شنبه, 23 دی 1396 ساعت 10:50

اطلاعات تکميلي

  • شرحی بر حادثه نفتکش در آب‌های چین:

اخلاق‌گریزی به روش چینی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

هاتف فرج اللهی

عصر اقتصاد: عصر شانزدهم دی ماه بود که نفتکش سانچی که حدود یک میلیون بشکه میعانات را از ایران به کره جنوبی می‌برد، با فله بر چینی برخورد کرد و آتش از همان ساعات اولیه گریبان گیر این نفتکش ایرانی شد. این حادثه غم بار در شرایطی رخ داده است که سیستم‌های ناوبری این کشتی‌ها به اندازه ای پیشرفته هستند که نوع، جهت حرکت و حتی وزن و محموله کشتی‌های اطراف را از مایل‌ها دور تر به ناوبر نشان می‌دهد.

علاوه بر این بدیهی است که راه‌های دریایی هم تحت کنترل قرار دارند و این طور نیست که کشتی‎‌ها در پهنه دریا به هر سویی که مایل باشند حرکت کنند و در بزرگ راه هایی به صورت برنامه ریزی شده مسیر خود را طی می کنند. از این رو می توان دریافت که خود حادثه به نوعی مبهم است. حادثه ای که هر دو کشتی را به شدت دچار خسارت کرد. اما نکته ای که باز هم می توان به آن اشاره کرد، این است که 21 سرنشین کشتی چینی در همان ساعات نخستین نجات پیدا کردند، اما 32 سرنشین کشتی ایرانی مفقود شدند و هیچ اثری از آثارشان یافت نشد.

با این حال در روز اول، حادثه آن طور که باید، بازخورد نداشت و بسیاری آن را یک سانحه عادی تلقی می‌کردند.
اما در همین حال سیروس کیان ‎ارثی، مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران یک روز پس از وقوع حادثه، با بیان این که پس از وقوع این اتفاق، کمیته ویژه اضطراری با حضور مدیران ارشد شرکت ملی نفتکش ایران در محل این شرکت در تهران تشکیل و اطلاع‎ رسانی‎ های لازم به سازمان‎های ذیربط دریانوردی و امداد و نجات بین ‎المللی انجام شد، گفت: مقام‌ های دفتر شرکت ملی نفتکش در چین با حضور در سازمان امداد و نجات شانگهای، هماهنگی‌های لازم را به منظور اعزام سریع کشتی‌های تجسس و نجات و عملیات امداد از طریق دریا و هوا انجام دادند.

به گفته کیان ارثی، همچنین ۲ فروند از نفتکش‎ های عبوری تحت مدیریت شرکت ملی نفتکش ایران از منطقه نیز برای الحاق به تیم امداد و نجات به سرعت به محل حادثه اعزام شدند.

علاوه بر این عبدالناصر همتی، روز بعد از حادثه رئیس کل بیمه مرکزی درباره پوشش بیمه نفتکش سانحه‌ دیده ایران در آب‌ های چین گفت: ۳۰ درصد بیمه‌ نامه از سوی شرکت ‌های بیمه داخلی پوشش داده شده که ۲۰ درصد از سوی بیمه البرز و ۱۰ درصد از سوی بیمه ملت است. از این ۳۰ درصد نیز ۵۰ درصد بیمه ‌نامه ‌های فوق نزد بیمه مرکزی پوشش بیمه اتکایی داشته است. همچنی ۷۰ درصد باقی مانده پوشش بیمه ‌نامه این نفتکش نیز متعلق به یک شرکت بیمه نروژی است.

به گفته همتی؛ مسئولیت پوشش بیمه فوت و نقص عضو خدمه کشتی و همچنین آلودگی احتمالی دریا نیز با کلوپ بین ‌المللی P&I است.

با این حال، اعلام پوشش بیمه ای و تأمین خسارت‌های مالی این نفتکش، نمی‌توانست داغ ناپدید شدن 32 تن را فرو نشاند. 32 نفر که مدت‌ها دور از خانواده به خدمت می‌پرداختند و حالا همان خانواده‌هایشان نمی‌دانند که باید منتظر چه چیزی باشند.  

در همین راستا کیان ارثی روز هجدم دی ماه در خصوص آخرین وضعیت این کشتی حادثه دیده گفت: به دلیل ادامه آتش و وجود گازهای سمی ناشی از حریق، امکان دسترسی  و ورود به داخل کشتی فراهم نیست.

این در حالی بود که در همان صبح هجدهم، پیکر سوخته یک تن از سرنشینان کشتی ایرانی پیدا شد، در حالی که لباس نجات به تن داشت و به گفته مسئولین، این موضوع بیانگر آن بود که خدمه نفتکش احتمالا فرصت استفاده از وسایل نجات را داشته ‎اند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری در جلسه ‌ای که با حضور بیژن زنگنه وزیر نفت، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، پس از استماع گزارش‌‌ها تاکید کرد: مهم ‌ترین موضوع در مرحله کنونی‌، تعیین سرنوشت و رسیدگی به وضع کارکنان این نفتکش و خانواده ‌های عزیز آنان است و همزمان نیز باید پیگیری‌ های لازم حقوقی برای جبران خسارت‌ ها انجام گیرد.

با این حال ساعت 5 بامداد بیستم دی ماه بود که عملیات اطفاء حریق سانچی آغاز شد.

کاپیتان محسن بهرامی سخنگوی کمیته اضطرار نفتکش سانچی در خصوص این عملیات گفت: دو آتشخوار چینی در نزدیک کشتی، عملیات اطفاء حریق را آغاز کرده ‌اند و چند آتشخوار دیگر نیز کارهای حمایتی را انجام می ‌دهند.

وی با اشاره به این که شعله‌ های آتش با وجود شرایط جوی کاهش یافته است، درباره اعلام آمادگی نیروی دریایی ایران برای مهار آتش توضیح داد: در این خصوص صحبت‌ هایی مطرح شده، اما هنوز نهایی نشده است.

بهرامی با تاکید بر این که یافتن مفقودان این حادثه بیش از هر چیزی برای ما در اولویت است، گفت: همه امکانات لازم را برای تحقق این موضوع چه در داخل و چه در خارج از کشور بسیج خواهیم کرد.

با این حال عملیات اطفاء حریق در همان صبح متوقف شد. چینی ها به دلایل مبهم، مانند آب و هوا و غیره، عملیات را متوقف کردند. و این در حالی بود که رسیدن یک تیم نجات ایرانی به محل ممکن است حدود بیست روز طول بکشد. اما ناگواری توقف عملیات از آنجا بود که گفته می شد ممکن است، چند تن از خدمه کشتی در اتاق ایزوله زنده باشند و ادامه آتش آنها را از بین خواهد برد.

با این حال در برخی از محافل این موضوع شنیده می شد که ممکن است توان عملیات اطفاء حریق توسط چینی‌ها وجود داشته باشد و آن ها به صورت عمدی این کار را انجام نمی‌دهند.

محسن بهرامی همچنین به ایسنا، گفت: از آنجا که در حال حاضر چینی ها رقیب ایران محسوب می ‌شوند و موضوع بیمه مطرح است، ممکن است به راحتی اطلاعات خود را در اختیار ما قرار ندهند.

علاوه بر این زمانی که سانچی به آب های اوکیناوا نزدیک شد، ژاپنی ها برای شرکت در عملیات اعلام آمادگی کردند و مسئولین مربوط چین اجازه دخالت آن ها را ندادند.

از این رو این گونه برداشت می شود که چینی ها به نوعی در حال زیر پا گذاشتن اخلاقیات حرفه ای، به دلیل مواضع اقتصادی هستند. برخی بر این باورند، از آنجا که بحث بیمه و میزان زیادی از پول مطرح است، این امکان وجود دارد که چینی‌ها برای پنهان کردن مقصر اصلی حادثه، چنین اقداماتی انجام داده اند.

با این حال، مسئولین کشور، همچنان تاکید بر این داشتند که چینی‌ها به درستی عملیات را دنبال کرده اند. علاوه بر این با هجمه های تحریم ایران این موضوع قدرت گرفت که ایران در آینده تعامل نفتی خود را با چین افزایش خواهد داد.

اما گفته می شود که چنین اقداماتی می تواند چهره چین را در مجامع جهانی تغییر دهد. چرا که این باور تقویت می شود که چین برای رسیدن به اهداف اقتصادی خود، به راحتی اخلاقیات را نادیده می گیرد. و از آنجایی که این کشور به عنوان اصلی ترین ابر قدرت اقتصادی آینده شناخته می شود، این مساله مطرح می‌شود که چینی‌ها و رفتارشان بسیار ترسناک تر از امپریالیست‌های آمریکایی است.

با این حال این امید وجود دارد که در این روز ها عملیات کنترل آتش سانچی موفق شود و خدمه، در صورت زنده بودن نجات یابند.

در همین حال روز گذشته سیروس کیان ارثی با بیان این که پس از غروب آفتاب به وقت محلی، چینی ها عملیات نجات را متوقف کرده بودند، گفت: کشتی‌های مستقر در منطقه صبح روز جمعه، همگی درگیر عملیات شده و عملیات مهار آتش را شروع کردند.

وی با بیان این ‌که روز گذشته چهار یدک کش درگیر مهار آتش بودند و دومین یدک کش آتشخوار ژاپنی نیز که شب جمعه گذشته به منطقه رسید و کار خود را آغاز کرد،‌ افزود: هنوز میزان زیادی از محموله میعانات گازی باقی مانده است و همچنان آتش ادامه دارد، اما خوشبختانه شرایط بهتر است و شعله‌ها کاهش یافته اند.

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران در باره امکان مهار آتش در روز جمعه با بیان این که هر احتمالی وجود دارد اما امیدواریم این عملیات به خاموش شدن آتش منجر شود، تاکید کرد: از همه امکانات برای مهار آتش و تعیین تکلیف سرنشینان استفاده می‌شود.

کیان ارثی با اشاره به نشست روز پنجشنبه (۲۱ دی‌ ماه) علی اصغر خاجی، سفیر ایران در چین با مسئولان سازمان امداد و نجات دریای چین در شانگهای گفت: «لی که چیانگ، نخست وزیر چین هم برای فراهم کردن امکانات لازم برای امداد و نجات ازسوی نهاد های مرتبط دستور های مهمی را صادر کرده است.

وی افزود: شرایط بهتر شده و چند نفر از نیروهای متخصص شرکت ملی نفتکش از پنجشنبه توانستند در مرکز عملیات مهار آتش در چین حضور داشته باشند.

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش با بیان این که حضور نیروهای متخصص ایرانی در مرکز مدیریت حادثه و کمیته بحران چین، می تواند شرایط را بهتر کرده و سبب اطمینان بخشی برای مردم شود، افزود: به دلیل این که جریان باد به صورتی است که نفتکش را به سوی آبهای ژاپن منتقل می کند، تلاش کرده ایم که کشتی های آتشخوار ژاپنی را نیز وارد عملیات کنیم.

با این وجود امیدواریم که 31 نفر باقی مانده، سرنوشتشان هر چه زودتر مشخص شود تا خانواده هایشان از بلاتکلیفی در آیند و این انتظار جانکاه پایان یابد. اما آن چه باید روی آن دقت نظر بیشتری داشت، این است که از این پس باید روی رفتار چینی ها در طول این حادقه مداقه افزون تری به عمل آید تا جای هر گونه شک و شبهه نسبت به همکاری آنها در مواقع حساس زدوده شود.

خواندن 467 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

جدیدترین عناوین

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری عصر اقتصاد بلامانع است. عصر اقتصاد مسئولیت مطالب از سایر منابع را عهده دار نمی باشد. 1395