چهارشنبه, 22 شهریور 1396 ساعت 11:35

۸۰۰ طرح ورزشی دانش‌آموزی کلید خورد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

عصراقتصاد: روز گذشته در چهارمین نشست ستاد عالی فعالیت های ورزشی دانش آموزشی که با حضور وزیر آموزش و پرورش و معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش برگزار شد از اجرای ۸۰۰ طرح ورزشی دانش آموزی خبر داده شد.

مدارس از «شادابی و نشاط » فاصله گرفته‌اند

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه باید محور و کانون اصلی مدرسه باشد،گفت: امروز مدارس از شادابی و نشاط فاصله گرفته و این فاصله زیادتر می‌شود.

سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در چهارمین جلسه ستاد عالی فعالیت‌های ورزش دانش‌آموزی که در ساختمان مرکزی این وزارتخانه برگزار شد، اظهار داشت: هیچ کشوری به توسعه یافتگی پایدار نخواهد رسید، مگر اینکه به آموزش و پرورش توجه کند.

وی افزود: اگر آموزش و پرورش عمومی به توسعه یافتگی نرسد، با چالش مواجه می‌شویم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اگر امروز به مدارس برویم، می‌توانیم ١٥ سال آینده را پیش‌بینی کنیم، گفت: این موضوع کاملاً واضح است که باید به مدرسه توجه شود؛ متاسفانه بعد از انقلاب نهادهای موازی کنار مدرسه ایجاد شده است.

بطحایی متذکر شد: در ٤ سال گذشته با ورود مهرزاد حمیدی به معاونت تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش، مدرسه نقش تحولی را به عهده گرفت.

وی ادامه داد: وقتی مدرسه را ناخواسته به عنوان فرعی در فعالیت‌هادر نظر گرفتیم اهداف تعلیم و تربیت از آنچه می‌خواست، فاصله گرفت.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه باید محور و کانون اصلی مدرسه باشد، گفت: تمام امکانات باید از مدرسه پشتیبانی کند؛ ضمن اینکه یکی از برنامه‌هایی که به مجلس ارائه دادم، تحول در برنامه‌های آموزشی و ورزشی است.

بطحایی ابراز داشت: متأسفانه مدارس امروز از شادابی و نشاط فاصله گرفته و این فاصله زیادتر می‌شود. آن شادی و نشاطی که باید در مدرسه وجود داشته باشد، کم رنگ شده است.

وی بیان داشت: یکی از مکانیزم‌هایی که می‌تواند کمک کند، بحث تربیت بدنی و ورزش است،اما امکانات محدودی در این بخش داریم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برای توسعه ورزش همگانی امکانات زیادی نیاز نداریم، گفت: مدیران مدارس باید به این باور برسند که این فقط توسعه ورزش و سلامت نیست، بلکه توسعه تمام موضوعات اجتماعی است.

بطحایی تصریح کرد: اگر یک برنامه شاخص پذیر نداشته باشیم و هدف گذاری نشود، لازم است معاونت تربیت بدنی و سلامت برنامه‌ها را بازنویسی کنند و تا شروع سال تحصیلی این برنامه آماده شود.

وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: محدودیت‌ها و امکانات فدراسیون‌های ورزشی را می‌دانیم و باید هدف گذاری را در ابتدای سال تحصیلی داشته باشیم تا متوجه شویم تا پایان سال تحصیلی چه میزان از این برنامه‌ها محقق شده است.

مهرزاد حمیدی نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: تعداد ۱۳ میلیون دانش آموز در سراسر کشور وجود دارد که ۳۳ هزار مربی بحث تربیت بدنی آنها را دنبال می کنند.

وی افزود: امسال ۸۰۰ طرح ورزشی کلید خورد که ۱۵۰ طرح آن انجام می گیرد و طی برنامه ششم توسعه ۸۰۰ برنامه را تکمیل خواهیم کرد.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به مدرسه محوری تصریح کرد: همه سالن های ورزشی در داخل مدارس ساخته می شوند.

حمیدی اضافه کرد: پس از سالها توانستیم لباس ورزشی ویژه معلمان تربیت بدنی را به آنان بازگردانیم و همچنین مدارس را به تجهیزات ورزشی مجهز کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: طی پژوهشی که در دانشگاه علوم پزشکی در سال تحصیلی ۹۴-۹۵ شد، ۲۱.۱ درصد نرخ چاقی و اضافه وزن بود اما طبق این پژوهش، آموزش و پرورش توانستند ۳ درصد از نرخ اضافه وزن را کاهش دهند.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان نقاط ضعف نظام جامع تربیت بدنی گفت: فقدان طرح یکپارچه اجرایی و ساختار استعداد یابی، فعال نبودن آموزش و پرورش در امر استعدادیابی، ضعف امکانات و تجهیزات استعدادیابی، عدم توجه به ورزش مدارس به عنوان پایه ورزش قهرمانی از نقاط ضعف نظام جامع تربیت بدنی نیز در سال ۸۲ بود که کماکان نیز ادامه دارد.

حمیدی یادآور شد: معاونت تربیت بدنی و سلامت یکی از معاونت های پیشرو در اجرای سند تحول بنیادی است و در ورزش دانش آموزی، تمام رویکردهای ما از اسناد بالادستی نشأت می گیرد.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، ، با اشاره به اتکا به اسناد بالادستی در ساماندهی ورزش دانش‌آموزی گفت: در اجرای سند تحول بنیادین پبشرو بوده ایم.

وی افزود: سند تحول بنیادین مدرسه را به عنوان کانون تحول معرفی می‌کند و بر مشارکت خانواده‌ها، اولیاء و سازمان‌ها برای پیشبرد اهداف تاکید می کند. بنابراین تلاش کردیم مدرسه محوری، مشارکت محوری و برنامه محوری را در راس سیاست‌های خود قرار دهیم.

مهرزاد حمیدی با بیان اینکه مدرسه محوری، کیفیت بخشی، طراحی و استقرار نظام استعدادیابی و ارتقای جایگاه تربیت بدنی از جمله عناوین برنامه‌های وزیر آموزش و پرورش در دولت دوازدهم است گفت: فعالیت‌های ورزشی دانش‌آموزی کاربردی هستند و منجر به کاهش سه دهم درصدی چاقی در پسران شده اند.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر ورزش دانش‌آموزی متوقف شود، رشته‌های قهرمانی ضعیف خواهند شد اظهار کرد: امسال ۶۸ رشته مقطعی و جنسیتی و ۶۸ رویداد برگزار شد و در این مسابقات اگر تیم مدرسه در منطقه، استان و کشور اول شود، به مسابقات خارجی اعزام می‌شود.

نبود فضای ورزشی مناسب در مدارس

همچنین سید محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش در حاشیه نشست خبری ستاد عالی فعالیت‌های ورزشی دانش‌آموزی، عنوان کرد:‌ توسعه تربیت بدنی و ورزش عمومی در آموزش و پرورش نقش بسیار مهمی دارد. ما باید بتوانیم با استفاده از ظرفیت‌هایی که در متن قانون برنامه ششم و بودجه سال 97-96 وجود دارد ظرفیت‌های خود را برای افزایش فعالیت ورزشی در دانش‌آموزان توسعه بدهیم.

وی با بیان اینکه آموزش نیروهای انسانی را در بخش تربیت بدنی را باید افزایش دهیم، افزود: پرداختن به تربیت بدنی در مدرسه برای ما یکی از اولویت‌های جدی است، چرا که یکی از آثار بسیار مهم و البته تبعی تربیت بدنی شادی، نشاط و سرزندگی در جامعه دانش‌آموزی است که علاوه‌بر سلامت جسمی می‌تواند شادابی، سرزندگی و روحیه انقلابی را در دانش‌آموزان تقویت کند.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: من بسیار امیدوار هستم با پشتیبانی که امروز خصوصا در جامعه ورزشی کشور از افزایش فعالیت دانش آموزان وجود دارد در این مسیر گام‌های جدی را برداریم.

بطحائی با توجه به اولویت مدیران مدرسه و توجه آنها به فعالیت‌های بدنی و زنگ ورزش، گفت:‌ مدیران مدارس با کمبود امکانات مواجه هستند ما در مدارس امکانات ورزشی بسیار محدودی داریم و مهم‌تر از آن فضایی است که باید برای این موضوع اختصاص داده شود. معمولا برگزاری ساعت تربیت بدنی در مدارس موجب ایجاد مزاحمت برای سایر کلاس‌ها می‌شود. یکی از نگرانی‌هایی که مدیران مدارس ما همیشه از آن گلایه‌مند هستند، نبود فضای ورزشی مناسب است اما از طرفی باید در نظر داشته باشیم که امکانات ما همین است و نمی‌توانیم مانع توسعه تربیت بدنی شویم.

وی افزود: ما باید به موازات توسعه امکانات و ظرفیت‌های تربیت بدنی در مدارس تلاش کنیم از مقدورات خود حداکثر استفاده را داشته باشیم. یکی از خواسته‌های من در سال جاری از معاونت تربیت بدنی ارزیابی مدیران مدارس برای اهتمام در این موضوع است. یعنی با اولویتی که این موضوع برای وزارت آموزش و پرورش دارد آن دسته از مدیرانی که علی‌رغم محدودیت‌ها اهتمام بیشتری به افزایش تربیت بدنی و فعالیت دانش آموزان دارند در ارزشیابی‌ها امتیازات بیشتری کسب کنند.

خواندن 707 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

جدیدترین عناوین

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری عصر اقتصاد بلامانع است. عصر اقتصاد مسئولیت مطالب از سایر منابع را عهده دار نمی باشد. 1395