یکشنبه, 24 دی 1396 ساعت 10:14

اطلاعات تکميلي

  • عضو هیأت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی مطرح کرد

سرمایه گذاری 3 میلیارد دلاری برای تولید پژو2008 در ایران

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

مریم حسینی

عصر اقتصاد: عضو هیأت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی درباره انتقال و خرید تکنولوژی فرانسه در تولید پژو 2008 در ایران گفت: برای تولید برخی از قطعات داخلی نیازی به تکنولوژی خارجی نداریم و ممکن است بعضی از قطعات را با اضافه کردن یک یا دو ماشین با همان سطح تکنولوژی تولید کنیم.

شرکت خودروسازی فرانسوی سیتروئن نخستین شرکتی است که پس از توافق هسته ای در ایران حضور یافت و با سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیون یورویی با شریک دیرینه خود ایران‌خودرو به فعالیت دوباره پرداخت. خودروی ۲۰۰۸ اولین محصول پسابرجامی در بازار خودرو ایران است که اوایل اردیبهشت امسال با حضور روحانی رئیس جمهور، خط تولید آن به بهره برداری رسید و قرار بود تولید این خودروی فرانسوی با داخلی‌سازی ۳۰ درصدی صورت گیرد اما خبرها از این حکایت دارد که با وجود گذشت 8 ماه از مراسم افتتاح خط تولید پژو ۲۰۰۸، هنوز این محصول روی خط تولید قرار نگرفته است و به صورت مونتاژ وارد ایران می شود این در حالی است که  یک منبع آگاه تاکید کرده تا به امروز حدود یک هزار و 500 دستگاه از این محصول در ایران‌خودرو تولید شده است.

اما آنچه باعث شده تا ایران سهمی از تولید مشترک این خودروی فرانسوی در داخل کشور را به دست گیرد کیفیت و سطح بالای تکنولوژی فرانسه در ساخت موتور این خودرو در مقایسه با خودروهای داخلی است. کیفیت خودروهای پژو که از موتور فرانسوی بهره برده است بارها ثابت شده و همین امر سبب شده تا ثبت تقاضای خرید محصولات انواع پژو با افزایش همراه باشد.

پژو 2008 که در بین علاقه مندان به خودرو عنوان بچه شیر فرانسوی را یدک می کشد در کشورهای اروپایی نیز با اسقبال خریداران روبه رو شده است  به گونه ای که در تنها ۶ ماه پس از آغاز تولید، 6 هزار دستگاه از این خودرو در سطح اروپا به فروش رسید اما باید منتظر ماند که چه زمانی چنین خودرویی با این سطح تکنولوژی در ایران به طور کامل داخلی سازی خواهد شد و سهم قطعه ساز داخلی در تولید این محصول مشترک ایران و فرانسه چقدر خواهد بود؟ آیا تکنولوژی قطعات ساخت داخل قابل رقابت با نمونه فرانسوی آن خواهد بود ؟ آیا داخلی سازی این محصول تاثیری در قیمت تمام شده ان خواهد داشت یا علاقه مندان به این خودروی مشترک ایران و فرانسه باید در سالهای آینده به دلیل نوسانات ارزی این خودرو را با قیمتی بیشتر از آنچه که در حال حاضر برای آن تعیین شده است خریداری نمایند. در همین رابطه گفتگویی با «محمدرضا نجفی منش» عضو هیأت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی انجام داده ایم و ایشان نظرات جالبی در باره ساخت پژو 2008 در ایران بیان داشته اند که در ادامه می خوانیم.

آقای نجفی منش به نظر شما  چه زمانی می رسد که ما بتوانیم پژو 2008 را داخلی سازی کنیم؟

به گفته مدیرعامل شرکت ایکاپ(شرکت مشترک ایران و فرانسه) در تولید این خودرو تا اردیبهشت سال آینده به 50 درصد و تا یکسال بعد از ان نیز به 70 درصد ساخت داخل خواهیم رسید.

با توجه به قدیمی بودن سطح تکنولوژی ما در قطعه سازی، آیا در ساخت قطعات از تکنولوژی فرانسوی‌ها استفاده خواهیم کرد: این گفته شما را تایید نمیکنم چه کسی گفته که تکنولوژی ما قدیمی است؛ در حال حاضر یکسری از قطعه سازان داخلی با اشتراک با قطعه سازان بزرگ بین المللی، در حال تولید قطعات با سطح کیفی خوب هستند مثلا شرکتی که در ایران صندلی تولید می‌کند با یک شرکت فرانسوی جوینت ونچر است و با یکدیگر همکاری می کنند در حالی که تکنولوژیشان هم به روز است. اصلا چرا راه دور برویم 60 درصد قطعات تندر 90  را در ایران تولید می‌کنیم.

اما قطعا تندر 90 با پژو 2008 قابل مقایسه نیست چون موتور پژو کاملا فرانسوی و بسیار متفاوت است: بله اماهمانطور که در حال حاضر توانسته ایم حدود 70 تا 80 درصد قطعات را داخلی سازی کنیم بنابراین به همین روش خواهیم توانست قطعات پژو 2008 فرانسه را هم به مرور داخلی سازی کنیم؛ با 50 درصد شروع کردیم که به مرور به 70 درصد خواهد رسید.

پس برای ارتقای سطح داخلی سازی، تکنولوژی روز فرانسه را از آنان خریداری خواهیم کرد: بستگی به نوع کار دارد فرض کنید اگر قرار باشد فنر یا لنت در ایران تولید بشود نیاز به هیچ چیز وارداتی نداریم زیرا همه ابزار و ماشین آلات لازم آن را در ایران داریم یا  ممکن است بعضی از قطعات را هم با اضافه کردن یک یا دو ماشین، با همان سطح تکنولوژی تولید کنیم.

البته قدر مسلم است که ما باید تکنولوژیمان را به روز بکنیم اما این نباید فقط منحصر به 2008 باشد و برای خودروهای دیگر هم باید تکنولوژی به روز شود زیرا با تکنولوژی قدیمی نمی توانیم محصولات رقابت پذیر و با کیفیت تولید کنیم.

این داخلی سازی قطعا در کاهش قیمت خودرو تاثیر خواهد گذاشت: مسلما بله

برای تولید پژو 2008 با تکنولوژی روز فرانسه، چه میزان سرمایه گذاری است؟ بر اساس پیش بینی هایی که کرده اند برای اینکه به تولید سه میلیون خودرو در سال 1404 برسیم و بخواهیم صادرات داشته باشیم حداقل  3 میلیارد دلار نیاز به سرمایه گذاری جدید داریم.

در کل سیاستی که دولت در پیش گرفته سیاست خوبی است در حال حاضر برای واردات خودرو باید 75 تا 95 درصد تعرفه و حتی برای واردات قطعات نیز باید 32 درصد تعرفه پرداخت شود بنابراین خودروسازان سعی می‌کنند که قطعات را داخلی سازی کنند لذا این سیاست را برای خودروساز خارجی گذاشته اند که به سرمایه گذاری و تولید در ایران ترغیب شود.

خواندن 400 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

جدیدترین عناوین

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری عصر اقتصاد بلامانع است. عصر اقتصاد مسئولیت مطالب از سایر منابع را عهده دار نمی باشد. 1395