دوشنبه, 30 بهمن 1396 ساعت 00:00

فرسودگی ناوگان هوایی فاجعه آفرید

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

عصراقتصاد: روز گذشته (29 بهمن ماه) پرواز شماره  3704 از مبدا  تهران به  یاسوج راس ساعت 8صبح باند فرودگاه مهرآباد تهران را ترک کرده و 50 دقیقه بعد از صفحه رادار ناپدید شده و بر اساس اخباری که ساعاتی بعد منتشر شد در اطراف شهرستان سمیرم با کوه دنا برخورد کرد و همه 66 سرنشین آن جان به جان آفرین تسلیم کردند.بر پایه گزارش هایی که تا لحظه تنظیم این خبر منتشر شد این هواپیما که  از نوع ای تی آر 72- 200 بود و سال 1993 میلادی برای این شرکت خریداری شده بود در سال های گذشته همچنان به پرواز خود ادامه می داد  تا فاجعه از راه رسید.

بر پایه گزارش های منتشر شده در رسانه ها این هواپیما یک فروند از 6 فروند هواپیمایی از همین نوع بود که در اختیار ایرلاین آسمان قرار داشت و گفته می شود پیش از این نیز هنگام پرواز دچار مشکل فنی شده بود .

سه فروند از این نوع هواپیما طی سال های گذشته به دلیل کهولت سن پروازی عملا زمین گیر شده و سه فروند باقی مانده کماکان به جابجایی مسافر در مسیر های مختلف ادامه می داد.

این جت ملخ دار یک هواپیمای دو موتوره توربوپراپ است که برای سفرهای منطقه ای و کوتاه مدت استفاده می شود. عدد۷۲ نشان دهنده تعداد صندلی های این هواست که معمولا بین ۷۲ تا ۷۸ صندلی است. این هواپیما تا جولای ۲۰۱۷ دچار ۱۶ حادثه هوایی شده است که آخرین حادثه مرگبار آن در فوریه ۲۰۱۵ اتفاق افتاد. در این حادثه هواپیما در رودخانه کیلونگ تایوان سقوط کرد و از ۵۸ مسافر ۱۵ نفر نجات پیدا کردند و بقیه از بین رفتند. بر اساس آنچه تسنیم روز گذشته نوشت، علی عابدزاده رییس سازمان هواپیمایی کشوری  اظهار کرد: این  هواپیمای ATR مدل 72 هواپیمایی آسمان پس از تیک‌اف از رادار مرکز کنترل محو شد.

وی با بیان این‌که به دنبال این سانحه ستاد بحران در 4 استان مجاور محل سقوط (سمیرم) تشکیل شده است، افزود:  بلافاصله سازمان هواپیمایی کشوری ستاد بحران را با حضور وزیر راه و شهرسازی و برخی نمایندگان مجلس تشکیل داد.

وی تصریح کرد:‌ تیم رسیدگی به سقوط هواپیمای آسمان تشکیل شده و امروز عازم محل حادثه می‌شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که در حال حاضر نمی‌توانیم در رابطه با دلایل سقوط این هواپیما اظهارنظر کنیم، گفت: تا اطلاعات جعبه سیاه به دست ما نرسد امکان اظهارنظر در این رابطه وجود ندارد.

آخرین خبرها در ساعات اولیه پس از حادثه حاکی است هواپیمای ای تی آر 72 آسمان تا 14 مایلی مقصد با مرکز کنترل در ارتباط بوده است.

شایان ذکر است که مسئولین امر در خصوص سیستم های داخلی این هواپیما گفته اند  دستگاه های ناوبری این هواپیما مدرن بوده است.

اما صرفنظر از تمام تفاسیری که از روز گذشته در خصوص این حادثه تاسف بار که 66 نفر از هوطنان ما را قربانی کرده ، صورت گرفته است، موضوع مهم  که در تمام سال های گذشته ترجیع بند مباحث حوزه ناوگان هوایی ایران بوده است ، می توان گفت این ناوگان فرسوده به شدت نیاز توسعه و نوسازی است و این در حالی است که اساسا ساختار حمل ونقل هوایی کشور به تبع شکل و ساختار  کهنه حوزه حمل و نقل کشور هم نیاز به بازنگری و ارائه طرح های جدید دارد.

نگاهی کوتاه به حوادث هوایی سال های گذشته نشان می دهد آنچه همان ترجیع بند گفته شده را فربه تر می کند موضوع فرسودگی هواپیماها و تجهیزات مربوطه است.در این سال ها بسیاری از اراده ها بر این مبنا شکل گرفت که باید برای این مشکل فکری اساسی کرد که خطوط هوایی کشور ما به موزه هوایی تشبیه نشود.اما همین نگاه توسعه ای بارها و بارها تحت تاثیر ناگه جناح ها و جریان های سیاسی قرار گرفت.تا جایی که هر وقت از خرید هواپیمای جدید صحبت شد موجی از حملات  زهر آگین منتقدان دولت بر علیه این رویکرد سهمگینانه تر و خشک را با خود سوزاند .

اخبار رسانه ها خود گواهی بر این موضوع است که در خصوص خرید سری جدید همین هواپیماهای ATR  هم بسیار بحث ها درگرفت.منتقدان انتقادات خود را تنها متوجه خرید از بویینگ و ایرباس نکرده بودند بلکه به خرید هواپیماهای سبک تر مانند همین نوع ATR هم ایراد می گرفتند و این در حالی است که به رغم وقوع حوادث بعدی هم که نشان از نقص فنی هواپیما ها داشت این ایرادات همچنان ادامه دارد. روز قبل از حادثه هواپیمای یاسوج، نیز یک فروند فوکر    F100 هواپیمایی قشم ایر هنگام  فرود از باند فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد  خارج شد ولی خوشبختانه به 104 مسافر و کرو پروازی آسیبی وارد نشد.

به هر حال آنچه مشخص است این است که موضوع نقص فنی به دلیل کهولت سن پروازی ناوگان هوایی در ایران حالا دیگر موضوعی آشنا برای همگان است و بحث های متاثر از تفکرات و نگاه های سیاسی نه تنها گرهی از مشکل باز نمی کند بلکه به فروبستگی آن خواهد افزود.

از سوی دیگر عدم اطمینان افکار عمومی به اخبار منتشر شده در رسانه های رسمی نیز موضوع را درگیر فازی جدید می کند.به شکل معمول همیشه بعد از بروز حوادثی از این دست ،همه جواب ها به بررسی جعبه سیاه هواپیما  احاله می شود که عموما هم خطای انسانی در راس فهرست این بررسی ها قرار می گیرد.به راستی معلوم نیست چرا امر اطلاع رسانی شفاف در این بخش یکبار برای همیشه به سامان نمی رسد.

در چنین شرایطی هجوم هرگونه اظهار نظر غیر کارشناسانه و عوامانه ای می تواند به انتشار شایعات بی اساس بیشتر و بیشتری بیانجامد که طبعا تمام ابعاد منافع ملی را مورد خسارت قرار خواهد داد.

به نظر می رسد چنانچه شفافیت اطلاع رسانی در این خصوص محقق شود دستکم آثار مخرب این گونه حوادث در حافظه جمعی  و افکار عمومی به شکلی قابل توجه کاهش خواهد یافت.آنچه مسلم است این است که حوادث هوایی در همه جای جهان اتفاق می افتد اما اگر در این زمینه به موضوع اطلاع رسانی به موقع و شفاف وقعی داده نشود ، فضای عدم اطمینان  و اقبال نشان دادن افکار عمومی به اخبار و مطالب غیر معتبر و گاه مغرضانه هر روز افزایش خواهد یافت.

 

خواندن 532 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

جدیدترین عناوین

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری عصر اقتصاد بلامانع است. عصر اقتصاد مسئولیت مطالب از سایر منابع را عهده دار نمی باشد. 1395