سه شنبه, 21 شهریور 1396 ساعت 11:04

سینما و چالش ایران هراسی

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

مهنوش نعیمی

21 شهریور ماه، مصادف با روز ورود دستگاه سینماتوگراف و سرآغاز آشنایی ایرانی ها با پرده سینما به عنوان روز ملی سینما نامگذاری شد.

روز ملی سینما برای اولین بار در در بهمن سال 78 اعلام شد و در‌‌ همان دوران اظهار نظراتی پیرامون روز ملی سینما بیان شد. سرانجام چهارمین جشن بزرگ سینمای ایران در سال 1379 در روز 21 شهریورماه مقارن با ایام بزرگداشت صدمین سالگرد حیات سینمای ایران در مجموعهٔ ورزشی انقلاب برگزار شد. اما در تقویم رسمی سال 91 در مقابل 21 شهریور ماه عبارت روز ملی سینما حذف شد که واکنش‌های بسیاری را در پی داشت.

در تمام این سال ها، سینما در هر دوره و زمانه اى به شکلى درآمد؛ گاه هنر ناب بود، گاه وسیله تبلیغ و گاه، اسباب تفریح و سرگرمى و گاه زمینه اى براى انتقال پیام. اما امروزه سینما ابزارى است توانمند در دست هنرمندانى که مى کوشند به نگریستن معناى تازه اى ببخشند.

امروزه شاهد رشد موفقیت آمیزی سینمای ایران هستیم. مخصوصا در سال های اخیر موفقیت های خوبی کسب کرده ایم اما اتفاق جدیدی هنوز در این حوزه رخ نداده است. شاید گرفتن اسکار خبر خوشایندی برایمان بود و تا حدودی حال و هوای سینمای ایران را تغییر داد اما موضوع اصلی سیاست گذاری هایی است که کم کم شاهد بهبود و تغییر برخی از آن ها هستیم. نمونه بارز آن ایجاد خانه سینما و یا سپردن صندوق اعتباری هنر به دست خود هنرمندان از اتفاقات خوشایند این حوزه بود.

اما گزارشی در ایلنا با عنوان "سینمای ایران از ایران‌هراسی جلوگیری می‌کند" منتشر شد که لازم به تفکر است. هارون یاشایایی (دبیر جشن نوزذهم سینما) در مراسم تقدیر از چهار هنرمند ایران بیان کرد که سینمای ایران، از ایران هراسی جلوگیری می کند!

آیا واقعا این چنین است؟ شاید با تحلیل و بررسی برخی آثار بتوانیم به پاسخ این سوال برسیم. فیلم "فرشنده" اثر اصغر فرهادی که آینه تمام نمای یکی از مهمترین مشکلات و معضلات کشور است، آن هم به واقعی ترین شکل ممکن این مشکل را به نمایش درآورده و بخاطر این کار اسکار نیز دریافت کرده که این معنای پی بردن تمام دنیا به یکی از معضلات ایران است، چگونه می تواند موجب جلوگیری از ایران هراسی شود؟

بگذارید اثر دیگری مانند "ابد و یک روز" را بررسی کنیم. این فیلم با کارگردانی سعید روستایی که توانست 9 سیمرغ بلورین دریافت کند و تمام نگرانی ها و دردهای افراد پایین دستی جامعه را به نمایش درآورده و یادآور این شده که ایرانی ها ممکن است به خاطر فقر دست به هر کاری بزنند، چگونه می تواند هراس و نگرانی را از مردم ایران بگیرد؟

شاید بتوان با این دید نگاه کرد که منظور دبیر این جشن، کسب دستاورد مهمی است که به تازگی در برخی از آثار دیده می شود و آن هم فریاد زدن مشکلات و دردهای جامعه ایرانی از طریق سینماست.

اینکه اثری از ایران جایزه اسکار دریافت می کند و موضوع آن اثر هم اعتراض به ساختار اجتماعی و فرهنگی جامعه اش است، می تواند این اطمینان را به دنیا بدهد که ایران نیز پس از سال ها تلاش به کشوری با آزادی بیان تبدیل شده است. اینکه کارگردانان ما حالا دیگر می توانند اعتراضات خود به قوانین سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ... را در قالب یک فیلم و به بهترین شکل ممکن به نمایش در بیاورند می تواند دستاورد مهمی تلقی شود.

حال اینکه منظور دبیر این جشن از بیان چنین جمله ای چه بوده قابل بررسی است.

 

 

 

خواندن 564 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

جدیدترین عناوین

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری عصر اقتصاد بلامانع است. عصر اقتصاد مسئولیت مطالب از سایر منابع را عهده دار نمی باشد. 1395