چهارشنبه, 02 اسفند 1396 ساعت 12:24

فروپاشی زنجيره تأمين قطعات خودروسازی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

عصراقتصاد: زنجیره تأمین همواره یکی از بزرگترین دغدغههای هر صنعت تولیدی در کشورها بوده است. یکی از این صنایع که در اقتصاد کشورها برای رشد و توسعه خود و رسیدن به جایگاه درآمدزایی و صادرات بر آن تاکید دارند صنعت خودروسازی است. فشارهای اقتصادی و رقابت سخت در دنیا سبب شده است که این شرکتها تلاش کنند عملکرد زنجیره تامین خود را بهبود و ریسک حاصل از فعالیتهای تولیدی خود را کاهش دهند.

یکی از راهکارها برای ایجاد فرصت‌های قوی تر در هر کسب و کاری و به خصوص در خودروسازی ایجاد و حمایت از مهمترین بخش زنجیره تامین «قطعه سازی» است.

تاریخ مختصر و جامعی را می توان از زنجیره تأمین و مدیریت زنجیره تامین ارائه داد. زنجیره تأمین در اصل همان فعالیت‌های مرتبط با تبدیل کالا از مرحله ماده خام تا تحویل به مصرف کننده نهایی است.

گام‌های عمده مدیریت زنجیره تأمین عبارت‌اند از مدیریت اطلاعات، مدیریت لجستیک و مدیریت روابط که در این سه‌گام بسیاری از فنّاوری‌ها و ابزارها در بهبود راهکارهای زنجیره تأمین مورداستفاده قرار می‌گیرند.

یکی از نمونه‌های قابل‌مطالعه در این زمینه را شاید بتوان گروه صنعتی ایران‌خودرو دانست. این شرکت در قالب سه مبحث اصلی توسعه مالی اقتصادی، توسعه محصولات و بازار و توسعه همکاری‌های بین‌الملل سعی در ایجاد و حمایت از حلقه‌های زنجیره تأمین برای بهبود و رشد عملکرد تولید و ارتقاء جایگاه خود در تولید محصولات خودرویی در کشور کرد.

گرچه مهم‌ترین حلقه این زنجیره که  پیش‌تر به آن اشاره شد این روزها حال‌وروز خوبی ندارد اما با برنامه‌های کلان اقتصادی شرکت‌های خودروسازی می‌توان امیدوار بود قطعه‌سازی دوباره به دوران درخشان خود بازگردد.

بهرام شهریاری عضو سابق هیئت‌مدیره انجمن قطعه سازان در گفتگو با عصر اقتصاد درباره زنجیره تأمین قطعات خودروسازی گفت: در کشور زنجیره تأمین قطعات خودروداریم اما اینکه این زنجیره امروز به چه روزی افتاده و چرا موضوعی دیگر است که باید به آن بپردازیم.

وی ادامه داد: همان‌طور که میدانید از اواخر سال ۱۳۷۲ صنعت خودرو دارای قانون شده و درواقع می‌توان گفت تنها صنعتی بود که در داخل کشور قانون مدون داشت. اما درست همان زمان موضوع خودکفایی در تولید خودرو مطرح شد.

شهریاری عنوان کرد: خودکفایی در تولید خودرو به‌اشتباه مطرح شد اما بحث ساخت داخل موضوع درستی بود. به هر جهت ابتدا با نمونه‌سازی و شبیه‌سازی و پس‌ازآن با مهندسی معکوس در صنعت خودرو فعالیت خود را توسعه داده و تولید خودروهایی مانند رنو و پیکان در کشور گسترش پیدا کردند. قطعه سازان ما از همان سال شروع به فعالیت و تولید کردند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به پیشرفت‌های صنعت قطعه‌سازی در کشور گفت:‌ تعدادی از قطعه سازان از ابتدا حضور داشتند و تعدادی دیگر بعداً به این بازار اضافه شدند. پس‌ازآن با استانداردهای مختلفی که صنایع خودروسازی تدوین می‌کردند هم به لحاظ مدارک و هم به لحاظ فرآیند تولید به سطحی رسیدیم که قابلیت ساخت قطعات در داخل کشور را داشتیم. پس‌ازآن در مدت کوتاهی به مرحله صدور قطعه رسیدیم. شرکت‌های پژو و رنو قبل از سال ۸۴ دفاتر خرید و سفارش تولید قطعات در ایران تأسیس کردند؛ و این بهترین روزهای صنعت قطعه‌سازی در کشور بود.

وی ادامه داد: پیکان ۱۰۰ درصد ساخت داخل و پراید تقریباً ۱۰۰ درصد تولید داخلی بود. پژو، سمند و پژو ۲۰۶ هم در آن سال‌ها به بیش از ۶۰ درصد تولید داخل رسیده بود. تا سال ۸۴ که با ظهور دولت اول احمدی‌نژاد، صنعت خودروسازی مورد سونامی مدیران جوان و بی‌تجربه و خائن به موضوع قرار گرفت.

عضو سابق هیئت‌مدیره انجمن قطعه سازان با انتقاد از عملکرد مدیران صنعت خودروسازی طی دولت‌های نهم و دهم گفت:‌ افرادی کم‌تجربه یا باتجربه اما خائن به موضوع و سوءاستفاده گر به بهانه تغییر مسیر صادراتی از اروپا به کشورهای خاور دور مانند چین وارد این حوزه شدند. این افراد رانت‌خوار به نام قطعه‌سازی وارد فعالیت شدند که اغلب تاجر بودند و یا در اغلب موارد اصولاً هیچ سررشته‌ای از صنعت نداشتند. این قطعه ساز نما وارد چرخه زنجیره تأمین خودرو شدند با ورود این‌ها تعداد زیادی از قطعه سازها آسیب‌دیده و از گردونه فعالیت خارج شدند.

شهریاری افزود: پس‌ازآن با تغییر و گرانی شدید نرخ ارز دچار چالش شده و صنعت خودرو نیز دستخوش تغییرات فراوانی در هزینه‌ها و قیمت تمام‌شده محصول شد.

وی در ادامه با ذکر مسیر روشن قطعه‌سازی و زنجیره تأمین قطعات در صنعت خودروسازی اظهار کرد: من فکر می‌کنم اگر صنعت خودرو و قطعه‌سازی و زنجیره تأمین قطعات و مواد اولیه مسیر آن سال‌های خود را ادامه می‌داد می‌توانست به جایگاه‌های خوبی در بازارهای بین‌المللی برسد.

وی تأکید کرد: اگر مدل فعالیت قطعه سازان کشور از مسیر خارج نمی‌شد و ادامه پیدا می‌کرد آسیب‌های گرانی ارز در صنعت خودرو و قطعه‌سازی بسیار کمتر بود و قطعه سازان می‌توانستند ضربه‌های ناشی از گرانی ارز را تحمل کرده و مقاومت کنند.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: جالب است بدانید ما تا پیش از سال ۹۱ و ۹۲ به‌طور مستقیم قطعه به فرانسه صادر می‌کردیم. ما قطعاتی تولید می‌کردیم که در طراحی آن با فرانسه مشارکت داشته و قطعات موتور روز موردنیاز شرکت پژو تأمین می‌کردیم اما به دلیل تحریم‌ها این ارتباط قطع شد. به دلیل تحریم‌ها و از آن سال تاکنون مبالغی را بابت قطعاتی که فرانسه ارسال کردیم طلب داریم و هنوز نتوانستیم مبالغ را دریافت کنیم.

وی با اشاره به تأثیرات تحریم بر صنعت خودروسازی گفت:‌ میدانید که صادر کردن محصولات بسیار کار سختی است. چراکه محیط کسب‌وکار ما با محیط کسب‌وکار خارجی‌ها یکسان نیست. ما بهره‌های سنگین بانکی می‌دهیم و مواد اولیه تولید برای ما بسیار گران است. پس موانع متعددی برای رسیدن به جایگاه صادرات قطعه وجود دارد اما با تمام این حرف‌ها ما قطعه صادر می‌کردیم.

شهریاری در ادامه تأکید کرد: متأسفانه آقای احمدی‌نژاد اعلام کرد این تحریم‌ها کاغذ پاره است و همین کاغذ پاره‌ها به زمین خوردن صنعت قطعه‌سازی منجر شد.

شهریاری در پایان تأکید کرد: می‌توان با جسارت گفت این توان بالای زنجیره تأمین قطعات در کشور وجود دارد. ما در کشور قطعه سازانی داریم که توانایی حرفه‌ای ساخت قطعات برای شرکت‌های معتبر بین‌المللی رادارند و اگر حمایت‌های لازم از آن‌ها صورت گیرد دوباره بازارهای جهانی را هم فتح خواهیم کرد.

 

خواندن 1537 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

جدیدترین عناوین

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری عصر اقتصاد بلامانع است. عصر اقتصاد مسئولیت مطالب از سایر منابع را عهده دار نمی باشد. 1395