یکشنبه, 29 بهمن 1396 ساعت 16:48

اطلاعات تکميلي

  • نیویورک تایمز:

فرسوده بودن ناوگان هوایی ایران باز هم حادثه آفرید

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نیویورک تایمز روز یکشنبه گزارش داد: فرسوده بودن ناوگان هوایی ایران؛ باز هم حادثه آفرید و 66 قربانی گرفت.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نوشته است،ایران یکی از معدود کشورهای جهان است که سوانح هوایی در آن به وفور اتفاق می افتد. ناوگان هواپیمایی ایران فوق العاده فرسوده است. چند دهه تحریم بین المللی در بروز این نقیصه دخیل است.

ایران کشوری است نفت خیز اما تحریم های بین المللی مانع از آن شده است که ناوگان هواپیمایی ایران مدرن و به روز رسانی شود. به خاطر تحریم؛ ایران همواره از هواپیماهای غیر استاندارد روسی استفاده کرده و جت های قدیمی از کار افتاده را تعمیر و مجددا آنها را مورد استفاده قرار داده است و قطعات یدکی هواپیماها را هم با زحمت فراوان از بازار سیاه تهیه کرده است.
اغلب هواپیماهای ایران شامل 'بوئینگ های 727' از عملیاتی شدن در حوزه اتحادیه اروپا منع شده اند.
درتازه ترین سوانح هوایی ایران؛ صبح امروز در هوای مه آلود منطقه کوهستانی 'یاسوج' ؛ یک فروند هواپیمای مسافربری سقوط کرد و همه 66 سرنشین آن کشته شدند.
رسانه های ایران این خبر را اعلام کردند.
این هواپیما متعلق به خطوط هوایی 'آسمان'بود که صبح امروز حین نزدیک شدن به مقصد یعنی شهر 'یاسوج' حدود 485 مایلی جنوب تهران، پایتخت سقوط کرد.
'محمد تقی طباطبایی' سخنگوی شرکت 'آسمان' به تلویزیون دولتی ایران در باره این حادثه توضیح داد که هواپیمای سانحه دیده از مدل هواپیمای دو موتوره توربین دار ATR-72 بوده است که برای پرواز در مسافت های کوتاه منطقه ای مورد استفاده قرار می گرفت. به گفته طباطبایی تمام سرنشینان این هواپیما کشته شده اند.
خبرگزاری 'آسوشیتدپرس 'هم گزارش داده است که این هواپیما حامل 60 مسافر بوده از جمله یک کودک. هواپیما شش خدمه هم داشته است.
علت سقوط هواپیما هنوز مشخص نیست.
'هلال احمر' ایران هم اعلام کرده است که نیروهای امدادی اش را به منطقه فرستاده است. مسئولان ذیربط هم اعلام کرده اند که مشغول تحقیق در باره این سانحه هستند.
تلویزیون دولتی ایران اعلام کرد که وجود مه غلیظ مانع از آن شده است که هلی کوپترهای امدادی امکان دسترسی به محل وقوع حادثه را که رشته کوههای ' زاگرس ' هستند را داشته باشند. 
طباطبایی عنوان کرد که هواپیما به قله کوه 'دنا' برخورد کرده است. ارتفاع قله 'دنا' 14500 پا ( 4419.6 متر) است.
گزارش رسانه ها حاکیست که هواپیما 50 دقیقه بعد از برخاستن از فرودگاه بین المللی 'مهرآباد' تهران از صفحه رادار محو شد. این فرودگاه عمدتا پروازهای داخلی را انجام می دهد ضمن آنکه چند پرواز بین المللی را هم انجام می دهد.
درسال 2014 یک فروند هواپیمای مسافربری به محض برخاستن از فرودگاه 'مهرآباد' سقوط کرد و 39 سرنشین آن کشته شدند. 
این سانحه باعث شد تا حساسیتی در مورد چرایی ایمن نبودن ناوگان هواپیمایی ایران ایجاد شود. تحریمهای بین المللی سبب لنگیدن این ناوگان شده است. ایران برای ساخت این هواپیما از طراحی یک نوع هواپیمای اوکراینی استفاده کرده بود که قبلا امتحانش را پس داده و بارها دچار سانحه شده و سقوط کرده بود.
هواپیما متعلق به خطوط هوایی 'سپاهان' بود و از تهران عازم طبس در شرق ایران بود و اندکی بعد از بلند شدن در یک منطقه مسکونی به زمین افتاد.
در نوامبر 2006 هم یک فروند هواپیما در فرودگاه 'مهرآباد' به زمین افتاد و 38 سرنشین آن کشته شدند .
یک فروند هواپیمای 'آنتونوف' هم لحظاتی بعد از بلندشدن از زمین سقوط کرد. این هواپیما عازم 'شیراز' در جنوب ایران بود.
اوائل همان سال نیز یک فروند هواپیمای مسافربری با 147 مسافر حین فرودآمدن در شهر ' مشهد' واقع در شمال شرقی ایران آتش گرفت و 29 تن از 148 سرنشین آن کشته و 47 نفر هم مجروح شدند. این هواپیما روسی و از مدل ' توپولف - 154 ' بود. ظاهرا یکی از لاستیکهای آن حین فرود در فرودگاه مشهد منفجر شد و از باند فرودگاه سر خورد و آتش گرفت و ترکید. 
با انعقاد توافق هسته ای ؛ ایران این امکان را پیدا کرد که قراردادهایی برای خرید هواپیماهای مسافربری 'ایرباس' و ' بوئینگ' امضا کند.
هواپیمای ATR 72 که صبح امروز دچار سانحه شد؛ یک مدل هواپیمای کوچک حمل کالا ساخت مشترک فرانسه و ایتالیا بود که اوائل دهه 1980 وارد چرخه تولید شد. این مدل هواپیما بین سالهای 1993 تا 2009 به 'خطوط هوایی آسمان' تحویل داده شد.
'خطوط هوایی آسمان' یک شرکت خصوصی حمل و نقل هوایی است و دفترش در تهران است و به اقصی نقاط دور و نزدیک در داخل کشور ایران پرواز می کند ضمن آنکه پروازهای بین المللی هم دارد.
منبع: ایرنا

خواندن 904 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

جدیدترین عناوین

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری عصر اقتصاد بلامانع است. عصر اقتصاد مسئولیت مطالب از سایر منابع را عهده دار نمی باشد. 1395