شنبه, 04 آذر 1396 ساعت 09:41

افزایش غیر متعارف قیمت تنباکوی معسل در بازار

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

عصراقتصاد: طی سالهای اخیر مکررا درمورد زیان مصرف دخانیات صحبت های زیادی شده. حتی علاوه بر قوانین متعدد و مکرر برای منع استعمال دخانیات اطلاع رسانی بهداشتی و پزشکی هم صورت گرفته. اما باز هم سوداگران این صنعت با ارائه محصولات جدید بازار دخانیات را در دست دارند. در سالهای اخیر محصول تازه ای به بازار عرضه کرده اند به نام "تنباکوی معسل" که هیچ نام و نشان معتبر یا جدول ترکیب ندارد. از سوی دیگر هیچیک از مقامات رسمی و بهداشتی هم تا به حال برای این کالای بی نام و نشان اقدامی نکرده اند. متاسفانه برخی واکنش های مقامات رسمی هم ناکار آمد است مانند ممنوعیت استعمال قلیان در قهوه خانه ها و رستوران ها که نه تنها کمکی به منع مصرف آن نکرده بلکه مسئله را فقط پیچیده تر کرد.

در ادامه مصاحبه خبرنگار عصر اقتصاد با آقای تاجدار  رييس هيّئت مديره انجمن توليد كنندگان  و وارد كنندگان و صادر كنندگان محصولات دخاني را مطالعه خواهید کرد.

علت افزایش غیر متعارف قیمت انواع تنباکوی معسل در بازار چیست ؟

همانگونه که مطلع هستید پس از ابلاغ راًی عجیب هیات عمومی دیوان عدالت اداری مبنی بر توقف واردات تنباکوی معسل و انعکاس این خبر در بازار ، عاملین توزیع با توجه به تقاضای بالای بازار مصرف برای خرید این محصولات هجوم آورده فلذا تناسب و تعادل در عرضه و تقاضا به هم خورده ودر بعضی از طعم ها شاهد افزایش 100 درصدی قیمت ها هستیم .

مصرف سالانه تنباکوی معسل در کشور چه میزان است ؟

بر اساس آمار اعلامی از سوی مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور واردات انواع تنباکو معسل در یکسال بالغ بر 10 هزار تن بوده و علاوه بر آن حدود 1000 تن نیز توسط تولید کنندگان داخلی تولید و به بازار مصرف عرضه می گردد .

به نظر شما علت اتخاذ این تصمیم از سوی ستاد کشوری کنترل دخانیات چه بوده است ؟

 یکی از ایرادات اساسی که به مصوبات ستاد کشوری کنترل دخانیات وارد است ، عدم رعایت قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار است متاسفانه این ستاد بدون رعایت بندهای 2 و 3 قانون یاد شده و بدون استفاده از نقطه نظرات کارشناسان خبره این صنعت تصمیماتی تحت القائات برخی افراد اتخاذ و ابلاغ می نماید که با واقعیات مصرف جامعه و کشور در تضاد و تعارض بوده و نه تنها باعث اصلاح وکاهش مصرف نمی گردد بلکه شرایط را بحرانی و حادتر نموده و در بسیاری از موارد بازار مصرف را در اختیار قاچاقچیان قرار می دهد .

لطفا در خصوص تبعات این تصمیم ( توقف واردات تنباکوی معسل )توضیح دهید ؟

همانگونه که پیش تر عرض کردم ، بیش از 10 هزار تن در سال تنباکوی معسل در کشور مصرف می گردد و این واقعیتی است انکار ناپذیر هر چند خوشایند هیچ انسان دلسوزی نیست و راه مقابله و برخورد با آن نیز اقدامات هیجانی و تصمیماتی غیر عقلایی و غیر منطقی نیست. نمی توان با پاک کردن صورت مسئله ، مسئله به این مهمی را حل کرد . همانگونه که واکنش بازار را پس از ابلاغ راًی هیات عمومی دیوان عدالت اداری ملاحظه فرمودید بدلیل نیاز بازار در ابتدا با افزایش شدید قیمت ها مواجه شده و اندکی بعد ، تسریع و گسترش واردات از مبادی غیر قانونی و به صورت قاچاق آغاز شده ، کارگاه های تولید تنباکوی جعلی و تقلبی در کشور فعال شده و تنباکوی با کیفیت و البته بی کیفیت و جعلی با قیمت هایی بسیار پائین تر از نرخ های فعلی و فاقد استاندارد در اختیار مصرف کنندگان قرار خواهدگرفت و نتیجه آن :

1-   تهدید شدید  سلامت عمومی جامعه بدلیل عدم نظارت بهداشتی بر این تولیدات .

2-   عدم تحقق درآمدهای دولت بدلیل تاًمین نیاز بازار از مبادی غیر رسمی .

3-  کاهش شدید قیمت ها بدلیل عدم پرداخت عوارض و مالیات و افزایش میزان مصرف

4-  افزایش میزان تبلیغات از سوی قاچاقچیان بدلیل عدم امکان شناسائی و برخورد قانونی با ایشان .

5-  خارج شدن تولید کنندگان ، وارد کنندگان و فروشندگان مجاز از چرخه تولید و فروش این محصولات وطبعا کاهش درآمدهای دولت از بابت عدم پرداخت عوارض و مالیات از سوی این افراد.

6-  تمایل شبکه مجاز به خرید و فروش کالای غیر مجاز و قاچاق بدلیل کاهش در آمدها و افزایش هزینه ها و عدم جوری جنس و از دست رفتن مشتریان خواهد بود .

علت تائید بخشنامه از سوی هیات عمومی ( دیوان عدالت اداری علی رغم اینکه در مرحله بدوی و هیات تخصصی دیوان تائید نشده بود ، را چگونه ارزیابی می فرمائید ؟

متاسفانه نگاه مقامات ارشد وزارت بهداشت که اتفاقاٌ انسانهایی فرهیخته و دلسوز هستند  به موضوع دخانیات نگاهی ایده آلیستی  و تحت تاًثیر القائات برخی افراد مغرض و سازمانهای به اصطلاح مردم نهاد مبارزه کننده با دخانیات ( N G O ) ها بوده و در جلسات اینچنینی با اشاره به بیماریهای ناشی از مصرف دخانیات در کشور و با تحریک احساسات دخانیات ستیزی و درگیر نمودن خانواده و فرزندان افراد تصمیم گیر و حاضر در جلسه امکان تفکر منطقی و قانونی را از ایشان سلب نموده و جلسه را به سمت اتخاذ تصمیمات احساسی و غیر عقلانی و بدون توجه به واقعیات بازار و کشور سوق می دهند . لذا در این جلسه نیز آقایان توانستند با بکار بردن همین ترفند و علی رغم اینکه در جلسه بدوی و هیات تخصصی این بخشنامه که مغایر با قانون بهبود فضای مستمر کسب و کار و قانون بودجه سال 96 و برنامه پنجم و  ششم توسعه تشخیص داده شده بود ، راًی هیات عمومی را به نفع خود تغییر داده و سود سرشاری را به جیب برخی افراد خاص و البته قاچاقچیان سرریز نمایند .

چه راهکاری را برای برون رفت از این معضل و مشکل پیشنهاد نموده و چه انتظاری از مسئولین ارشد کشور در این خصوص دارید ؟

اتنظار بنده بعنوان رئیس هیات مدیره انجمن تولید کنندگان ، وارد کنندگان و صادر کنندگان محصولات دخانی از متولیان و مقامات ارشد کشور آن است که اولاٌ خود به قانون احترام گذاشته و بر اساس مواد 2 و 3 قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار قبل از اتخاذ هرگونه تصمیمی ، نظرات کارشناسی انجمن های تخصصی را اخذ نموده تا بدین اینگونه سرمایه گذاری ، واردات قانونی و بازار مصرف را ملتهب ننموده و شرایط را برای برخی افراد سود جو و فرصت طلب مهیا ننمایند . ضمناٌ در حال حاضر در کشور با صنعت دخانیات مقابله می گردد ، امیدواریم رویه متولیان تغییر نموده و ترتیبی اتخاذ نمایند که با برنامه ریزی بلند مدت و اصولی و با انجام کار فرهنگی از سنین پایه ( پیش دبستان ، دبستان ، متوسطه اول ، دوم و دانشگاه ) با مصرف دخانیات مقابله گردد . چراکه جمیع تصمیمات متولیان امر پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی نه تنها باعث کاهش مصرف نشده بلکه با رشد سرسام آوری شاهد افزایش مصرف و البته مقابله با صنعت دخانیات بوده و این بازار بزرگ را در اختیار کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس قرارداده ایم .

در خصوص چگونگی کنترل مصرف تنباکوی معسل در کشور نیز پیشنهاد می گردد ضمن کار فرهنگی و اطلاع رسانی مضررات مصرف تنباکو از سنین پایه وارانه راهکارهای عملی برای جلوگیری از رشد مصرف ،سالانه 5 طعم از چرخه واردات و توزیع خارج شده تا در یک بازهً زمانی 7 تا 10 ساله نسبت به ساماندهی موضوع تنباکوی معسل در کشور اقدام گردد .

در ادامه مصاحبه خبرنگار عصر اقتصاد با آقای تاجدار  رييس هيّئت مديره انجمن توليد كنندگان  و وارد كنندگان و صادر كنندگان محصولات دخاني را مطالعه خواهید کرد.

علت افزایش غیر متعارف قیمت انواع تنباکوی معسل در بازار چیست ؟

همانگونه که مطلع هستید پس از ابلاغ راًی عجیب هیات عمومی دیوان عدالت اداری مبنی بر توقف واردات تنباکوی معسل و انعکاس این خبر در بازار ، عاملین توزیع با توجه به تقاضای بالای بازار مصرف برای خرید این محصولات هجوم آورده فلذا تناسب و تعادل در عرضه و تقاضا به هم خورده ودر بعضی از طعم ها شاهد افزایش 100 درصدی قیمت ها هستیم .

مصرف سالانه تنباکوی معسل در کشور چه میزان است ؟

بر اساس آمار اعلامی از سوی مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور واردات انواع تنباکو معسل در یکسال بالغ بر 10 هزار تن بوده و علاوه بر آن حدود 1000 تن نیز توسط تولید کنندگان داخلی تولید و به بازار مصرف عرضه می گردد .

به نظر شما علت اتخاذ این تصمیم از سوی ستاد کشوری کنترل دخانیات چه بوده است ؟

 یکی از ایرادات اساسی که به مصوبات ستاد کشوری کنترل دخانیات وارد است ، عدم رعایت قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار است متاسفانه این ستاد بدون رعایت بندهای 2 و 3 قانون یاد شده و بدون استفاده از نقطه نظرات کارشناسان خبره این صنعت تصمیماتی تحت القائات برخی افراد اتخاذ و ابلاغ می نماید که با واقعیات مصرف جامعه و کشور در تضاد و تعارض بوده و نه تنها باعث اصلاح وکاهش مصرف نمی گردد بلکه شرایط را بحرانی و حادتر نموده و در بسیاری از موارد بازار مصرف را در اختیار قاچاقچیان قرار می دهد .

لطفا در خصوص تبعات این تصمیم ( توقف واردات تنباکوی معسل )توضیح دهید ؟

همانگونه که پیش تر عرض کردم ، بیش از 10 هزار تن در سال تنباکوی معسل در کشور مصرف می گردد و این واقعیتی است انکار ناپذیر هر چند خوشایند هیچ انسان دلسوزی نیست و راه مقابله و برخورد با آن نیز اقدامات هیجانی و تصمیماتی غیر عقلایی و غیر منطقی نیست. نمی توان با پاک کردن صورت مسئله ، مسئله به این مهمی را حل کرد . همانگونه که واکنش بازار را پس از ابلاغ راًی هیات عمومی دیوان عدالت اداری ملاحظه فرمودید بدلیل نیاز بازار در ابتدا با افزایش شدید قیمت ها مواجه شده و اندکی بعد ، تسریع و گسترش واردات از مبادی غیر قانونی و به صورت قاچاق آغاز شده ، کارگاه های تولید تنباکوی جعلی و تقلبی در کشور فعال شده و تنباکوی با کیفیت و البته بی کیفیت و جعلی با قیمت هایی بسیار پائین تر از نرخ های فعلی و فاقد استاندارد در اختیار مصرف کنندگان قرار خواهدگرفت و نتیجه آن :

1-   تهدید شدید  سلامت عمومی جامعه بدلیل عدم نظارت بهداشتی بر این تولیدات .

2-   عدم تحقق درآمدهای دولت بدلیل تاًمین نیاز بازار از مبادی غیر رسمی .

3-  کاهش شدید قیمت ها بدلیل عدم پرداخت عوارض و مالیات و افزایش میزان مصرف

4-  افزایش میزان تبلیغات از سوی قاچاقچیان بدلیل عدم امکان شناسائی و برخورد قانونی با ایشان .

5-  خارج شدن تولید کنندگان ، وارد کنندگان و فروشندگان مجاز از چرخه تولید و فروش این محصولات وطبعا کاهش درآمدهای دولت از بابت عدم پرداخت عوارض و مالیات از سوی این افراد.

6-  تمایل شبکه مجاز به خرید و فروش کالای غیر مجاز و قاچاق بدلیل کاهش در آمدها و افزایش هزینه ها و عدم جوری جنس و از دست رفتن مشتریان خواهد بود .

علت تائید بخشنامه از سوی هیات عمومی ( دیوان عدالت اداری علی رغم اینکه در مرحله بدوی و هیات تخصصی دیوان تائید نشده بود ، را چگونه ارزیابی می فرمائید ؟

متاسفانه نگاه مقامات ارشد وزارت بهداشت که اتفاقاٌ انسانهایی فرهیخته و دلسوز هستند  به موضوع دخانیات نگاهی ایده آلیستی  و تحت تاًثیر القائات برخی افراد مغرض و سازمانهای به اصطلاح مردم نهاد مبارزه کننده با دخانیات ( N G O ) ها بوده و در جلسات اینچنینی با اشاره به بیماریهای ناشی از مصرف دخانیات در کشور و با تحریک احساسات دخانیات ستیزی و درگیر نمودن خانواده و فرزندان افراد تصمیم گیر و حاضر در جلسه امکان تفکر منطقی و قانونی را از ایشان سلب نموده و جلسه را به سمت اتخاذ تصمیمات احساسی و غیر عقلانی و بدون توجه به واقعیات بازار و کشور سوق می دهند . لذا در این جلسه نیز آقایان توانستند با بکار بردن همین ترفند و علی رغم اینکه در جلسه بدوی و هیات تخصصی این بخشنامه که مغایر با قانون بهبود فضای مستمر کسب و کار و قانون بودجه سال 96 و برنامه پنجم و  ششم توسعه تشخیص داده شده بود ، راًی هیات عمومی را به نفع خود تغییر داده و سود سرشاری را به جیب برخی افراد خاص و البته قاچاقچیان سرریز نمایند .

چه راهکاری را برای برون رفت از این معضل و مشکل پیشنهاد نموده و چه انتظاری از مسئولین ارشد کشور در این خصوص دارید ؟

اتنظار بنده بعنوان رئیس هیات مدیره انجمن تولید کنندگان ، وارد کنندگان و صادر کنندگان محصولات دخانی از متولیان و مقامات ارشد کشور آن است که اولاٌ خود به قانون احترام گذاشته و بر اساس مواد 2 و 3 قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار قبل از اتخاذ هرگونه تصمیمی ، نظرات کارشناسی انجمن های تخصصی را اخذ نموده تا بدین اینگونه سرمایه گذاری ، واردات قانونی و بازار مصرف را ملتهب ننموده و شرایط را برای برخی افراد سود جو و فرصت طلب مهیا ننمایند . ضمناٌ در حال حاضر در کشور با صنعت دخانیات مقابله می گردد ، امیدواریم رویه متولیان تغییر نموده و ترتیبی اتخاذ نمایند که با برنامه ریزی بلند مدت و اصولی و با انجام کار فرهنگی از سنین پایه ( پیش دبستان ، دبستان ، متوسطه اول ، دوم و دانشگاه ) با مصرف دخانیات مقابله گردد . چراکه جمیع تصمیمات متولیان امر پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی نه تنها باعث کاهش مصرف نشده بلکه با رشد سرسام آوری شاهد افزایش مصرف و البته مقابله با صنعت دخانیات بوده و این بازار بزرگ را در اختیار کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس قرارداده ایم .

در خصوص چگونگی کنترل مصرف تنباکوی معسل در کشور نیز پیشنهاد می گردد ضمن کار فرهنگی و اطلاع رسانی مضررات مصرف تنباکو از سنین پایه وارانه راهکارهای عملی برای جلوگیری از رشد مصرف ،سالانه 5 طعم از چرخه واردات و توزیع خارج شده تا در یک بازهً زمانی 7 تا 10 ساله نسبت به ساماندهی موضوع تنباکوی معسل در کشور اقدام گردد .

خواندن 173 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

جدیدترین عناوین

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری عصر اقتصاد بلامانع است. عصر اقتصاد مسئولیت مطالب از سایر منابع را عهده دار نمی باشد. 1395