چهارشنبه, 20 دی 1396 ساعت 10:56

سرمایه‌گذاری خارجی در منطقه آزاد چابهار به رقم 53 میلیون دلار رسید

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

فرزین سوادکوهی

عصراقتصاد: در میان مناطق 7گانه آزاد تجاری ایران منطقه آزاد چابهار در سال‌های اخیر جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است. بندر بزرگ چابهار با ویژگی‌های خاص لازم برای نصب و استفاده از تجهیزات بندری جهت پهلو گیری کشتی‌ها و شناورهای بزرگ اقیانوس پیما به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران که کوتاه‌ترين راه ارتباطی به کشورهای آسيای مرکزی و افغانستان به درياهای آزاد را دارد و در عین حال مجاورت با خط لوله گاز ایران و هند که موسوم به خط لوله صلح است، در کنار داشتن منابع عظيم شيلات دريايی و امکانات پرورش آبزیان، و دارا بودن امکانات زیر ساختی مانند جاده  و تجهیزات ارتباطی می‌تواند برای فعالان عرصه تجارت به عنوان کوتاه ترین مسیر ترانزیتی محور شرق ایران کارکرد بسیار قابل توجهی داشته باشد.

شهر بندري چابهار با مساحتي قريب به 17150 كيلومتر مربع و جمعيتي بالغ بر 220 هزار نفر در استان سيستان و بلوچستان و جنوبی‌ترين نقطه شرق كشور، در مجاورت درياي عمان در نزديكترين فاصله با آب‌های آزاد جهان يعني اقيانوس هند قرار گرفته و تنها بندر اقيانوسي ايران است. موقعيت خليج در اين بندر و همچنين وجود آبهای عميق و بريدگي‌های طبيعي، فضايي مناسب را براي اسكله های با عمق زياد و مختصات لنگرگاهی مطلوب جهت پهلوگيری كشتی‌های عظيم اقيانوس پيما فراهم ساخته به طوری كه اين بندر از قابليت تبديل شدن به مگاپورت برخوردار ميباشد.

به تعبیری می‌توان گفت: این نقطه از کشور دروازه ترانزيت شرق ايران و يك منطقه استراتژيك براي توسعه صنعت ترانزيت محسوب ميشود.

بنابراین همین خصایص است که چابهار را از دیگر مناطق آزاد کشور متمایز ساخته است.

آنچه در حوزه سرمایه گذاری میتواند به عنوان محورهای اصلی در چابهار مدنظر قرار گیرد استفاده از ظرفیت‌هایی مانند بهره گیری از ظرفیت ترانزیتی محور شرق، (استان‌های شرقی، افغانستان، آسیای میانه) به عنوان شبکه توزیع منطقه ای و هاب ترانزیتی مواد و کالا، بهره گیری از ظرفیت صادرات مجدد برای کشورهای منطقه ( عمان، افغانستان، پاکستان)، بهره گیری از ظرفیت دسترسی به آب های اقیانوسی برای پهلودهی شناورهای اقیانوس پیما، بهره گیری از خط لوله پنجم گاز رسانی به کشور هندوستان، بهره گیری از تمایل کشورهای همسایه و شرق افریقا برای سرمایه گذاری در منطقه مبتنی بر زنجیره ارزش (چای، برنج، خشکبار و....) و توسعه تجارت، بهره گیری از تصمیم سیاسی دولت برای ایجاد صنعت خودروسازی، ظرفیت بهره گیری از منابع شیلاتی و آبزیانی دریائی و مهارت های محلی در این زمینه است.

بر این اساس بیهوده نیست اگر تصور کنیم منطقه آزاد چابهار با داشتن امکانات ویژه یک منطقه آزاد تمام عیار با استاندارهای جهانی چنین مناطقی می تواند در ایجاد اشتغال و خلق ارزش افزوده در حوزه‌های تجاری و تولیدی نقش به سزایی ایفا کند.

آمارها  و اخباری که از سوی دستگاه های ذیربط در این حوزه منتشر شده نشان می دهد وضعیت سرمایه گذاری خارجی در این منطقه -هرچند هنوز از نقطه آرمانی فاصله ای قابل درنگ دارد –اما بیانگر این است که اگر دست اندرکاران و متولیان امر به آن توجه بیشتری داشته باشند می توان آینده اقناع کننده ای را برای آن متصور شد. در آخرین اخبار اعلام شده گفته شده است که میزان سرمایه گذاری خارجی در منطقه آزاد چابهار تاکنون به رقم 53 میلیون دلار رسیده است.

عبدالرحیم کردی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار به تسنیم گفته است: شرکت‌های ثبت‌ شده خارجی تاکنون ۵۳ میلیون دلار در منطقه آزاد چابهار سرمایه‌گذاری کرده‌اند و اضافه کرده است: هم‌اکنون 3 هزار و 168 شرکت داخلی و خارجی با سرمایه‌گذاری 11 تریلیون ریال و اشتغال‌زایی بیش‌از 13 هزار نفر در منطقه آزاد چابهار به‌ ثبت رسیده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهارهمچنین اضافه می‌کند که در حال حاضر  354 شرکت خارجی توسط سرمایه‌گذارانی از 47 کشور در منطقه آزاد چابهار به‌ ثبت رسیده که افغانستانی‌ها با 164 شرکت سرمایه‌گذاری رکوردار شرکت‌های ثبت‌ شده خارجی در منطقه آزاد چابهار هستند.

کردی با بیان اینکه شرکت‌های خارجی در زمینه‌های بازرگانی، صنعتی، خدماتی و ترانزیتی در منطقه آزاد چابهار فعال هستند، تصریح می کند: پس از افغانستان، پاکستان با 61 شرکت، هند با 22 شرکت و چین با 19 شرکت در رده‌های بعدی بیشترین تعداد شرکت‌های ثبت شده وی همچنینخاطر نشان می کند که  سازمان متبوعش  برای تسهیل زمینه‌های ورود سرمایه‌گذاران،‌ تنها در 2 روز کاری به ثبت شرکت در سطح منطقه اقدام می‌کند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار می افزاید: همچنین امکان ثبت و راه‌اندازی انواع بانک و بیمه داخلی و خارجی و نمایندگی، امکان استفاده از نیروی کار خارجی تا سقف 10 درصد، معافیت 20 ساله بر درآمد و دارایی‌ها و سود حاصله، امکان تبدیل ارزهای مختلف بدون محدویت، واردات ماشین آلات و مواد اولیه مورد نیاز صنایع بدون عوارض گمرکی، صادرات محصولات مختلف بدون تشریفات دست و پاگیر و همچنین امکان 100 درصد مالکیت خارجی شرکت ثبت شده در منطقه آزاد از دیگر مزایای سرمایه‌گذاری در تنها بندر اقیانوسی ایران است.

موضوع ثبت و راه اندازی بانک ها و بیمه‌های داخلی و خارجی البته از آن دست موضوعاتی است که تاکنون تقریبا تمام مدیران پیشین مناطق آزاد کشور هم روی آن مانور داده اند اما عملا هنوز دیده نشده که این فعالیت دستکم در یکی از مناطق آزاد کشور عملی شود.

این قطعیت نیافتن علت های بسیاری دارد که پرداختن به آن فرصتی جداگانه می طلبد.اما باید به یاد داشت که موضوعاتی مانند اهمنیت سرمایه گذاری و اطمینان خاطر از بازگشت سرمایه به همراه سود منطقی اصلی ترین و البته بدیهی ترین توقعی است که یک سرمایه گذار برای حضور در منطقه به آن نیازمند است.

مفروضات سیاسی نیز در بندرچابهار می تواند این بندر را در میان مناطق آزاد بیشتر مورد توجه قراردهد. مناقشات منطقه ای در بین کشور های حوزه جنوب شرق ایران در حال حاضر فضایی مزیتی را برای ایران مهیا کرده است که چنانچه از آپن استفاده سریع و مناسب برده نشود چه بسا رقبای منطقه ای آن را از دست ما بربایند.

به عنوان مثال در این حیطه می توان به اظهارات روز گذشته سفیر افغانستان در ایران اشاره کرد که در خصوص موضوع محدودیت هایی که منطقه آزاد چابهار می تاند برای گروه های تروریستی فعال در پاکستان که به سوی افغانستان سر ریز می شوند اشاره کرد.

نصیر احمد نور سفیر افغانستان در ایران در این خصوص می گوید: ورود گروه‌های تروریستی از پاکستان به افغانستان و ایجاد موانعی برای استفاده بازرگانان افغانستانی از بندر کراچی، اهمیت بندر چابهار را برای افغانستان دوچندان کرده است.

فرینا گزارش می دهد که  احمد نور با اشاره به اهمیت بندر چابهار برای افغانستان گفته است: دولت و بخش خصوصی افغانستان ترجیح می‌دهند بندر چابهار هر چه سریعتر فعال شود و تجهیزات لازم آن راه‌اندازی شود.

وی با اشاره به محدویت‌های بندر کراچی برای افغانستان تصریح کرد: متاسفانه ما در روابط خود با پاکستان مشکلاتی داریم که بیشتر بر می‌گردد به اینکه گروه‌های ترویستی که همه روزه در تلاش هستند مردم افغانستان را بکشند و آبادی‌ها را ویران کنند، عمدتاً از پاکستان وارد افغانستان می‌شوند و همین مشکل موانعی را برای داد ستد تجاری و ترانزیتی برای استفاده بازرگانان افغانستانی از بندر کراچی ایجاد می‌کند.

سفیر افغانستان در ایران با بیان اینکه کشور محصور در خشکی افغانستان برای ارتباط و داد ستد دریایی با دیگر کشورها اهمیت ویژه‌ای قائل است، گفت: گرچه افغانستان هم‌اکنون از بندرعباس هم برای ترانزیت، واردات و صادرات کالاهای خود استفاده می‌کند، اما بندر چابهار راهی به‌ صرفه‌تر و کوتاه‌تر بویژه برای داد و ستد ما با هند ایجاد می‌کند چرا که اگر تبادل کالا با هند را از طریق بندرعباس انجام دهیم مسافت بسیار طولانی‌تری را چه از راه دریا و چه از راه خشکی باید بپیماییم و این مهم اهمیت بندر چابهار را نشان می‌دهد.

به هر رو ویژگی های منطقه آزاد چابهار در مقطع فعلی اقتضا می کند توجه ویژه به بسترسازی برای سرمایه‌گذاری خارجی در این نقطه از کشور بیش از پیش در دستور کار متولیان امر قرار گیرد. بی‌شک با شرط و شروطی که بانک مرکزی برای راه اندازی بانک های خارجی برای این نهادهای سرمایه گذار گذاشته است این بانک ها  و موسسات مشابه مالی خارجی هرگز نخواهند توانست در مناطق آزاد ایران وارد کار شوند و چنانچه بهانه گیری های مبنی بر این که ورود بانک ها و نهادهای مالی و سرمایه گذاری خارجی به مناطق آزاد، بازار بانک های داخلی را کساد می‌کند، ادامه یابد نمی توان به توسعه این مناطق چشم امیدی داشت. موانع دست و پاگیری از این سنخ پیش از آنکه خدمتی به توسعه و رشد اقتصادی در مناطق آزاد داشته باشد، دیواری بلند پیش روی فعالان تجاری علاقمند در این مناطق ایجاد خواهد کرد.

خواندن 217 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

جدیدترین عناوین

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری عصر اقتصاد بلامانع است. عصر اقتصاد مسئولیت مطالب از سایر منابع را عهده دار نمی باشد. 1395