چهارشنبه, 25 بهمن 1396 ساعت 10:00

اطلاعات تکميلي

  • آخوندی مطرح کرد؛

قیمت‌گذاری دولتی مانعی برای خصوصی‌سازی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

عصر اقتصاد: وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که بررسی بسیاری از خصوصی‌سازی‌های صورت گرفته در ایران در طول سال‌های گذشته نشان می‌دهد که ما خصوصی سازی درستی نداشته ایم گفت: برای حل این مشکل، نیاز به اجماع و وفاق ملی است و یک نفر به تنهایی نمی‌تواند کاری را پیش ببرد.

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در بیست‌وپنجمین همایش ارگان‌های دریایی با اشاره به وضعیت آشفته خصوصی‌سازی در اقتصاد ایران، گفت: بسیاری از خصوصی‌سازی‌ها در ایران عملا انباشت صنعتی دولت را واگذار می‌کند بدون آنکه شرایط آن شفاف شده و طرف واگذاری به طور مشخص بخش خصوصی باشد.

این مقام مسئول ادامه داد:  یکی از مسائلی که در ایران تاکنون هیچ توجه خاصی به آن صورت نگرفته فعال کردن بخش خصوصی است و به دلیل این که بسیاری از معانی را تغییر می‌دهیم ، این موضوع باعث می‌شود که طرف‌های خارجی متوجه این پریشانی بزرگ در اقتصاد ایران نشوند و خارجی ها نمی دانند در ایران چه می گذرد.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: این‌که از من انتقاد می‌شود که به عنوان یک فرد دولتی این انتقادها را مطرح کرده در شرایطی که باید به دنبال حل آنها باشد به این دلیل که ما به یک اجماع ملی نیاز داریم تا بتوانیم به این مسائل را حل کنیم، پس یک نفر در این شرایط نمی‌تواند شق‌القمر کند.

آخوندی با اشاره به واگذاری مخابرات در دولت قبلی اظهار کرد: با وجود آنکه بارها دراین باره صحبت شده اما هیچ وقت واگذاری مخابرات به صورت جدی بررسی نشده است. عده‌ای از متقاضیان دریافت مخابرات در شب آخر به دلیل عدم اهلیت اقتصادی خط می‌خورند و در شرایطی که مهلت کار به پایان رسیده بود عده‌ای دیگر مطرح شده و در این واگذاری برنده می‌شوند. من بارها نسبت به این مساله شکایت کرده‌ام، اما تاکنون این مساله بررسی نشده است.

وی با بیان این‌که ده‌ها واگذاری در ایران به شکل اشتباه انجام شده است، تصریح کرد: قبل از خصوصی سازی ما باید مبنای بازرگانی خود را تعیین کنیم، زیرا بدون آن اتفاق خاصی در این حوزه رخ نمی‌دهد.

وی ادامه داد: در کشور ما هنوز سازمان تعزیرات حکومتی قیمت‌گذاری انجام می‌دهد و این موضوع به طور جدی با خصوصی‌سازی متفاوت است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در صورتی که اقتصاد ایران یک رقابت شفاف برای بخش خصوصی به وجود می‌آورد، نتیجه آن پایان یافتن بسیاری از مشکلات، بهبود کارایی و فناوری و حتی کاهش قیمت تمام شده بود. ما باید دو اصل تجاری سازی و رقابتی کردن فعالیت‌ها را در کنار یکدیگر پیگیری کنیم، زیرا در غیر این صورت خصوصی سازی تنها انتقال یک مالکیت است.

آخوندی با اشاره به تجربه موفق برخی کشورها در پیگیری اصول خصوصی‌ سازی تاکید کرد: کشوری مانند سنگاپور توانسته دریاهای خود را به بخش خصوصی واگذار کند، در حالی که در ایران با وجود تمام آمادگی‌ها فرآیند واگذاری مشخص نیست و نهادهای اقتصادی ایران برای بازسازی با مشکل مواجه می‌شوند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به انتقاد مطرح شده درباره عدم اعمال حاکمیت از سوی سازمان بنادر اشاره کرد و گفت: نمی‌توان تصور داشت وقتی ایران را به عنوان چهارراه جهان مطرح می‌کنیم در این فضا بگیر و ببند داشته باشیم یا سیاست‌هایمان تبعیض آمیز باشد. ما باید شرایطی را به وجود بیاوریم که از این امکانات موجود در کشور حداکثر استفاده صورت گیرد و مشکلات ما بیش از چیزی که تاکنون بوده نشود.

 همچنین محمد راستاد در بیست و پنجمین همایش ارگان هاى دریایى که صبح روز گذشته در هتل ارم با حضور وزیر راه و شهرسازى، مسئولانى از وزارت جهاد کشاورزى و سازمان حفاظت محیط زیست و برخى نمایندگان مجلس شوراى اسلامى برگزار شد، اظهار کرد: سازمان بنادر و دریانوردى نسبت به هر سانحه دریایى ورود کرده و در مورد سانچى نیز مراحل رسیدگى به حادثه در قالب تقاهم نامه اى چند جانبه دنبال شد تا با بررسى دقیق و رعایت اصول فنى خروجى پیگیرى ها مشخص شده و در نهایت پاسخى شفاف به جامعه مخاطب اعلام شود.

وى با اشاره به همایش ارگان هاى دریایى، بیان کرد: جامعه دریایى کشور اهمیت بسیار بالایى براى همایش ارگان هاى دریایى قائل است و باید شاهد رشد ارتقاى صنعت دریایى کشور باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی  با اشاره به بازار پر نوسان و متلاطم دریایى، گفت: راهبردهاى متنوعى توسط شرکت هاى کشتیرانى دنبال مى شود تا بتوانند از حداکثر ظرفیت هاى ممکن استفاده کنند.

  • ایران بیستمین کشور از نظرتعداد کشتى هاى اقیانوس پیما

وی ادامه داد: ٣٨٨ میلیارد دلار کرایه حمل و نقلى است که توسط شرکت هاى کشتیرانى دریافت مى شود که معادل پنج درصد حجم تجارت جهانى است. ١.١ درصد از ظرفیت ناوگان دریایى دنیا در اختیار ایران است و با ٢١٩ فروند کشتى اقیانوس پیما در جایگاه ٢٠ کشورها از نظرتعداد کشتى هاى اقیانوس پیما هستیم.

  • تقویت کشتیرانی نیازمند برنامه منسجم است

وى با تاکید بر اینکه در حال حاضر تمرکز بر حمل و نقل کانتینرى است، اظهار کرد: سالانه ١٤٥ میلیون  کانتینرTEU جابه جا مى شود که حداکثر سه میلیون TEU کانتینرسهم بنادر ما است. باید بدانیم که تقویت کشتیرانى در حوزه حمل و نقل کانتینرى نیازمند برنامه منسجم است.

  • الگوى بنادر هاب و فیدرى تغییر کرده است

معاون وزیر راه و شهرسازى با بیان اینکه در حال حاضر رقابت پذیرى راهبرد تمام بنادر جهان است، تاکید کرد: باید رقابت پذیرى بنادرمان افزایش یابد و در این راستا الگوى بنادر هاب و فیدرى تغییر کرده است.

وی در ادامه به شاخص هاى رقابت پذیرى و کیفیت بنادر ایران طبق ارزیابى ها اشاره و اعلام کرد: بر اساس اخرین ارزیابى صورت گرفته ایران در رتبه ٦٢ جهان قرار دارد درحالى که دو کشور دیگر منطقه رتبه هاى ١٧ و ٢٥ را به خود اختصاص داده اند. در شاخص کیفیت بنادر نیز داراى رتبه ٧١ هستیم و باید بدانیم که دو کشور دیگر منطقه رتبه ٤ و ١٣ را به دست آورده اند.

راستاد با تصریح اینکه راه بسیار سختى براى ارتقا بنادر کشور داریم، گفت: سازمان برنامه هاى مدونى را در دستور کار خود قرار داده است و افزایش نقش بخش خصوصى از طریق مشارکت هاى داخلى و خارجى از دیگر اهدافى است که توسط سازمان بنادر و دریانوردى دنبال مى شود.علاوه بر این ارتقا کیفیت محیط پیرامونى بنادر و توسعه حمل و نقل چند وجهى به ویژه حمل و نقل ریلى در دستور کار قرار گرفته است.

  • فقدان ضمانت اجرایى قطعنامه ها

هادى حق شناس ، معاون امور دریایى سازمان بنادر و دریانوردى همچنین به نقاط ضعف موجود در همایش هاى قبلى ارگان هاى دریایى اشاره کرد و گفت: فقدان ضمانت اجرایى قطعنامه ها و عدم نهاد سازى براى پیگیرى مطالبات از جمله نقاط ضعف به شمار مى رود و بنده پیشنهاد مى کنم که یک نهاد فراگیر براى تحقق اقتصاد دریا شکل گیرد.

معاون امور دریایى سازمان بنادر و دریانوردى با تاکید بر اینکه سواحل مکران نعمت بسیار بزرگى است که باید از ظرفیت هاى آن استفاده شود، یادآور شد: یک میلیارد دلار سرمایه گذارى انجام شده در چابهار گام بزرگى است و علاوه بر این نیروى دریایى نیز در جاسک زیرساخت ها را مدنظر قرار داده است.

  • اعمال قوانین باید از سوی سازمان بنادر صورت گیرد

سردار علی فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران در ادامه نیز گفت: در حال حاضر اگر نگاهی به خلیج فارس بیندازید خواهید دید که هیچ کشتی خود را ملزم به رعایت و حفاظت از محیط زیست نمی داند به طوری که دائم لکه های بزرگ نفتی که خلاف قانون جهانی است از کشتی ها به آب خلیج فارس ریخته می شود.

وی  اذعان کرد: ایران در خلیج فارس و عمان در سخت ترین وجه ممکن اعمال حاکمیت کرده است و حدود ۱۰ سال است که بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی یک آبراهه ای مشخص شده است تا کشتی ها از آن مسیر حرکت کنند این در حالی است که هنوز هیچ کشتی جرأت نکرده است که از این قانون تخطی کند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران اظهار کرد: اعمال قوانین باید از سوی سازمان بنادر صورت گیرد این عمل باید در بخش های خصوصی و دولتی داخلی صورت گیرد تا خارجی ها نیز بدانند که ایران باید اعمال حاکمیت کند.

وی اشاره کرد: از طریق هوا و دریا هرگونه تخلفی را در دریا توسط کشتی های متردد دریابیم مستند سازی می کنیم اما اعمال قانون و حکم را باید سازمان بنادر و کشتیرانی انجام دهد و توسط نیروی دریایی سپاه اجرایی شود.

خواندن 343 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

جدیدترین عناوین

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری عصر اقتصاد بلامانع است. عصر اقتصاد مسئولیت مطالب از سایر منابع را عهده دار نمی باشد. 1395