دوشنبه, 30 بهمن 1396 ساعت 09:10

اطلاعات تکميلي

  • در 6 سال 30 درصد اجرایی شد؛

سند تحول بنیادین آموزش نیازمند تحول

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

آناهیتا یاوری

عصراقتصاد: روز گذشته سید محمد بطحایی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه ضمن ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در  وزارت آموزش و پروش، اظهار کرد: محور اصلی تمام فعالیت‌های آموزش و پرورش سند تحول بنیادین است که با گذشت شش سال از ابلاغ این سند، متأسفانه تنها حدود 30 درصد از آن اجرایی شده است؛ همین 30 درصد اجرای سند تحول نیز اکثراً در بخش‌هایی بوده که با سختی کمتری مواجه بوده است و در بخش‌های کیفی، سند با درصد پایین تری عملی شده است.

بطحایی ضمن بیان اینکه در بخش نیروی انسانی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز پیشرفت خوبی صورت نگرفته است، افزود: همچنین در بخش های فضای فیزیکی و تجهیزات نیز در قالب سند تحول خوب عمل نکرده ایم و در حوزه برنامه درسی نسبتا خوب پیش رفته ایم اما در بخش منابع انسانی به عنوان مهمترین منابع تحولی از سایر راهکارهای مرتبط با سند عقب افتاده ایم؛ امیدوارم با همت همکاران در وزارت آموزش و پرورش تا قبل از پایان سال 96 ساختارهای عملیاتی کردن زیرنظام های سند که اکنون طراحی شده، به مرحله اجرا در خواهد آمد.

وی ضمن اشاره به اینکه شورای راهبری سند و کارگروه های پیاده سازی زیرنظام های سند نیز تا قبل از پایان امسال آغاز به کار می کند، بیان داشت: این برنامه ها باید بتوانند متوازن با مفاد سند حرکت کنند و امید است در اوایل سال آینده بتوانیم نتایج این اقدامات را اعلام کنیم.

وزیر آموزش و پرورش در رابطه با شبکه ملی آموزش و پرورش گفت: اکنون تلویزیون تعاملی سینا که راه ارتباطی ذی نفعان آموزش و پرورش با این وزارتخانه است، راه اندازی شده و درصدد هستیم با افزایش ارتباط با خانواده ها بتوانیم فاصله بین وزارتخانه و خانواده ها را کاهش دهیم؛ همچنین امیدواریم خانواده ها نارسایی های آموزشی را با ما در میان بگذارند.

راه‌اندازی سامانه‌ای برای انتخاب مدیران مدارس

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش دارای سرمایه عظیم نیروی انسانی است، اظهار کرد: در حدود یک میلیون و 700 هزار نیروی شاغل و بازنشسته در این دستگاه داریم که باید آنها را در تصمیم گیری ها مشارکت دهیم.

بطحایی افزود: در این راستا دو اقدام شروع شده است که یکی از آنها انتخاب نماینده معلمان در صندوق ذخیره فرهنگیان و دیگری طراحی سامانه ای برای انتخاب مدیران توسط معلمان و همکاران است.

وی ضمن بیان اینکه این اقدامات هر چند قدمی کوچک در مشارکت معلمان است اما باید آنها را نوعی تمرین برای گام های بزرگتر دانست، اظهار کرد: فرایند انتخاب و انتصاب مدیران یکی از راهکارهای افزایش مشارکت معلمان است و سامانه ای که برای این کار معرفی خواهد شد امکان انتخاب معلمان را از طریق شایستگی های آنها فراهم می کند.

وزیر آموزش و پرورش به حذف آزمون ها در دوره ابتدایی اشاره کرد و گفت: کودکان ما در دوره ابتدایی هنوز از حیث شخصیتی و ویژگی های روانی به مرحله ای نرسیده اند که در معرض فشارهای فراوان برای آمادگی آزمون ها قرار بگیرند و زیر بار حجم سنگین کتب کمک آموزشی قرار بگیرند. خانواده ها در معرض تبلیغات ثبت نام در آزمون ها قرار می‌گیرند.

وی افزود: کودکان ما نمی‌توانند با این فشارها دوران کودکی خود  را بخوبی درک و مهارت های زندگی را تمرین کنند. شرایط خوبی نیست که 250 هزار نفر تحت فشار باشند و در نهایت 15 هزار نفر وارد مدارس خاص شوند. البته به معنای فراموشی استعدادها نیست و اینکار باید با روش هایی غیر از آزمون دنبال شود. همچنین عواملی چون فضای آموزشی به شدت در کاهش نشاط در مدارس موثرند. برنامه‌های درسی نیز گاهی افسردگی و دلمردگی را تحمیل می‌کنند و از همه مهمتر نقش معلم به عنوان عامل نشاط باید مورد توجه قرار بگیرد. اما اینکه بخواهیم صبر کنیم تا همه این عوامل برطرف شوند حتما به این هدف نخواهیم رسید و تجربه 40 سال گذشته نشان می دهد. اگر به صورت متوازن سند تحول را مستقر کنیم حتما اهداف متعالی تربیتی ت حدودی محقق خواهد شد.

  • جذب نیروی انسانی در آموزش و پرورش برای چهار سال آینده تعیین تکلیف شد

بطحایی ضمن بیان اینکه برنامه جامع نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش آماده شده است، گفت: در این برنامه جذب نیروی انسانی در چهار سال آینده تعیین تکلیف شده است. همچنین برای 18 هزار نفر مجوز استخدام از سازمان امور استخدامی کشور از طریق آزمون اخذ شده که این افراد تا مهر ۹۷ باید در کلاس های درس باشند.

وی با اشاره به اینکه آسیب های اجتماعی از پدیده‌هایی است که اولویت حاکمیتی دارد، گفت: در این رابطه اولین برنامه های تلویزیون تعاملی در 10 موضوع در حوزه آسیب‌های اجتماعی راه اندازی شده است و ما خود را ملزم به کمک و آموزش خانواده ها در این حوزه می دانیم.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: این تلویزیون امکانی را فراهم می کند تا بچه ها حرف‌های خود را با خانواده مطرح کنند و خانواده‌ها نیز از طریق سامانه این تلویزیون تعاملی، صحبت های بچه ها را بشنوند.

بطحائی در واکنش به انتقادهایی که به برخی تصمیمات وزارت آموزش و پرورش وارد می‌شود نیز گفت: فضای انتقادی موجود درباره برنامه‌های در حال اجرای آموزش و پرورش، با توجه جمعیت ذی نفعان وزارت آموزش و پرورش نباید نگران کننده باشد و ما اعتراضی به این انتقادها نداریم و از جامعه منقدان بابت حساسیتشان نسبت به این تصمیم ها سپاسگزاری می کنم.

وی تصریح کرد: با تحمل فشارها و گفت و گو با ذی نفعان آموزش و پرورش باید کارها را جلو برد و نمی توان منتظر مهیا شدن همه شرایط برای انجام کارها ماند.

  • بودجه آموزش و پرورش افزایش یافت

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: با افزایش اعتبارات این وزارتخانه در مجلس، سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور از 11 به 12 درصد در سال 97 رسیده است.

بطحائی بیان داشت: پیش بینی می‌شود با مصوبه جدید مجلس و معافیت مدارس از هزینه‌های آب، برق و گاز ۴۰۰ میلیارد تومان صرفه جویی برای آموزش و پرورش همراه داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: ابلاغیه‌های سازمان مدیریت برای پرداخت حق التدریس‌ها آماده شده اما به دلیل برخی مشکلات هنوز بودجه سال 95 در این رابطه که 500 میلیارد تومان است، از سوی خزانه پرداخت نشده که امید است این مساله به زودی حل شود.

  • علت توقف توزیع شیر در مدارس

بطحایی در خصوص توزیع شیر در مدارس اظهار کرد: تا امروز تخصیص اعتبار شیر مدارس به ما داده نشده است و پیگیری‌های این وزارتخانه، وزارت بازرگانی، صنایع و بهداشت زیاد بوده اما چشم انداز روشنی هنوز نسبت به اعتبار شیر مدارس نداریم.

وی افزود: تا زمانی که اعتبارات شیر مدارس تخصیص داده نشود آموزش و پرورش تعهدی به کارخانه‌های شیر ندارد.

وزیر آموزش و پرورش در رابطه با حذف کنکور گفت: این وزارتخانه در مورد مصوبه حذف کنکور تمام وظایفی که تا امروز بر عهده اش گذاشته شده است، انجام داده و برنامه ای معطل از طرف ما نمانده است.

بطحائی در خصوص ورود آموزش و پرورش به فضای مجازی نیز اظهار کرد: این وزارتخانه از دو منظر به این موضوع پرداخته است؛ مساله اول اینکه به دانش آموزان آموزش بدهیم که ورود به این فضا نیاز به مهارت هایی دارد و مساله دوم اینکه در حوزه نیروی انسانی آموزش هایی ارائه شود تا بتوانیم از ظرفیت هایی که فضای مجازی در اختیار آموزش و پرورش گذاشته می شود، استفاده کنیم.

وزیر آموزش و پرورش علت تاخیر در پرداخت حق التدریسی‌ها را در اختیار قرار ندادن منابع اعتباری از سوی سازمان مدیریت اعلام کرد و گفت: هر زمان که خزانه این مبلغ را به آموزش و پرورش بدهد ما نیز به سرعت در اختیار همکاران قرار خواهیم داد.

بطحائی ادامه داد: تعداد دانش آموزان فنی و حرفه ای در سال آینده به 300 هزار نفر افزایش پیدا خواهد کرد و برای این منظور اعتبارات قابل توجهی در نظر گرفته شده تا با گسترش این رشته در نظام آموزشی کیفیت در این حوزه لطمه نخورد.

وی درباره تامین اعتبارات عمرانی سال 97 وزارت آموزش و پرورش نیز اظهار کرد: 40 درصد اعتبارات عمرانی این وزارتخانه تخصیص داده شده و مقرر است دولت با فروش اوراق مشارکت از سوی خزانه نسبت به تامین مابقی اعتبارات اقدام کند.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص بحث‌های مطرح شده درباره فعالیت مدارس غیردولتی نیز بیان داشت: مدارس غیر دولتی خلافکار نیستند بلکه باری از دوش آموزش و پرورش برمی‌دارند و در برخی مواقع حتی دریافت شهریه در این مدارس کمتر از شهریه مصوب است.

بطحائی در ادامه تنبیه بدنی در مدارس را خط قرمز آموزش و پرورش دانست و افزود: تنبیه لفظی هم مجاز نیست و اگر از سوی معلمی اینگونه موارد مشاهده شود با تشکیل کارگروهی پیگیر موضوع خواهیم بود و بالعکس چنانچه معلمی از سوی دانش آموز و یا خانواده آنان مورد اذیت و آزار قرار گیرد نیز همان حساسیت را در این خصوص داریم.

وزیر آموزش و پرورش درباره توییت اخیر خود مبنی بر اینکه مردم را بی‌جهت نگران نکنید؛ اجرای هر برنامه ای توسط هر نهادی در مدرسه باید با اجازه و هماهنگی آموزش و پرورش باشد، گفت: آموزش و پروش محیط امن و قابل اعتماد برای تعلیم و تربیت دانش آموزان است. ممکن است نهادها، سازمان ها و حتی سازمان های مردم نهاد قصد آموزش در مدارس را داشته باشند. ما نمی‌توانیم این امکان را بدون هماهنگی و بررسی طرح به آنها بدهیم؛ دانش آموزان امانت های اولیا در نزد ما هستند و ما باید توجه ویژه ای به آنها داشته باشیم.

خواندن 422 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

جدیدترین عناوین

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری عصر اقتصاد بلامانع است. عصر اقتصاد مسئولیت مطالب از سایر منابع را عهده دار نمی باشد. 1395