دوشنبه, 07 خرداد 1397 ساعت 08:16

عوام گرایی مطبوعات نگران کننده است

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

اکرم رضائی نژاد

عصراقتصاد: مراسم تشییع ملک مطیعی همانطور که از قبل اعلام شده بود ساعت 9.30 روزگذشته ( یکشنبه ) از مقابل ساختمان شماره 2 خانه سینما در تهران آغاز شد .

البته تقریبا یک ساعت پیش از آغاز مراسم دوستداران این هنرمند از شهرستان های مختلف و با لباس های محلی مقابل خانه سینما با در دست داشتن پلاکاردهایی از تصویر مرحوم ملک مطیعی ایستاده بودند.

در این مراسم که با اجرای کامران ملکی عضو هیات مدیره خانه سینما همراه بود، وجه غالب سخنرانی‌ها گله از عملکرد صدا و سیما بود که بیشتر از سوی مردم عنوان شد و هنرمندان نیز در سخنان خود این موضوع را مطرح کردند که چرا بعد از مرگ، صدا و سیما به ناصر ملک مطیعی پرداخت.

نکته حائز اهمیت در این میان واکنش رسانه ها به این موضوع بود. اینکه در فضای مجازی خبری درمورد یک هنرمند برجسته تا این اندازه مهم تلقی شود و دست به دست بچرخد امری طبیعی است چون مخاطبان عامه مردم هستند با سلایق و دیدگاه های متفاوت. بنابراین واکنش ها متفاوت خواهد بود اما اگر به نیم تای صفحات اول روزنامه ها نگاه کنید بیش از 60 درصد آنها به موضوع فوت ناصرملک مطیعی پرداخته اند و بسیاری از آنها عکس این هنرمند برجسته کشور را به عنوان عکس صفحه یک انتخاب کرده اند.

در میان این مطبوعات، روزنامه هایی دیده می شود که به طور تخصصی به مسائلی از جمله سیاست و یا اقتصاد می پردازند و اقدام آنان سوال برانگیز است که چرا خبر فوت یک هنرمند به عنوان اصلی ترین تیتر و یا عکس صفحه یک آنها انتخاب شود.

این اقدام جز عوام گرایی یادآور چیز دیگری نیست. اینکه هر زمان با خبری که بیشتر در فضای مجازی منتشر شود روزنامه ها نیز همان مسیر را در پیش بگیرند و سایر خبرها را در کشور نادیده گرفته و یا ناچیز جلوه دهند، چیزی جز عوام گرایی و سطحی نگری نمی تواند باشد . اگر چیزی “ مد” شود مطبوعات کشور ما نیز به آن سو رفته و آن مسیر را ادامه می دهند.

گویی امروز همه چیز بر کاکل “مد” می چرخد. مقصود از “مد” هر آنچیزی است که عمومیت دارد یعنی چون همه می گویند درست است، پس درست است. انگار تصمیم گیرنده اصلی رسانه خودش هست و خودش نیست. به بیان دیگر امروز تصمیم گرفتن برای رسانه ها بسیار آسان شده است. فقط کافی است دل به موج حرکت روزمره مردمان بسپارند تا تمام آنچه نیاز دارند برایشان نمایش دهند و بدین ترتیب بی آنکه زحمت کمترین تفکری را به خود دهند راه و روش خود را  انتخاب می کنند.

اینکه چه بنویسند، چه خبری را منتشر کنند، چه راه و روشی را پیش بگیرند، چه چیزی را تایید کنند و چه چیزی را رد، همگی براحتی قابل حل اند. فقط کافی است تا “ مد “ را دریابند آنوقت روزنامه نگاری و کار در مطبوعات اصلا کار سختی نیست.

صفحات رسانه های ما پر شده از تصمیمات و کنش و واکنش هایی که در پشت آنها اثری از تخصص گرایی و تصمیم گیری نیست.

مخالفت می کنند، چون مخالفت کردن “مد” است. موافق می شوند، چون “خیلی”ها موافق اند. سکوت می کنند چون “اکثریت” ساکت هستند. بنابراین چیزی فراتر از “مد” و “عوام گرایی” در اینگونه رسانه ها موضوعیت ندارد. هر چه هست همین است و بس.

عوام گرایی از سیل زدگی، زلزله زدگی، مار و عقرب زدگی بالاتر است بنابراین از مطبوعات انتظار می رود به عوام زدگی و سطحی انگاری نپردازند چرا که این اقدام برای فضای رسانه ای کشور بسیار نگران کننده است.

خواندن 431 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

جدیدترین عناوین

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری عصر اقتصاد بلامانع است. عصر اقتصاد مسئولیت مطالب از سایر منابع را عهده دار نمی باشد. 1395