چهارشنبه, 09 خرداد 1397 ساعت 06:00

اطلاعات تکميلي

  • «عصر اقتصاد» از آسیب‌شناسی سرمایه‌گذاران در صنعت توریست گزارش می‌دهد

نگاه جزیره‌ای صنعت توریست را به مخاطره انداخت

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

عصراقتصاد: گسترش گردشگری به‌عنوان یک راهبرد جدید در زمینه توسعه، می‌تواند نقش مهمی در متنوع سازی اقتصاد کشور ایفا کند. توسعه پایدار نقطه ایده آل صنعت گردشگری و بسیاری صنایع دیگر در قرن بیست و یکم است. این رویکرد از توسعه بر حفظ یکپارچگی و تنوع زیست‌محیطی، برآوردن نیازهای اساسی انسان، نگهداری منابع به‌منظور استفاده نسل‌های آتی و کاهش بی‌عدالتی تأکید دارد. رسیدن به توسعه پایدار در گردشگری فقط از طریق همکاری و مشارکت فعال مردم و مسئولان تمام نهادها اتفاق می‌افتد. با وجود این‌که سرزمین ایران جز ده کشور برتر جهان درزمینه دارا بودن جاذبه‌های گردشگری است، هنوز به هیچ‌یک از اهداف در این بخش دست نیافته‌ایم.

 دلسردی مردم و سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی در مشارکت

بزرگ‌ترین چالش پیش روی توسعه صنعت گردشگری، توسعه‌نیافتگی زیرساخت‌ها است که علاوه بر کاهش تمایل به سفر داخلی، به توزیع نامناسب گردشگران منجر شده است.

بهروز شهابی، رئیس انجمن سرمایه‌گذاران مناطق نمونه گردشگری ایران با تأکید بر این مطلب در گفت‌وگو با «عصر اقتصاد» از شرایط صنعت توریست و گردشگری ابراز تأسف کرد. شهابی هیچ توسعه‌ای را در رابطه با این صنعت قبول نداشت و از انتشار آمارهایی مبنی برافزایش ورود گردشگری خارجی به کشور بسیار انتقاد کرد و گفت: بعد از برجام عده‌ای خارجی در قالب توریست به کشور وارد شدند که تنها قصد واردکردن کالا به کشورمان را داشتند. از این میزان تنها ۱۰ درصد به‌عنوان توریست بودند که این موضوع بسیار تأسف‌بار است.

شهابی با انتقاد از بی‌توجهی به بخش ارزآور گردشگری کشور گفت: بیش از ۱۰۰ مجوز تأسیس منطقه نمونه گردشگری صادرشده است که از این تعداد حدود ۳۰ درصد شروع به اماده‌سازی مناطق کردند که تنها با پیشرفت ۵۰ درصدی این پروژه‌ها روبرو شده‌ایم. و هنوز هیچ‌یک به بهره‌برداری کامل نرسیده است.

وی یادآور شد: نگاه جزیره‌ای به این صنعت، توسعه گردشگری و توریست را به مخاطره انداخته است. چراکه برای ارتقای آن نیازمند مشارکت سرمایه‌گذار داخلی و خارجی هستیم.

وی ادامه داد: اولین موضوعی که در بخش گردشگری به آن توجه می‌شود موضوع احساس امنیت است. سرمایه‌گذار خارجی به دلیل عدم ثبات و عدم تعامل ارتباط با سایر کشورها نمی‌تواند تضمینی برای بازگشت سرمایه خود را داشته باشد.

شهابی همچنین با تأکید بر بومی‌سازی صنعت توریست، با توجه به حرکت جهان به این سمت یادآور شد: سرمایه‌گذار ایرانی و استفاده از ظرفیت‌های مردمی با توجه به بروکراسی‌های دست‌وپا گیر و همچنین عدم بازگشت سرمایه و عدم تضمین از سوی دولتمردان نیز تاکنون با استقبالی روبرو نشده است و در طی سال‌های گذشته تجربه نشان می‌دهد که حتی مردم رغبتی برای مشارکت در این بخش ندارند

به گفته شهابی بخشی از فرهنگ سیر و سفر به نوع مردم جامعه بازمی‌گردد و در این زمینه می‌توان گفت که نگاه ایرانیان به سفر با دیدگاه مردم سایر نقاط جهان متفاوت است. وجود برخی خرده‌فرهنگ‌ها در این بخش باعث شده تا سفر کردن برای ایرانیان جنبه تفریحی یافته و اقدامی دشوار و نیازمند برنامه‌ریزی‌های بلندمدت به نظر آید.

وی یادآور شد: ما ایرانیان می‌پنداریم که سفر رفتن تنها به‌روزهای ویژه‌ای در سال مانند نوروز یا تعطیلات تابستانی اختصاص دارد درحالی‌که در بسیاری از نقاط دنیا سفر در کنار تفریح و گذران تعطیلات، جنبه‌های دیگری نیز دارد؛ تجربه‌اندوزی، گسترش فعالیت‌های اقتصادی انگیزه‌های مردم شناختی و سلامت جسم و روان از دیگر رهاوردهای سفر است. در ایران تعطیلات که فرامی‌رسد برخی خانواده‌ها با تجهیز ماشین شخصی به چادر مسافرتی و وسایل پخت‌وپز بدون هدف دل به جاده زده و شهرهای مختلفی را یکی پس از دیگری پشت سر می‌گذارند، پس از اتمام تعطیلات نیز با انبوهی از خستگی ناشی از رانندگی و اقامت در چادر به منزل بازمی‌گردند.

 شهابی تصریح کرد: به‌طور مثال در نوروز ۹۷ اعلام شد که ۱۲ میلیون مسافر به استان مازندران وارد شدند که به‌عنوان گردشگر داخلی تلقی می‌شود. این در حالی است که از این تعداد ۱۱ و نیم میلیون نفر با حداقل‌ترین بهره بری از امتیازات یک توریست داخلی مواجه هستند. استفاده از چادرهای مسافرتی به‌جای هتل، مصرف کنسروها به‌جای استفاده از فراوری‌های استانی و صدها موارد دیگر نشان می‌دهد که به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان نام گردشگر داخلی را برای آنان گذاشت.

فرصت سوزی در بومی‌سازی گردشگری

گردشگری یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای توسعه کشور محسوب می‌شود، به دلیل اینکه این صنعت می‌تواند منافع اقتصادی، اجتماعی ـ فرهنگی و زیست‌محیطی بالایی را برای ساکنان محلی، ملی و منطقه‌ای فراهم کند. اما آنچه نباید ازنظر دور بماند نقش حمایت مردم در توسعه این صنعت است.

بر این اساس باید مردم را در توسعه این صنعت و تصمیم‌سازی‌ها دخیل کرد تا در اجرای برنامه‌ها مشارکت داشته و بستری مناسب برای توسعه گردشگری فراهم گردد. مناطق نمونه گردشگری چند سالی است که در کشور مصوب و تعیین‌شده است و در همین راستا تعدادی برای تأسیس چنین مناطقی مجوز گرفته‌اند.

عبدالله یونسی، ریس اسبق انجمن سرمایه‌گذاران مناطق نمونه گردشگری ایران و نماینده سرمایه‌گذار نمونه گردشگری در گفت‌وگو با «عصر اقتصاد» بر نقش مشارکت مردم در توسعه گردشگری اشاره داشت و گفت: این موضوع بخشی از یک حرکت جهانی است و به همین دلیل هم در برنامه‌های جهانی مانند برنامه جامع گردشگری، بر توسعه گردشگری در سطح ناحیه‌ای و محلی با مشارکت مردم بومی و جامعه محلی تأکید شده است. در برخی از این برنامه‌ها بر مشارکت ذینفعان اصلی در تمامی سطوح برنامه‌ریزی، توسعه و ارزیابی پروژه‌های گردشگری تأکید شده است.

به گفته یونسی، در برخی از این برنامه‌ها با مشارکت ذینفعان اصلی در تمامی سطوح برنامه‌ریزی، توسعه و ارزیابی پروژه‌های گردشگری تأکید شده است. تجربه نشان داده است که برون دادبخش زیادی از اثرات گردشگری مطالعات نگرش ساکنین در جوامع میزبان اعلان نیازی برای افزایش مشارکت عمومی و به‌ویژه نگرش توسعه مقصد با محوریت بیشتر جامعه است. البته برای دستیابی به این امر به نگرش‌های نوین مشارکتی در گردشگری نیاز داریم.

وی تأکید کرد: بعضی مشارکت جامعه محلی را به‌سادگی توانایی عموم برای مشارکت در تصمیم‌گیری برای برنامه‌ریزی توسعه در گردشگری باهدف کسب سود از توسعه گردشگری می‌دانند. مشارکت جامعه در فرآیند توسعه گردشگری از دو دیدگاه مشارکت در فرآیند تصمیم‌گیری و سود حاصل از توسعه، قابل‌بررسی است.

یونسی با تأکید بر اینکه این صنعت در اشتغال‌زایی می‌تواند پیشتاز باشد گفت: در بسیاری از کشورهای درحال‌توسعه، تنها کمک مردم جهت افزایش سود مالی ناشی از افزایش اشتغال و تشویق برای کسب‌وکارهای کوچک و نه ایجاد فرصت برای شرکت در فرآیند تصمیم‌گیری است.

این فعال حوزه گردشگری با اعتقاد به اینکه نباید فرصت‌ها را از بین ببریم و تنها در این صنعت نگاهمان به توریست خارجی باشد گفت: ایران با پتانسیل بالایی که ازنظر طبیعت و اماکن تاریخی و باستانی و جذب توریست دارد می‌تواند برای جذب توریست داخلی بسیار موفق و پویا باشد. چراکه ایران‌گردی و صرف هزینه برای توریست داخلی هیچ‌گاه به مشکل روبرو نمی‌شود.

وی تصریح داشت: این موضوع تنها مستلزم رعایت حق‌وحقوق برای جذب توریست داخلی است. گردشگری صنایع وابسته زیادی را به خود اختصاص داده است و درنهایت اشتغال‌زایی بالایی دارد. ازاین‌رو نمی‌توان از فرصت‌های به‌دست‌آمده در این صنعت غافل شد.

رئیس اسبق انجمن سرمایه‌گذاران مناطق نمونه گردشگری ادامه داد: شاید با توجه به شرایط کشورمان و موقعیت‌هایی که هرروز مشکلاتی را در تعامل با سایر کشورها پیش می‌آید، استفاده از توریست داخلی بهترین گزینه جهت ارتقا و توسعه این صنعت است.
خواندن 350 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

جدیدترین عناوین

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری عصر اقتصاد بلامانع است. عصر اقتصاد مسئولیت مطالب از سایر منابع را عهده دار نمی باشد. 1395