سه شنبه, 14 فروردين 1397 ساعت 09:38

عذر بدتر از گناه

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

اکرم رضائی نژاد

عصراقتصاد: آمار سفرهای ایرانیان به ترکیه که در ۶ ماه نخست سال ۲۰۱۷ به بیش از یک میلیون نفر رسیده بود، همچنان به مسیر صعودی خود ادامه می‌دهد بطوریکه وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه اعلام کرد که در دو ماه ژانویه و فوریه سال 2018 ایرانی ها در صدر گردشگران خارجی این کشور جای گرفتند و گزارش های غیررسمی نشان دهنده افزایش حدود 50 درصدی سفر گردشگران ایرانی به ترکیه است.

وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه اعلام کرد که در دو ماه ژانویه و فوریه سال 2018 (11 دی تا 11 اسفندماه 1396) میزان ورود اتباع ایرانی به این کشور به شکل محسوسی افزایش داشته و ایرانی ها در صدر گردشگران خارجی این کشور جای گرفتند.

هنوز آمار سفر گردشگران 20 روز آخر سال قبل و ایام تعطیلات عید نوروز امسال اعلام نشده ولی گزارش های غیررسمی نشان دهنده افزایش حدود 50 درصدی سفر گردشگران ایرانی به ترکیه است. در ایام عید نوروز سال گذشته، حدود 250 هزار ایرانی به ترکیه سفر کرده بودند.

بنا به گزارش آخر هفته گذشته وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه، در دو ماه ژانویه و فوریه 350 هزار و 421 گردشگر ایرانی به ترکیه سفر کرده اند.

بر اساس گزارش این مرجع ترک، سفر گردشگران ایرانی به ترکیه در دو ماه نخست سال میلادی جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 11.73 درصد افزایش یافته است و گردشگران گرجستانی با 10.29 درصد افزایش در رده بعدی قرار دارند.

وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه تعداد کل گردشگران خارجی در دو ماه نخست سال جاری میلادی را با 35 درصد رشد، بیش از سه میلیون نفر اعلام کرد.

بنا به اعلام این وزارتخانه، شهر استانبول با اختصاص یک میلیون و 323 هزار و 761 گردشگر به خود و افزایش بیش از 56 درصدی شمار گردشگران نسبت به سال گذشته، در صدر مقاصد گردشگری ترکیه قرار دارد.

سال گذشته بیش از 2.5 میلیون گردشگر ایرانی به ترکیه سفر کرده و بیش از 2.5 میلیارد دلار در این کشور هزینه کردند.

در یکی از مطالعاتی که از سوی استادان دانشگاه‌های ترکیه در آنکارا و با مشارکت برخی استادان دانشگاه‌های غربی از جمله دانشگاه‌های ولورهمپتون و فلوریدای مرکزی انجام شده، انگیزه‌های ایرانیان از سفر به ترکیه و میزان رضایت آنان از تورهای این کشور مورد بررسی قرار گرفته است.

این مطالعه که در سال ۲۰۱۷ انجام شده، از گردشگران ایرانی وارد شده به آنتالیا نظرسنجی کرده است. نتایج این تحقیقات حاکی از این است که تفریحات، مقصدی جذاب بودن برای سفر خانوادگی، آب و هوا، منابع فرهنگی و کیفیت هتل‌های تفریح‌گاه‌های این کشور مهم‌ترین عواملی هستند که گردشگران ایرانی برای سفر به ترکیه مورد توجه قرار می‌دهند.

همچنین از عوامل انتخاب تورهای این کشور، برنامه و زمان‌بندی از پیش‌ تعیین‌شده، کیفیت خدمات ارائه‌شده، قیمت و حذف هزینه‌های زاید از سوی این تورها و طراحان آنها است موضوعی که در برگزاری بسیاری از تورهای ایران به درستی مورد توجه قرار نگرفته است.

براساس این مطالعه، ازآنجا که ایران به یکی از مهم‌ترین تامین‌کنندگان درآمدهای ارزی گردشگری ترکیه تبدیل شده، ارائه تورهای ارزان و متنوع با هدف جذب تعداد فزاینده گردشگران ایرانی مورد توجه فعالان گردشگری ترکیه قرار گرفته است.

همچنین کاهش ارزش لیر ترکیه در پی ناآرامی‌ها و تحولات یکی، دو سال اخیر این کشور، یکی از علل مهمی بود که باعث شد این کشور برنامه ریزی جامعی برای صنعت گردشگری خود و جلوگیری از کاهش تعداد گردشگران و نیز جذب 40 میلیون گردشگر خارجی در سال جاری میلادی داشته باشد.

افزون بر این، مواردی همچون زیرساخت‌های مناسب با قیمتی نسبتا متعادل موجب شده‌اند که تقاضا برای سفرهای داخلی در برابر سفرهای خارجی و به ویژه ترکیه رقابت‌پذیری چندانی نداشته باشند.

برخی تحقیقاتی که پیش از این در ترکیه انجام گرفته بودند نیز نشان می‌دهند خرید کردن اغلب یکی از موارد اساسی است که گردشگران ایرانی را به این کشور می‌کشاند و همچنین یکی از فعالیت‌های مهم گردشگران ایرانی نیز به‌شمار می‌رود.

شاید به همین دلیل عوامل سازنده سریال پایتخت که یکی از پر مخاطب ترین سریال های نوروزی ایران است نیز با طرح موضوع خرید پوشاک به تبلیغ از جاذبه های گردشگری " آدانا " ترکیه پرداخته اند.

البته پس از انتقادات از سریال پایتخت به خاطر تبلیغ گردشگری ترکیه، برخی رسانه ها با انتشار عکسی از پشت صحنه این سکانش نوشتند: سکانس بالن که در این سریال به روی آنتن رفت و بعنوان جاذبه زیبایی و گردشگری ترکیه پخش شد، درواقع در نوشهر_روستای_خیرسر ضبط شد.

اگر این خبر صحت داشته باشد این سوال مطرح می شود که چرا چنین منظره و جاذبه گردشگری زیبایی که در کشور خودمان وجود دارد باید به نام کشوری دیگر معرفی شود تا گردشگران را بیشتر برای سفر به این کشور ترقیب کند که در نتیجه به جای جذب گردشگر ورودی برای ایران، افزایش گردشگر خروجی به سوی ترکیه را به دنبال خواهد شد لذا به نظر می رسد این توجیه عذر بدتر از گناه است.

هرچند بهتر است به جای نقد و خرده گرفتن بر عملکرد گردشگران و اینکه چرا به جای سفرهای داخلی به مسافرت های خارجی روی می آورند به عملکرد تصمیم گیران و مسئولان این صنعت پردرآمد توجه کنیم و برنامه های کاربردی و جامعی برای این صنعت در نظر بگیریم که بتوانیم این روند را بالعکس کنیم.

بنابراین در سال جدید برای تحقق وعده هایی که مسئولان برای جذب گردشگران و رونق صنعت گردشگری داده اند، نیازمند برنامه ریزی هستیم که امیدواریم سالی با تغییرات اساسی برای این صنعت پیش رو داشته باشیم.

خواندن 356 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

جدیدترین عناوین

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری عصر اقتصاد بلامانع است. عصر اقتصاد مسئولیت مطالب از سایر منابع را عهده دار نمی باشد. 1395