دوشنبه, 18 دی 1396 ساعت 10:14

اطلاعات تکميلي

  • وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی :

کالاهای فرهنگی متولی ندارند

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

عصر اقتصاد: آئین اختتامیه سومین دوره نمایشگاه و جشنواره کالاهای فرهنگی با الگوی ایرانی اسلامی «جایزه فیروزه»؛ روزگذشته با حضور سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، سورنا ستاری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور در مجموعه بوستان گفتگو برگزار شد و سومین «جایزه فیروزه» با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

سیدعباس صالحی ، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با اشاره اینکه کالاهای فرهنگی استراتژیک و اقتصادی هستند و از نبود متولی مشخص برای این حوزه رنج می برند، گفت:  موضوع این جایزه به کالاهایی می پردازد که ارتباط عمیق تر و پیوسته تری با فرهنگ دارند و کالاهای فرهنگی از چند جهت مهم هستند. نکته اول اینکه کالاهای استراتژیک هستند، یعنی تاثیرات بلندمدتی بر ذهن و روان انسانها می گذارند، برای مثال شما در یک ساعت فیلمی را می بینید یا در ۱۰ ساعت کتابی را می خوانید اما اثر هر کدام از این کالاهای فرهنگی تا سال ها بر ذهن شما باقی می ماند. از سوی دیگر قطع این کالاها هم تاثیر مخربی دارد؛ چرا که اگر مصرف نشوند، بنیان انسانیت انسان را در هم می ریزند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهدید استقلال ملی را یکی دیگر از مولفه های کالاهای استراتژیک دانست و افزود: کالاهای فرهنگی استراتژیک هستند؛ چرا که اگر ورود این کالاها وابسته به کشورهای دیگر باشد، استقلال ملی ما به خطر

می افتد، پس ما باید سرمایه گذاری خود در این زمینه را افزایش دهیم و به تولید بیشتر کالاهای فرهنگی مبتنی بر ارزش های ایرانی-اسلامی توجه کنیم.

صالحی با ذکر مثال یکی دیگر از ویژگی های کالاهای فرهنگی را قابلیت دیپلماسی در ارتباط با این کالاها برشمرد و گفت: از طریق این کالاها می توان به مراودات فرهنگی توجه کرد. برای مثال ترکیه در این ۱۰ سال اخیر بیش از ۱۰۰ سریال ساخته و به ۷۰کشور ارسال کرده است. به عبارتی کشوری چون ترکیه به تاثیر نفوذ این کالاها توجه کرده است.

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یکی دیگر از ویژگی های کالاهای فرهنگی، توجه به مسائل اقتصادی است. این کالاها صرفا هزینه بر نیستند و کالاهای امدادخواه به شمار نمی روند، بلکه می توانند درآمدزا و سودآفرین باشند و اصلا پایه اقتصاد مقاومتی می تواند بر کالاهای فرهنگی استوار باشد. پس ما کالاهای فرهنگی را باید جدی بگیریم؛ چرا که استراتژیک، دیپلماسی و اقتصادی هستند.

وی به جایزه فیروزه و چگونگی شکل گیری آن اشاره و بیان کرد: سه سال پیش جایزه ای در ارتباط با کالاهای فرهنگی شکل گرفت تا توجه بیشتری به این کالاها که می توانند ارزش ها، باورها و نگرش ما را منتقل کنند، شود. سال نخست این جایزه به کتاب، اسباب بازی و نوشت افزار تعلق می گرفت. سال دوم بخش پژوهش و امسال هدایای فرهنگی هم به موضوعات قبلی افزوده شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حداقل دستاورد جایزه فیروزه را گردآوری یک بانک اطلاعاتی دانست و افزود: این جایزه تاکنون دستاوردهای حداقلی داشته است که کمترین آن گردآوری یک بانک اطلاعاتی در ارتباط با تولیدکنندگان کالاهای فرهنگی بوده است. ضمن اینکه در ایام نمایشگاه، فرصت ارتباط میان مجموعه ها، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان پیش می آید و این تعامل به تقویت کارهای آینده در این زمینه کمک می کند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر سازمان ها و نهادهای مرتبط هم به بهانه این جایزه گرد هم می آیند و بیش از گذشته به این نتیجه می رسند که رفتار، کالا و نماد باعث رفت و آمد فرهنگی می شود و اگر ما بخواهیم از هویت ایرانی-اسلامی خود حفاظت کنیم، باید به تقویت محصولات فرهنگی بپردازیم.

صالحی همچنین بیان کرد: اگر ما به دنبال توسعه جایزه هایی چون جایزه های فرهنگی هستیم، باید در نهادهای دولتی و همچنین در بین مردم مواردی را تقویت کنیم. از یک سو کالاهای فرهنگی نباید دولتی شوند، چرا که دولتی سازی این کالاها به مرگ آن منجر می شود اما باید به مواردی توجه شود. یکی از اصلی ترین این موضوعات نداشتن متولی برای صنایع فرهنگی است، چرا که این گونه کالاها هیچ متولی خاصی ندارند و بهتر است وزارتخانه های مرتبط مثل وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین وزارت اقتصاد از یک مجموعه فرادستگاهی در زمینه تولید صنایع فرهنگی و حمایت از آن تبعیت کنند. یا وزارتخانه ای مشخص چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی شناخته شود و تنها وظیفه نظارت را برعهده نداشته باشد و به سیاستگذاری در زمینه محصولات فرهنگی بپردازد.

وی همچنین به ضرورت سیاستگذاری های مالی حمایتی در زمینه کالاهای فرهنگی اشاره و بیان کرد: صنایع فرهنگی نیازمند سیاستگذاری های مالی است و ما باید به حمایت از پژوهش های انجام شده در این زمینه بپردازیم.

صالحی به بخش مردمی کالاهای فرهنگی اشاره کرد و افزود: در این بخش باید ۵ مولفه را در نظر داشت. خلاقیت و نوپردازی یکی از مهمترین شاخصه هاست؛ چرا که صنایع فرهنگی در شمار کالاهای نرم به حساب می آیند و برای رقابت با محصولات مشابه باید خلاقانه باشند. برندسازی، تبلیغات، افزایش مهارت ها و بومی سازی از دیگر مسائلی است که در بخش مردمی محصولات فرهنگی باید مورد توجه قرار گیرد اما وظیفه دولت این است که از پژوهش های صورت گرفته در این زمینه تا آنجا که می تواند حمایت کند و به تولیدکنندگان در زمینه بازاریابی و مخاطب شناسی مشاوره دهد.

برگزیدگان سومین «جایزه فیروزه» معرفی شدند

در پایان مراسم برگزیدگان " جایزه فیروزه" معرفی شدند و مورد تجلیل قرار گرفتند.

در بخش کالاها و محصولات جشنواره و در بخش کتاب اسباب بازی رتبه اول به تعاونی بانوان مهر به دلیل ایجاد پیوست فرهنگی به ادبیات، ایجاد انگیزه کتابخوانی، حضور مستمر در جشنواره و کارآفرینی در حوزه فرهنگ اختصاص پیدا کرد.

رتبه دوم این بخش نیز به سمانه قاسمی به دلیل جریان‌سازی در کتاب‌های بازی و استفاده از الگوهای تصویری هویت ساز با توجه ویژه و شناخت دقیق از کودکان اهدا شد.

در این بخش نیز دو مؤسسه «گالیله کوچولو» به دلیل کارآفرینی فرهنگی در کارگاه‌های روستایی و عبدالرضا جلالی مؤلف کتاب فرفره به دلیل تحلیل جامع و کاربردی از احیای اسباب‌بازی از بازی‌های بومی شایسته تقدیر شدند.

در بخش نوشت‌افزار نیز رتبه اول به نوشت‌افزار آفتاب از مؤسسه فرهنگی هنری خراسان به دلیل توجه به کیفیت و مضامین ارزشی فرهنگی ایران اسلامی تناسب کاربرد با مخاطب سنی، خلاقیت در طراحی و شخصیت‌سازی و کیفیت فنی ساخت و مواد اولیه و تنوع در محصولات اهدا شد.

گروه تولیدی برگ به دلیل خلاقیت در طراحی محصولات و عناصر بصری و خلاقیت در به کارگیری مواد اولیه رتبه دوم این بخش را کسب کرد. نوشت افزار «گلدسته» از انتشارات «به نشر» به دلیل تنوع محصولات و خلاقیت در به کارگیری طرح‌های سنتی و کیفیت مواد اولیه و نوشت افزار «بچه های آسمانی» به دلیل تنوع در محصولات شایسته تقدیر حوزه نوشت‌افزار معرفی شدند.

در بخش اسباب بازی رتبه اول به محصولات چوبی «بیس» از شرکت توسعه هوش‌افزار کودک به دلیل خلاقیت در طراحی برپایه مطالعات و پژوهش و کیفیت محصولات و مواد اولیه و مزیت زیست محیطی اختصاص پیدا کرد و محصول دارک از شرکت شروین البرز به دلیل خلاقیت در احیای هنرهای سنتی دوم شد.

در بخش اسباب بازی محصولات شایسته تقدیر نیز به شرکت آوین سرگرمی آویژه به دلیل خلاقیت در طراحی و مواد اولیه اختصاص یافت.

همچنین در بخش هدایای فرهنگی رتبه اول از آن مجتمع «آفرینش‌های هنری سلام» به دلیل خلاقیت هنری و طراحی، طراحی و خلاقیت در کاربرد مواد اولیه، بهره‌گیری از آثار فاخر، کیفیت بالای تولید و رقابت‌پذیری قیمت شد و مجتمع تولید هنری «پویا نقش» به دلیل خلاقیت در طراحی و کیفیت تولید و تجاری‌سازی رتبه دوم این حوزه کسب کرد.

در بخش پژوهش، حوزه پایان نامه؛ اثر برگزیده «بررسی و رتبه‌بندی عوامل موثر بر تصمیم خرید مصرف کنندگان اسباب بازی‌های فکری» انتخاب شد که «آگاتا ابراهامیان خویگانی» پژوهش آن را به عهده داشت، این اثر پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه تهران بوده است.

اثر شایسته تقدیر این حوزه نیز به «طراحی اسباب بازی در راستای فرهنگ یاری‌گری برای کودکان» اثری از حمیدرضا شیردل انتخاب شد.

اثر برگزیده بخش مقاله نیز «به سوی راهکاری برای طراحی فرهنگ محور» اثر پژوهشی علیرضا اژدری، امیرمسعود فریدی‌زاد و پارسا کامه‌خوش انتخاب شد که در نشریه هنرهای زیبا – هنرهای تجسمی شماره ۴۲ منتشر شده است.

مقاله «مدل نظام نوآوری محصولات فرهنگی» نوشته فرهاد نظری‌زاده و فرزانه میرشاه ولایتی نیز اثر شایسته تقدیر این حوزه است که در نشریه راهبرد فرهنگ شماره ۳۱ منتشر شده است.

در بخش کتاب نیز اثر «رساله پیشکش» با موضوع هدایای فرهنگی با ترجمه لیلا اردبیلی برگزیده شد و اثر شایسته تقدیر نیز کتاب «صنعت، فرهنگ، ظاهرآرایی و زیباسازی در ایران» نوشته محمود شهابی انتخاب شد.

سومین نمایشگاه و جشنواره کالاهای فرهنگی با الگوی ایرانی اسلامی «جایزه فیروزه» از ۱۳ تا ۱۷ دی‌ماه در محل بوستان گفت‌وگو برپا شد.

خواندن 469 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

جدیدترین عناوین

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری عصر اقتصاد بلامانع است. عصر اقتصاد مسئولیت مطالب از سایر منابع را عهده دار نمی باشد. 1395