یکشنبه, 02 مهر 1396 ساعت 03:42

اطلاعات تکميلي

  • وزیر راه و شهرسازی:

نیاز 28 میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری برای آشتی شهر و ریل

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

فرزین سوادکوهی

عصراقتصاد: بهمن سال گذشته در دومین همایش شهرسازی ریل پایه بود که عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی  از پسخگویی مثبت رویکرد شهرسازی ریل پایه سخن گفت.

وی در این مورد اعتقاد دارد  که بعد از ۱۰۰ سال  که از ورود مدرنیته به کشور گذشته در شهرها گرفتار تنگناهای پیچیده ای هستیم که مقوله شهرسازی ریل پایه می تواند پاسخی مناسب برای آن باشد.

او در عین جال تاکید می کند که  در حال حاضر توسعه سکونتگاه‌ها فراتر از بحث ریل و حمل‌ونقل ریلی است و در بازنگری زندگی مدرن پنج بحران در زندگی نوین شهری ایران در پنج حوزه شناسایی شده است که شامل ازهم‌ گسیختگی اجتماعی، کاهش قابلیت زندگی در کلان‌شهرها، کندی حرکت در کلان‌شهرها و بحران منابع زیستی و ناکارآمدی اقتصادی است. وزیر راه و شهرسازی همچنین می گوید که  در مفهوم از هم گسیختگی اجتماعی کاهش سرمایه اجتماعی، بی‌اعتمادی عمومی، گسترش فقر و غنا و تردید نسبت آینده قابل مشاهده است. همچنین کاهش قابلیت زندگی درکلان‌شهرها نکته بسیار مهمی است.پس از تمام تلاش‌های انجام شده در سده اخیر به‌ویژه در دوران جمهوری اسلامی، از ۵۶ میلیون نفر ساکن در شهرها بیش از یک سوم معادل ۱۹ میلیون نفر در وضعیت بدمسکنی مطلق در حاشیه‌ها یا بافت‌های میانی فرسوده به‌سر می‌برند. از طرفی کاهش سرعت تردد خودروها به ۲۵ کیلومتر در ساعت در شهرها و کمتر از هفت کیلومتر در ساعات اوج، نشان‌دهنده بحران جدی در مفهوم حرکت است.

آخوندی معتقد است که شهرسازها در ايران براساس شهرسازي ريل‌پايه آموزش نمي‌بينند و در اين حوزه نيازمند همكاري بخش‌هاي دانشگاهي واجرايي هستيم.

این نگاه آخوندی همچنان به قوت خود باقی است به گونه ای که او در آخرین گفتگوی رسانه ای خود با ایرنا از در دستور کار قرار گرفتن شهرسازی ریل پایه در دولت خبر داده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تاکنون شهرسازی در ایران خودرو محور بوده است، می گوید: شهرسازی ریل‌پایه در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفته است که برای اجرای آن باید دو دهه تلاش کرد.

آخوندی جریان مشارکت در حرکت عمومی روز جهانی بدون خودرو در جمع خبرنگاران اظهار می کند که روز جهانی بدون خودرو در ایران آغاز یک تغییرانگاره و رویکرد در زندگی شهری است.

وی می افزاید:  دولت، شهرداری و مردم باید به این تحول بنیادین توجه کنند زیرا از طریق شهرسازی ریل‌پایه میزان دسترسی، ایمنی و آرامش روانی بهتر می‌شود.

آخوندی با بیان اینکه روز جهانی بدون خودرو یک تذکر برای دولت و مردم محسوب می‌شود، معتقد است : این تذکر برای دولت در راستای سیاستگذاری و افزایش امکانات و برای مردم به منزله یک تجربه جدید و قبول یک فرهنگ به منظور ترجیح ریل به خودرو است.

عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به بحث نوسازی ناوگان در حمل و نقل بیانمی کند که  بخشی از حمل و نقل که مربوط به کلانشهرها می‌شود، حمل و نقل حومه‌ای است. به طور مثال، روزانه حدود یک میلیون و 200 هزار نفر از حومه به شهر تهران سفر می‌کنند که 98 درصد این سفرها با خودرو شخصی انجام می‌شود.

وی اضافه می کند این حجم از سفر با خودروی شخصی در وقت، آلودگی و تصادفات نقش قابل توجهی دارد.

آخوندی به نقش حمل و نقل حومه‌ای ریلی در برنامه ششم اشارهمی کند و می گوید  : امسال سال اول برنامه ششم است و برای توسعه حمل و نقل حومه‌ای ما به سرمایه‌گذاری در زیرساخت و ناوگان نیاز داریم.

وزیر راه و شهرسازی جذب سرمایه‌گذاری بین‌المللی در بخش حمل و نقل را مهم میداند و می گوید: طرح‌های ارایه شده از سوی وزارت راه و شهرسازی برای توسعه حمل و نقل ریلی حدود 28 میلیارد دلار به سرمایه‌گذاری نیاز دارد که این عدد باید مورد توجه دولت و مجلس قرار گیرد.

وزیر راه و شهرسازی یادآور می شود که برای توسعه حمل و نقل ریلی باید صندوق توسعه ملی وارد این بحث شود که در برنامه ششم توسعه به آن توجه شده است.

پیش از این نیز اعلام شده بود که در زمینه شهرسازی ریل پایه سندی جامع در حال تنظیم است که می‌تواند به شهرها ابلاغ شده و موجب شود حضور ریل در شهرها ماندگار شود.

وزیر راه و شهرسازی  اردیبهشت ماه گذشته در  یک‌صد و سی و چهارمین جلسه شورای عالی فنی و  زیربنایی نیز با بیان اینکه  سرانجام باید یک آشتی بین جاده‌ و ریل صورت بگیرد گفته بود  مدیران باید به دنبال اجرای طرح و اندیشه شهرسازی ریل پایه باشند تا ریل بخش عمده‌ای از مشکلات حمل‌ونقل درون‌شهری را حل کند.

وزیر راه و شهرسازی در این جلسه با اشاره به اولین دستور جلسه کمیسیون با تأکید بر اینکه هیچ بحثی در خصوص حفظ حریم راه و راه‌آهن وجود ندارد، گفت: اما مسئله اصلی در بین مسئولان سازمان‌ها و شرکت‌ها چگونگی نحوه مدیریت ریسک در پروژه است تا به‌طور مثال به‌جای نصب دیوار بتنی یا گاردریل‌های دو موج و سه موج و مقاومت‌های بالاتر، مدیریت ریسک را افزایش دهند.

در عین حال از زبان مسولان شنیده شده بود که در رمینه شهرسازی ریل پایه الگوبرداری از دیگر کشورها انجام می‌شود اما کپی‌برداری نمی‌شود؛ چرا که اقدامات باید متناسب با منطقه صورت گیرد.

مرضیه باریکانی کارشناس ارشد معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی سال گذشته در گفتگو با ایسنا گفته بود که می‌توان با ایجاد ایستگاه‌های ریلی مناسب حاشیه‌های شهرها را توسعه داده و موجب پیشرفت در این بخش‌ها شد. در حال حاضر در نظر است شهری به عنوان پایلوت انتخاب شود و در این راستا  شهرهایی چون همدان، مشهد، تهران، اصفهان مد نظر  قرار گرفته است و شهرهایی دیگر نیز در حال امکان‌سنجی است.

به هرحال به نظر می رسد موضوع شهرسازی ریل پایه که از سوی متولیان دولتی  اینهمه پراهمیت تلقی می شود آیا درگیر

چالش های اجرایی و موانع احتمالی توسط دیگر دستگاه ها مانند شهرداری ها  استانداری ها خواهد شد یا خیر.چنانچه در این خصوص سند اصلی به عنوان یک قانون به تصویب برسد موانع یاد شده رفع خواهد شد.

خواندن 82 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

جدیدترین عناوین

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری عصر اقتصاد بلامانع است. عصر اقتصاد مسئولیت مطالب از سایر منابع را عهده دار نمی باشد. 1395