دوشنبه, 18 دی 1396 ساعت 05:00

عوارض گیم به نفع بازی سازان داخلی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

دلارام کریمی

عصر اقتصاد: امروزه بازی‌های رایانه ای نه فقط ابزاری برای سرگرمی و تفریح، بلکه یکی از بزرگترین صنایع دنیای فناوری ارتباطات و اطلاعات است .

به گزارش عصر اقتصاد،  در یکی از بندهای جدول شماره 5 (پیوست دوم پیشنهادی بودجه سال 97، درآمدها،‌ واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و واگذاری دارایی‌های مالی بر حسب قسمت،‌ بخش‌، بند‌،‌ اجزا ) آمده است  که براساس آن مقرر شده است عوارض 10 درصدی از فروش بازی‌های برخط  خارجی و بازی‌های رایانه‌های خارجی دریافت کنند که مبلغ حدودی آن 200 میلیارد ریال عنوان شده است. این در حالی است که همین موضوع در لایحه بودجه سال 96 در مجلس شورای اسلامی رد شده بود و به  تصویب نرسید.

یکی از مسایل مهمی که بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای در دو سال گذشته پیگیری کرده است، بحث دریافت عوارض از بازی‌های رایانه ای خارجی بوده است. بنیاد ملی بازی‌ها معتقد است در صورت دریافت این عوارض، می توان هم بستر رقابت میان بازی‌های داخلی و خارجی را فراهم کرد و هم از درآمد آن، سرمایه گذاری مناسبی در این صنعت انجام داد.

دریافت عوارض از بازی‌های خارجی در میان پیشنهادات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای لایحه بودجه 97 قرار داشت اما یک بار در سازمان برنامه و بودجه، در جلسه ای که هیچ کدام از نمایندگان ارشاد حضور نداشتند، این درخواست رد شد.

با این حال بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای ناامید نشد و به کمک وزیر ارشاد باز هم این بند را به لایحه بودجه 97 بازگرداند تا بازی سازان بیش از همیشه امیدوار به تصویب آن باشند.

بند 20 میلیاردی براساس آن چه در لایحه بودجه 97 آمده، قرار است 10 درصد از فروش بازی‌های آنلاین خارجی و همچنین بازی‌های رایانه ای خارجی عوارض گرفته شود.

این میزان معادل 20 میلیارد تومان پیش بینی شده است و این یعنی اینکه براساس پیش بینی بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای سال 97 درآمد بازی‌های خارجی از بازار ایران 200 میلیارد تومان (حدود 50 میلیون دلار) خواهد بود.

به گزارش فناوران، حسن کریمی قدوسی مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای درباره دریافت عوارض از بازی‌های خارجی  گفت: در حال حاضر روند ناعادلانه ای در کشور وجود دارد و شرایط عرضه برای بازی ایرانی و خارجی یکسان است. در چنین شرایطی بازی ساز ایرانی چرا باید ریسک کرده و هزینه تولید بدهد در حالی که می تواند با رقمی بسیار کم تر، بازی خارجی را وارد کشور کند.

وی افزود: روند کنونی عرضه بازی‌های موبایل باید به نفع تولیدکننده داخلی تغییر کند.، به همین جهت و برای سامان دهی بازار از ابتدای سال آینده انتشار بازی‌های موبایلی خارجی منوط به دریافت مجوز عرضه از بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای خواهد بود.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای ادامه داد: عرضه رسمی بازی‌های خارجی در کشور می تواند مفید باشد، چرا که این مساله به شفافیت مالی بازار کمک می کند؛ اما این فرآیند در حال حاضر بی ضابطه است که باید سامان دهی شود.

حسن کریمی قدوسی بی ضابطه بودن عرضه بازی‌های خارجی را مشکل ساز دانست و گفت: در حالی که بازی ساز داخلی به دلیل تحریم‌ها نمی تواند به راحتی بازی خود را در بازارهای جهانی منتشر کند؛ اما بازی ساز خارجی به راحتی بازی خود را در بازار ایران منتشر می کند. چنین روندی درآمد بازی سازان داخلی را به صورت محسوسی کاهش داده است.

کریمی قدوسی ادامه داد: سیاست بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای در سال آتی حمایت همه جانبه از تولید داخلی است و در صورت عدم تصویب لایحه مذکور در مجلس شورای اسلامی، بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای مجبور خواهد شد در راستای حمایت از تولید داخلی، مجوز عرضه ی بازی‌های موبایلی خارجی را به طرز محسوسی کاهش دهد.

کریمی قدوسی با بیان اینکه دنبال گران کردن بازی خارجی نیستیم؛ گفت: هدف این طرح گران کردن بازی‌های خارجی برای مصرف کننده داخلی نیست، بلکه این عوارض از سهم بازی ساز خارجی یا ناشر آن در کشور گرفته می شود.

وی گفت: با صرف منابع مالی حاصل از عوارض بازی‌های خارجی می توانیم فعالیت‌های زیرساختی بسیاری در جهت ارتقا و اعتلای صنعت بازی سازی داخلی انجام دهیم. برای این منظور بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای بیش از یک سال است که در جهت پیاده سازی «هرم حمایت» فعالیت‌های گوناگونی انجام داده است و براساس این هرم، تمام حمایت‌هایی که از بازی سازان داخلی صورت می گیرد ضابطه مند و شفاف خواهد بود. امید است سال آتی، سالی روشن در جهت تولید داخلی در حوزه صنعت بازی کشور باشد.

این نکته قابل توجه است که ایران اکنون در حال رقابت با دنیا متناسب با فرهنگ ایرانی است و از سوی دیگر این بازی‌های رایانه ای می تواند برای اقتصاد و درآمدزایی کشور هم مفید باشد و نگرفتن عوارض نسبت به بازی‌های خارجی سبب عقب افتادن بازی‌های ایرانی در جهان می شود .

همچنان که بررسی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز که نتایج این تحقیقات در گزارش سال 94 این بنیاد آمده حاکی از فروش مقادیر زیادی از بازی‌ها از طریق کانال‌های غیررسمی است به گزارش فارس ، فروش ناشی از بازی‌ها از طرق غیررسمی  نشان می‌دهد حدود 3000 میلیارد ریال فروش بازی‌های موبایلی در سال 94 در کشور انجام شده که کل مبلغ فروش بازی‌ها در سال 94 از کانال رسمی بزرگترین فروشگاه اندرویدی در ایران تنها 5 درصد از این مقدار بوده است و  سهم زیاد مبادی غیرمجاز فروش بازی در کشور جای تامل دارد، این تفاوت نشان می دهد که خرید بازی خارجی از کانال‌های فاقد مجوز رسمی فروشگاه‌های برنامه و بازی بسیار آسان و در دسترس است و سخت‌تر کردن رقابت مارکت‌های ایرانی با مارکت‌های قدرتمند خارجی نه تنها مانع رشد مارکت‌های ایرانی خواهد شد،‌ بلکه منجر به قدرتمند شدن مارکت‌های خارجی در کشور می‌شود که به ضرر منافع ملی کشور نیز است.

برخی معتقدند دریافت این عوارض، علاوه بر مغایرت با مواد 43 و 45 قانون برنامه چهارم توسعه و اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، به تولید، اشتغال و اقتصاد این صنعت ضربه می‌زند و برای بازارهای رسمی داخلی و به طور کلی صنعت اپلیکیشن موبایل در کشور چالش‌هایی جدی ایجاد می‌کند.

هرچند مخالفان گرفتن عوارض از بازی‌های خارجی معتقدندکه با اعمال عوارض شاید در کوتاه مدت سودی حاصل شود اما در دراز مدت باعث بی‌رغبتی بازی‌سازان خارجی به ورود به ایران از طریق کانال‌های رسمی کشور می‌شود که به معنای از دست رفتن درآمد مارکت‌ها و ناشران و نیز انتقال دانش به کشور است.

حسن کریمی مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز در پیامی ویدیویی به گیمرها و بازی‌سازان اطمینان خاطر داد که قرار نیست بازی‌های محبوب‌شان فیلتر شود و جای نگرانی در این زمینه نیست.

با توجه به نظر کارشناسان این حوزه، وضعیت بازار رایانه ای در ایران که تقریبا یک دهه از عمر آن می گذرد ، در وضعیت مطلوبی به سر نمی برد؛ در ایران نیز طبق آخرین آمار‌های وزارت ارشاد، ایرانیان بالغ بر 460 میلیارد تومان در سال صرف بازی‌های رایانه‌ای (اعم از موبایلی، کنسولی، رایانه شخصی و...) کرده‌اند اما متأسفانه تنها 5 درصد از این مبلغ سهم بازی‌های ایرانی است  پس در زمره بازارهای پرخطر برای سرمایه گذاری در ایران به شمار می رود .

نکته قابل توجه این است بازی‌ساز ایرانی برای ورود رسمی به بازار در کنار هزینه‌های متداول در فرآیند تولید، ناگزیر از پرداخت هزینه‌هایی همچون مالیات بر ارزش افزوده و بالطبع لحاظ کردن این هزینه‌ها در قیمت تمام شده محصول خود برای جلوگیری از زیان است. در سوی دیگر اما محصولات خارجی (فارغ از سهم بالایی که به‌واسطه عرضه زیرزمینی و غیرمجاز اشغال کرده‌اند) در صورت عرضه از مبادی رسمی، بدون پرداخت عوارض راه به ویترین پیدا کرده و بدون نیاز به لحاظ کردن هیچ هزینه افزوده‌ای، با قیمت به مراتب کمتر، از میان محصولات داخل، حریف می‌طلبند .

چالش مهم در خصوص گرفتن عوارض بازی‌های برخط ، محتوا بازی‌ها و سوق دادن کاربران به سمت مرجع غیر رسمی است است که البته قضیه خروج ارز از کشور هم مطرح است اما به نظر می رسد با ماهیت دیجیتالی این بازی‌ها امکان روی آوردن کاربران به بازی‌های بدون مجوز و غیر رسمی بیشتر  می شود و این تهدیدی برای فرهنگ محسوب می شود هرچند نکته مهم دیگر در این خصوص ورود بازی‌های ایرانی به عرصه بین المللی و حتی داخلی است که به  نظر می رسد  بازی‌های ایرانی برای حضور در بازارهای جهانی ناچار به عبور از قوانین سفت و سختی است  ،  در حالی که واردکنندگانی که با هزینه حداقلی (زیر10میلیون تومان) براحتی یک بازی خارجی را ترجمه کرده و در فروشگاه‌های دیجیتالی به سادگی توزیع می‌کنند و با اتصال به شبکه پرداخت بانکی تمامی ‌پرداخت‌های درون برنامه‌ای بازی‌ها را به صورت ریالی و بدون پرداخت کمترین عوارض (به استثنای مالیات ارزش افزوده که بازی‌های ایرانی نیز ملزم به پرداخت آن هستند) از آن خود می‌کنند پس شاید این تصویب عوارض کمکی به بازی سازان داخلی باشد هرچند معایبی دارد اما برای به دست آوردن هر چیزی باید هزینه ای پرداخت و سابقه کشورهای دیگر در این خصوص می تواند انگیزه خوبی برای تولیدکننده‌های داخلی از حمایت باشد  .

خواندن 261 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

جدیدترین عناوین

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری عصر اقتصاد بلامانع است. عصر اقتصاد مسئولیت مطالب از سایر منابع را عهده دار نمی باشد. 1395