چهارشنبه, 22 شهریور 1396 ساعت 10:08

اطلاعات تکميلي

  • با هدف ارتقا سهم ریل بنادر از 14 به 45 درصد :

معاونت ریلی سازمان بنادر رونمایی می شود

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

هاتف فرج اللهی - محمد ارفع

عصراقتصاد: وزیر راه و شهرسازی با معرفی رئیس جدید سازمان بنادر از وی خواست تا با هدف افزایش سهم ریل در بنادر از ۱۴ به ۴۵ درصد معاونت ریلی دردرون سازمان تاسیس کند تا به هدف نهایی ریل پذیر کردن بنادر دست یابند.

عباس آخوندی روز گذشته در مراسم روز جهانی دریانوردی که با حضور جمعی از نمایندگان مجلس، دریانوردان و مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی برگزار شد با اعلام خبر اینکه معاون خود و رئیس سازمان بنادر را تغییر داده است و با طرح این سوال که اکنون چقدر ریل و سازمان درونی بنادر نفوذ کرده گفت: این نکته بسیار مهم است که باید شبکه ریل مثل شبکه جاده در بنادر نفوذ پیدا کند و ریل به تمام سکوهای پهلوگیری برسد و امکان تخلیه و بارگیری از ریل به کشتی و کشتی به ریل به صورت مستقیم وجود داشته باشد دراین صورت توانسته‌ایم مفهوم ترانزیت را عملیاتی کنیم.

وی از هیات عامل سازمان بنادر خواست تا در اولین فرصت معاونت ریلی را در درون سازمان بنادر تشکیل دهد تا بتواند مرکز کنترل ریلی سازمان بنادر در داد و ستد و همکاری با مرکز ریلی راه‌آهن باشد.

وزیر راه و شهرسازی دراین خصوص توضیح داد: یک مرکز کنترل کاملا پیشرفته ریلی در درون سازمان بنادر باید تشکیل شود که سیاست آن رسیدن قطار در داخل بنادر باشد. بر این اساس سهم ریل از بنادر که اکنون ۱۴ درصد است باید به ۴۵ درصد افزایش یافته و قطار به بنادر کشور برسد.

وی در ادامه افزود:دوره جدید در سازمان بنادر باید چند نکته مهم را مورد توجه جدی قرار دهند که یکی از آن ها قدرت رقابت‌پذیری بنادر ایران با جهان است. ما در ایران آبراهه نداریم آنچه داریم دریا است و بنابراین موضوع دریا در محیط جهانی صورت می‌گیرد و بنابراین باید قدرت رقابت‌پذیری ایران را در سطح منطقه و جهان بالا ببریم.

وی از هیئت عامل جدید خواست تا در هر اقدامی خود را با رقبای جهانی مقایسه کنند و اقتصاد بنادر ایران را با اقتصاد بنادر جهان به رقابت بنشانند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این بحث، ملی و محلی نیست بلکه بین‌المللی است و در چنین محیطی لازم است که شایستگی‌ها را به اثبات رساند.

سهم دریا در نظام آموزشی و کتب درسی کمتر از هشت دهم درصد است

آخوندی ادامه داد: به هیئت عامل جدید تاکید دارم که ظرفیت دریایی ایران را مورد بهره‌برداری جدی قرار دهد و تحقیق کند که چگونه رابطه شهربندر با سازمان را ایجاد کند. این مهم به عنوان مسئولیت اجتماعی سازمان بنادر اهمیت زیادی دارد.

وی با اشاره به اینکه اکنون سهم دریا در نظام آموزشی و کتب درسی کمتر از هشت دهم درصد است گفت:به همین دلیل از سازمان بنادر و هیئت عامل جدید توقع دارم که با برنامه‌ریزی در پی استفاده از ظرفیت‌های دریا و ایجاد رابطه سازمان با محیط اجتماعی و شهربندرها باشند.

وزیر راه و شهرسازی بندر شهید رجایی را مورد مثال قرار داد و گفت: از روزی که برای توسعه بندر رجایی در دهه ۵۰ برنامه‌ریزی شده است کاملا مشخص است که موضوع عمرانی بوده و ابعاد اجتماعی و فرهنگی آن مورد توجه قرار گرفته است. همزمان با توسعه بندر شهید رجایی سایر بنادر جنوب از بین رفته، اکنون بندر لنگه، پیاپ و میناب افول کرده است و مشخص است که هنگام تصمیم‌گیری برای توسعه بندر شهید رجایی به شبکه بندری توجه نشده است.

آخوندی به ضرورت رشد کیفی شهرهای بندری اشاره کرد و گفت: اکنون جمعیت بندرعباس به ۵۵ هزار نفر رسیده اما ۴۰ درصد این جمعیت حاشیه نشین هستند بنابراین مهم است که اگر کانون توسعه‌ای ایجاد می‌کنیم فقط از منظر کالا و تجارت نباشد و به کیفیت زندگی ساکنان آن نیز توجه کنیم.

آخوندی همچنین حمل ونقل ترکیبی و موقعیت ترانزیتی را به عنوان سومین برنامه کاری هیئت عامل جدید سازمان بنادر مورد اشاره قرار داد و گفت: برای عملیاتی کردن این مهم باید یک شبکه ریلی گسترده در بنادر کشور داشته باشیم.

وی همچنین به آموزش نیروی انسانی در سطح جهانی اشاره کرد و گفت: نیاز داریم که با فوریت فارغ‌التحصیلان برجسته دریایی را به خارج کشور اعزام کنیم تا صاحب کارشناسان جهانی و آشنا به محیط بین‌المللی باشیم.

وی درپایان از زحمات محمد سعیدنژاد مدیرعامل سابق سازمان بنادر و دریانوردی تشکر کرد و گفت: وی در جهت نوسازی تجهیزات، تامین و نگهداری تاسیسات و همچنین بهسازی بنادر تلاش‌های زیادی داشته است و از زحمات وی و هیئت عامل پیشین تشکر می‌کنم و آرزو دارم که هیئت عامل جدید امکان بهره‌وری اقتصادی از ظرفیت‌های دریا را به وجود آورد.

تنها راه آمایش سرزمینی استفاده از ظرفیت دریاست

همچنین در این مراسم فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری سلامی ایران گفت: تنها راه آمایش سرزمینی مناسب در كشور استفاده از دریا و ایجاد تمدن دریایی در سواحل و همچنین استفاده از سواحل راهبردی مكران است.

امیر دریادار حبیب‌الله سیاری با تبریك انتصاب مدیرعامل جدید سازمان بنادر گفت: لازم است كه یكبار دیگر به اهمیت دریا توجه داشته باشیم و فرمایشات رهبری در خصوص ضرورت استفاده از منابع و منافع دریا را در دستور كار قرار دهیم.

وی با بیان اینكه استفاده از منابع و منافع دریا در جهت پیشرفت كشور بسیار اهمیت دارد گفت: مقام معظم رهبری خواستار افزایش جمعیت از ۸۰ میلیون نفر به ۱۵۰ میلیون نفر هستند كه این افزایش جمعیت نیاز به توسعه امكانات در ابعاد مختلف دارد.

دریادار سیاری با بیان اینكه اكنون تمام شاخص‌های توسعه در شمال و شمال غرب نقشه ایران متمركز شده و جنوب و جنوب‌شرق كشور كمتر شاهد شاخص‌های توسعه از قبیل راه، راه‌آهن، اتوبان و شغل است گفت: این در حالی است كه در شرق كشور هم ارتباط خوبی را با جهان داریم و هم از بعد مساحت موقعیت خوبی برای كشور ایجاد كرده است. از طرفی منابع زیرزمینی و سواحل مكران در این قسمت قرار دارد.

این مقام مسئول به موضوع آمایش جمعیتی اشاره كرد و گفت: اكنون آمایش جمعیتی به دلیل كمبودهای رفاهی به سمت شمال و شمال‌غرب كشور است و اگر به این مشكل رسیدگی نكنیم آینده‌ای نامطلوب از نظر آمایش جمعیتی خواهیم داشت.

وی استفاده از دریا و توسعه دریامحور را راه‌حل آمایش جمعیتی مناسب خواند و گفت: امروز مشكل آب داریم باید جلوی مهاجرت از شهرهایی كه با كمبود آب مواجه هستند را بگیریم و از طرفی جمعیت در مناطقی كه مشكل آب ندارند را افزایش دهیم.

سیاری ادامه داد: اگر استقرار در سواحل و استفاده از دریا و ایجاد تمدن دریایی و همچنین استفاده از منابع دریایی را دنبال می‌كردیم به آمایش سرزمین ضربه زده نشده بود. اكنون جمعیت كشور به سمت شمال البرز در حال حركت است و جنوب البرز خالی از سكنه شده است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری سلامی ایران گفت: تنها راه آمایش سرزمینی مناسب در كشور استفاده از دریا و ایجاد تمدن دریایی در سواحل و همچنین استفاده از سواحل راهبردی مكران است.

وی در این باره توضیح داد: اكنون در بسیاری از كشورهای جهان شاهد این تجربه هستیم كه حتی مكان‌هایی كه دارای اقلیم نامناسب بوده است با استفاده از دریا و زندگی كنار سواحل به حل مشكل خود اقدام كرده‌اند. بنابراین لازم است هرچه سریع‌تر اقدام و عمل در این زمینه را در دستور كار قرار دهیم.

اقتصاددریا محور ضامن توسعه ملی است

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت:بهره مندی از ظرفیت سواحل در شمال و جنوب کشور نیازمند رشد همگن و توسعه دریا محور است.

محمد سعیدی که در آیین گرامیداشت روز جهانی دریانوردی ضمن تبریک انتصاب مدیر‌عامل جدید سازمان بنادر و دریانوردی، اظهار داشت: امید است حضور محمد راستاد که کارشناس و مدیری برجسته هستند در این سمت مایه خیر و برکت برای حوزه دریایی کشور باشد.

وی ضمن تشکر از زحمات محمد سعید نژاد مدیر عامل پیشین سازمان بنادر و دریانوردی، ادامه داد: ایشان نیز در مدت مسئولیت خود تلاش های مهمی را برای رفع مشکلات بخش دریایی داشتند که قابل تقدیر است.

سعیدی در ادامه اظهارات خود با اشاره به روز جهانی دریانوردی و شعار سال سازمان بین المللی دریانوردی، خاطر نشان کرد: در تمام دورانی که سازمان IMO از سال ۱۹۷۸ شعار سال را که از طریق کمیته های این سازمان با توجه به مسائل روز دریانوردی انتخاب می شود اعلام می‌کند، حفظ محیط زیست همواره اولویت این سازمان بوده است.

مدیر عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران شعار سال ۲۰۱۷ سازمان IMO با عنوان؛ پیوند کشتی ها، بنادر و مردم را در این راستا دانست و تاکید کرد: حمل و نقل و تجارت دریایی از جمله شاخص های مهم رشد اقتصادی کشورهاست.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر دو سوم جمعیت جهان در حاشیه دریا ساکن هستند این مسئله را بیانگر جایگاه مهم اقتصاد دریا محور اعلام کرد و افزود: متاسفانه بنادر ایران  تا کنون نتوانسته اند آنچنان که شایسته است، توسعه یابند.

سعیدی بهره مندی از ظرفیت سواحل در شمال و جنوب کشور را نیازمند رشد همگن و توسعه دریا محور دانست و خاطر نشان کرد: اقتصاد دریا محور سبب افزایش امنیت و ارتقاء جایگاه اقتصادی، ایجاد بازارهای جدید، افزایش نرخ اشتغال و... می شود.

وی تعیین نقش ملی برای سواحل و بنادر کشور  در برنامه ششم توسعه اقتصادی  را نشانه اهمیت و محوریت دریا در توسعه اقتصادی دانست و تاکید کرد: ایجاد بنادر ایمن و کارآمد و در اختیار داشتن ناوگان پیشرفته و ایجاد ارتباط معنادار بین آنها از جمله مهمترین شاخص های رشد تجارت دریایی و به تبع آن توسعه کشور است.

مدیر عامل ناوگان ملی دریایی کشور افزایش دغدغه های زیست محیطی از سوی IMO برای بهینه سازی ناوگان های دریایی را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: بازنگری و اجرای مقررات حدید زیست محیطی همواره از دغدغه های مالکان کشتی ها بوده است اما محدودیت ها و هزینه کشتی ها در‌ کنار شرایط نامساعد بازار سبب شده برخی مالکان به دنبال اوراق شناورها باشند.

وی با اشاره به اینکه در سال های اخیر اقبال به دریا با کاهش روبه رو بوده است، ادامه داد: شناساندن دریا و حمل و نقل دریایی به نسل امروزی فرآیندی مهم و چالش برانگیز است که نیازمند کار‌ کارشناسی دقیق است.

سعیدی موضوع ترویج فرهنگ دریایی از منظر جذب سرمایه گذاری و منابع انسانی را برای حفظ کارآمدی و بهره مندی مناسب از دریا با اهمیت  دانست و تاکید کرد: غنی سازی اطلاعات نهادهای اجتماعی برای ساختن فرهنگ دریامحور بسیار لازم است.

وی مجاورت کشور در شمال و جنوب با دریا را پتانسیل گسترده دریایی کشور اعلام کرد و افزود: عملکرد دریانوردان ایرانی نسبت به همتایان خارجی خود نمونه ای موفق برای ورود به صنعت تامین نیروی انسانی دریایی است که می تواند یه صادرات نیروی انسانی و در راستای اقتصاد مقاومتی باشد.

به گفته سعیدی این مهم نیازمند ایجاد شناخت دقیق از موضوع دریانوردی در نهادهایی مانند مجلس، وزارت خانه های مرتبط و نهادهای آموزشی است.

مدیر عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در ادامه اظهارات خود به دستآوردهای ناوگان ملی طی دو سال اجرای برجام پرداخت و یادآورشد: با هدایت مقام معظم رهبری، درایت ریاست محترم جمهور و اقدامات حرفه ای وزرات امور خارجه هم اکنون ناوگان ملی از تمام بسترهایی که برجام ایجاد کرد بهره کامل برده است.

وی با اشاره به اینکه با اجرای برجام موانع اصلی از پیش پای ناوگان ملی برداشته شده است، افزود: در حال حاضر کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران موفق شده تا سهم خود را از حمل و نقل بین المللی دریایی بازیابی کند.

سعیدی همکاری مجدد با موسسات معتبر بین المللی رده بندی و پوشش یک میلیارد دلاری بیمه های اتکایی را از دیگر نمونه های موفقیت ناوگان ملی طی اجرای برجام دانست و ادامه داد: با این اقدامات شخصیت تجاری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در جهان احیا شد.

مدیر عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در آخر ضمن تاکید بر اینکه امروزه بازرگانان داخلی و خارجی این ناوگان را یک ناوگان معتبر و قابل اعتماد می‌دانند گفت: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران مطابق با استانداردهای روز جهانی و همتراز با خطوط بزرگ بین المللی جهانی فعالیت می کند.

توسعه زیرساخت‌های ریلی ۵ بندر کشور

‌مدیرعامل جدید سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام این خبر که تا سه ماه آینده موضوع مناقصه اپراتور ترمینال بندر شهید رجایی بعد از چندین سال تعیین تکلیف می‌شود گفت: سهم راه‌آهن از مبدا بنادر به پس کرانه ها باید افزایش پیدا کند.

محمد راستاد در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران از تعیین تکلیف اپراتور ۲ ترمینال بندر شهید رجایی تا سه ماه آینده خبر داد و گفت: سرمایه گذاری قابل توجهی برای تاسیسات و تجهیزات بندر شهید رجایی انجام شده است و تلاش می‌کنیم تا سه ماه اینده اوپراتور ۲ ترمینال این بندر تعیین تکلیف شود.

وی همچنین خبر داد که بندر شهید بهشتی چابهار نیز یک اپراتور خواهد داشت که بعد از انجام مراحل اداری مشخص می‌شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین در خصوص ضرورت توسعه حمل‌ونقل ترکیبی در بنادر کشور نیز گفت: یکی از مهترین سر فصل‌ها توسعه حمل‌ونقل ریلی ذیل توسعه حمل‌ونقل ترکیبی است.

وی همچنین به کمبود امکانات، تجهیزات و شناورهای گردشگری در کنار نبود زیرساخت در این حوزه اشاره کرد و گفت: یک برنامه جدی برای افزایش تجهیزات در بنادر کشور داریم.

راستاد در پاسخ به این سوال که در پی دستور وزیر راه و شهرسازی برای ایجاد معاونت ریلی در سازمان بنادر چه برنامه ای دارید؟، گفت: لازم است همه بنادر ما به ریل متصل شوند و در بنادر شهید رجایی، خرمشهر، بندر امام، امیر آباد و انزلی زیرساخت‌های ریلی توسعه یابد و از نظر حمل‌ونقل ترکیبی امکاناتی را فراهم کنیم تا سهم راه‌آهن از مبدا بنادر به پس کرانه ها افزایش پیدا کند.

 

 

خواندن 313 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

جدیدترین عناوین

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری عصر اقتصاد بلامانع است. عصر اقتصاد مسئولیت مطالب از سایر منابع را عهده دار نمی باشد. 1395