سه شنبه, 22 خرداد 1397 ساعت 06:00

اطلاعات تکميلي

  • عضو هیات مدیره کانون انبوه سازان تهران مطرح کرد

ارزآوری و اشتغال زایی در سایه حمایت رسانه ای

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

عصراقتصاد: بیشتر محتوای شبکه های برون مرزی ایران عمدتا معطوف به مسایل سیاسی و نهایتا فرهنگی است و کمتر به تاثیر این رسانه ها در توسعه اقتصادی کشور و نیز افزایش درآمد ملی و اشتغال زایی پرداخته می شود، اما هستند متخصصانی که نظراتی بکر و تازه در خصوص استفاده از ظرفیت این شبکه ها برای ایجاد رونق اقتصادی در ایران مطرح می کنند بدون اینکه چالشی به همراه داشته باشد. امری که اگر تحقق یابد می تواند گره گشای مشکلات بسیاری باشد در اقتصادی که در رکود تورمی دست و پا می زند.

حسن محتشم عضو هیات مدیره کانون انبوه سازان تهران با سی سال سابقه مدیریت هم در بخش دولتی و هم بخش خصوصی، از جمله خبرگان فنی و فعالان اقتصادی کشور است که ارتباط صدور خدمات فنی و مهندسی با شبکه های برون مرزی مانند پرس تی وی و هیسپان تی وی را فرصتی برای رشد اقتصادی ایران می داند و ایده هایی برای تقویت این نوع صادرات مطرح می کند. با هم این گفت و گو را می خوانیم: 

آیا شبکه های برون مرزی می توانند کمک موثری برای اقتصاد کشور در شرایط حاضر باشند؟

به نظر من رسانه های برون مرزی نقش بسیار ارزنده ای در معرفی توانایی های صنعتی ایران برای کشورهای جهان دارند. زمانی به اهمیت این شناساندن قدرت مهندسی کشور پی می بریم که بدانیم در حدود 400 هزار مهندس در داخل کشور داریم و شرکت های بزرگ صنعتی ما در سال های قبل توانسته اند با صدور خدمات فنی و مهندسی اعتبار خوبی در جهان به دست آورند.

بنابراین اگر دولت ها و شرکت ها در کشورهایی که به واردات خدمات فنی و مهندسی  نیاز دارند با توانایی های صنعتی ایران آشنا شوند می توانند با قیمت کمتری نیازهای خود را واردات کنند. این جا نقش پرس تی وی که می تواند این توانایی ها را به جهان معرفی کند به خوبی احساس می شود.

از طرف دیگر بخشی از ظرفیت شرکت هایی که قابلیت فعالیت در عرصه جهانی دارند در حال حاضر بدون استفاده مانده و از طرف دیگر تعدادی از مهندسان ایرانی نیز یا بیکار هستند یا به شغل هایی دیگر روی آورده اند. در این شرایط شبکه های برون مرزی با معرفی این توانایی ها می توانند ظرفیت های غیر فعال را به حرکت در آورند و موجب اشتغال زایی شده و انتقال ارز به کشور را تقویت کنند. علاوه بر آن که بر اعتبار و آبروی ایران هم بیافزایند. مضاف بر آن، این روند تا حدی از مهاجرت نخبگان به خارج  نیز می کاهد.

جالب است که این همه مزیت را در فعالیت شبکه های برون مرزی می توانید ببینید، اما همه این ویژگی ها می تواند با پخش خبر و برنامه از این شبکه ها متبلور شود؟

پخش برنامه شرط لازم است اما وقتی کامل می شود که سازمان های دولتی هم به چرخه رسانه ، بخش خصوصی و مراکز صنعتی– صادراتی کمک کنند تا بتوانند در قراردادهای صنعتی کشورهای متقاضی حضور فعال داشته باشند. در این صورت مجموعه ای قدرتمند ایجاد خواهد شد که می تواند از مزیت های اقتصادی خود در عرضه خدمات فنی و مهندسی  به کشورهای جهان بهره برده و سود سرشاری را به ایران سرازیر کند. 

اگر بخواهیم مصداقی صحبت کنیم دقیقا بخش صنعتی و مهندسی چه توقعی از شبکه های برون مرزی رسانه ملی دارد؟

یک بخش کار که البته ساده ترین مورد آن هم هست معرفی توانایی های شرکت ها و متخصصان علمی و پژوهشی کشور است. همچنین می توان با موسسات، NGO و مسئولان کشورهایی که نیاز به واردات خدمات فنی و مهندسی  دارند نیز مصاحبه کرد. 

این نیاز را در هم آمریکای لاتین  و هم آفریقا شاهد بوده ایم  که ما به آنها اصطلاحا بازارهای هدف صادراتی می گوییم. اقدام دیگر این است که می توان از مسئولان قوای مقننه و اجراییه برای میزگردها دعوت کرد تا مسیر صادرات با ضمانت های محکمی هموار شود. برنامه ای که در آن هم نماینده بازار هدف حضور دارد و ابراز علاقه می کند، صادرکننده نیز توانایی اش را اثبات می کند و مسئولان دولتی نیز حضور دارند، هم برای کشورهای هدف جذاب است و هم می توان آن را ترجمه کرد و در شبکه های داخلی سیما بازنشر داد.

این اقدام دو خاصیت دارد؛ اول اینکه نحله های فکری جدیدی برای فعالان کسب و کار های بزرگ کشور ایجاد می کند تا آنها به فضاهای تازه ای بیاندیشند و برای آن تلاش کنند. دومین خاصیت نیز افزایش آگاهی و توقع به حق مردم هم از دولت و هم بخش خصوصی است که از بازار داخلی فراتر رفته و به فتح بازارهای قابل حصول صادراتی بیاندیشند.

در این شرایط هر مقامی سعی خواهد کرد تا به این روند که می تواند گره گشای بسیاری از مشکلات کشور مانند بیکاری متخصصان، ‌وابستگی به نفت و ... باشد کمک کند یا در آن سهیم باشد. چرا که تصور می کنم هر ایرانی دوست دارد کشورش صادرکننده صنعت و فناوری باشد و از این طریق درآمد ملی افزایش یابد. این یک اقدام موثر قابل انجام برای تحقق اقتصاد مقاومتی با کمترین هزینه است که شبکه هایی مانند پرس تی وی و هیسپان تی وی بهتر است پرچمدار آن باشند.

ولی به نظر شما همه این اهداف با میزگرد قابل تحقق است؟

میزگرد و سوال از مسئولان دولتی،‌ مجلس و نهادهای مرتبط با بخش خصوصی مانند اتاق بازرگانی و ...  فقط یکی از راهکارهاست، قطعا می توان برنامه هایی ساخت که توانمندی های ایران را به صورت غیر مستقیم نشان دهد. به بیان دیگر پروژه های صنعتی –

رسانه ای تعریف کرد و به موازات فعالیت خبرنگار، می توان ‌دوربین مستندساز  را هم در پروژه های صنعتی وارد کرد تا شرکت ها و مقامات دولتی کشورهای دیگر بتوانند دید بصری بهتری از خدمات فنی و مهندسی  ایران در پس زمینه فکر خود داشته  باشند. دقیق تر اینکه شبکه های پرس تی وی و هیسپان تی وی می توانند حلقه ارتباط میان شرکت های ایرانی با دولت را هم ایفا کنند.  به همین موارد این نکته را هم می توان افزود که وقتی شبکه های برون مرزی از صادرات حمایت کنند، شرکت ها نیز می توانند نقش حامی  اقتصادی را برای تقویت این شبکه ها دستور کار قرار دهد

غیر از وزارت خارجه کدام بخش های دولتی در برنامه ها بهتر است حضور داشته باشند و این کار چه کمکی به صادرات خدمات فنی و مهندسی  از ایران می کند؟

علاوه بر رایزن های اقتصادی و بازرگانی مستقر در سفارت خانه های ایران سازمان هایی مانند توسعه تجارت، صندوق ضمانت صادرات، وزارت راه و شهرسازی و.... می توانند در این برنامه های رسانه ای هم اندیشی کنند و همین امر سرآغازی باشد برای جمع آوری اطلاعات شرکت ها و طبقه بندی میزان توانایی آنها تا در این بازار دعوت شوند. چرا که اگر از طریق دولت حمایتی صورت نگیرد خدمات فنی و مهندسی  به سرانجام مطلوب نخواهد رسید. چنانکه می دانید، این نوع صادرات نیازمند توافق های چند جانبه است که همه مسائل حقوقی قرارداد باید بررسی و تدبیر اندیشی شود.

به بیان دیگر، رسانه می تواند سلسله برنامه های هفتگی ترتیب دهد تا مسئولان در کنار شرکت ها و NGO ها و .... قرار گیرند و کارشناسان، فرصت های کشورهای متقاضی، توانایی خبرگان صنعتی ما و مولفه هایی مانند قیمت رقابتی و .... را بررسی کنند. به بیان دیگر پرس تی وی و شبکه هایی مانند آن می توانند برای شرکت های صادر کننده خدمات فنی و مهندسی و در اصل اقتصاد ایران حامی رسانه ای باشند.

به نظر شما  با توجه به شرایط کشور، دولت توان حمایت مالی از خدمات فنی و مهندسی را دارد؟

اتفاقا یک نکته مهم که رسانه های مانند پرس تی وی می توانند به آن بپردازند این است که بسیاری از کشورهای متقاضی خدمات مهندسی محتاج تامین مالی نیستند بلکه برخی از دولت های منطقه امریکای لاتین خود، تامین مالی پروژه های صنعتی را بر عهده می گیرند چرا که بیشتر کشورها نیاز مفرط به نیروی انسانی متخصص دارند که بتواند پروژه ها را هدایت و به سرانجام رساند. در نتیجه از این حیث شرکت های صادرکننده خدمات فنی مشکلی نخواهند داشت.

اینکه تامین مالی چالش اصلی نیست محدود به امریکای لاتین نیست بلکه مذاکراتی نیز توسط وزارت خارجه با کشورهای آفریقایی غنا و زیمبابوه صورت گرفته است تا خدمات فنی و مهندسی به این کشورها نیز صادر شود آنجا هم تامین مالی توسط دولت های شان انجام می شود. این موارد به راستی باید توسط شبکه های صدا و سیما اطلاع رسانی شود. در کشورهای پیرامون ایران نیز شاهد آمادگی تاجیکستان، قراقستان، جمهوری آذربایجان ، گرجستان و به ویژه عراق هستیم.

آیا شرکت های ایرانی توان رقابت با شرکت های کشورهای دیگر که شاید بتوانند قیمت رقابتی پیشنهاد دهند را خواهند داشت؟

مزیت اقتصادی صادرات خدمات فنی و مهندسی  توسط ما در این است که قیمت ارز در ایران افزایش می یابد و چون از ارزش ریال کاسته می شود با قیمت یکسان به دلار ما ایرانی ها سود بیشتری خواهیم برد تا شرکت هایی که نرخ برابری پول ملی آنها در برابر دلار بیشتر از ریال ما است . این مزیتی است که کشورهای صادرات محور همیشه سعی دارند از ارزش پول ملی خود بکاهند تا بر میزان صادرات و جذب سود ارزی بیافزایند و روند فتح بازارها و تثبیت آن توسط شرکت های صادراتی شان را استمرار بخشند.

با این حساب با توجه به ارزش پایین تر نرخ برابر ریال با دلار موجب می شودکه  شرکت های ایرانی ها بتوانند در مناقصه ها، قیمت کمتری را پیشنهاد دهند بدون اینکه از سودشان کاسته شود.

 اگر دولت از خدمات فنی و مهندسی  حمایت نکند چه می شود؟

به تجربه آمریکای لاتین‌ که نگاه کنیم

می بینیم برخی شرکت ها موفق عمل کردند و برخی نه ، در کشورهایی مانند ونزوئلا چون دولت خوب عمل نکرد شرکت هایی بودند که کار را نیمه کاره رها کردند و آبروی کشور را بردند. در مقابل برخی شرکت ها هم مانند «کیسون» بودند که توانست ده هزار واحدی را که تعهد کرده بود ساخته و تحویل دهد و خوب عمل کرد. هر چند به دلیل تحریم، چالش ضمانت نامه و مسایل مربوط به انتقال ماشین آلات را نیز در برابر خود داشت.

بنابراین اگر سازماندهی قوی از طرف دولت صورت نگیرد، شرکت های قوی شناخته نشوند و قراردادها ضعیف باشند ، احتمال خروج از تعهدات هست .

سوال مهم همین است که شبکه برون مرزی از کجا شرکت های خوب و بد را بشناسد که بتواند با آنها همکاری کند؟

نیازی نیست شبکه های برون مرزی مانند پرس تی وی یا هیسپان تی وی شرکت ها را بررسی کنند، تنها کافیست، شرکتی که مورد توجه قرار می گیرد دارای رتبه در انجمن صنفی مربوطه ، سوابق کاری و اجرایی مناسب، تاییده از وزارت راه و شهرسازی و قراردادهای دو طرفه باشد.

زمانی که شما قصد دارید جاذبه های گردشگری را نشان دهید دوربین شبکه نماهایی از فضای مورد نظر را نشان می دهد با نورپردازی های مختلف در فصول متفاوت که همین راهکار را می توان برای پروژه های بزرگ صنعتی کشور مانند انبوه سازی ساختمان ، سازه های بزرگ مانند سد و پل و... در نظر گرفت و این با ماهیت رسانه مطابقت دارد.

خواندن 459 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

جدیدترین عناوین

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری عصر اقتصاد بلامانع است. عصر اقتصاد مسئولیت مطالب از سایر منابع را عهده دار نمی باشد. 1395