یکشنبه, 03 تیر 1397 ساعت 09:49

اطلاعات تکميلي

  • عصراقتصاد بررسی کرد؛

گرانی خودرو از حباب تا واقعیت

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

عصراقتصاد: طی هفته‌های گذشته قیمت خودرو به‌صورت کاملاً افسارگسیخته رو به افزایش گذاشت. سرعت رشد قیمت خودرو به‌گونه‌ای افزایش داشت که خریدار، فروشنده و حتی تولیدکننده را هم دچار بهت‌زدگی و توقف در تصمیم‌گیری کرد.

بسیاری در انتظار کاهش قیمت و یا شاید کاهش توان خرید با قیمت‌های جدید امکان خرید خودرو ندارند. اغلب نمایشگاه داران و دلالان خودرو نیز با استفاده از فرصت پیش‌آمده خودروهای موجود را به بالاترین قیمت آگهی کردند که اگر بخت با آن‌ها یار بود و فروختند سود هنگفتی کرده باشند و اگر فروش نرفت هم چیزی از دست نداده‌اند.

در این‌ بین خودروسازان نیز تنها به حباب خواندن قیمت‌ها بسنده کرده و با صدور اطلاعیه‌هایی سعی در بازگرداندن آرامش به بازار داشتند؛ اما ریشه‌یابی گرانی خودرو در بازار شاید به تلاش‌های خودروسازان برای دریافت مجوز گران کردن تولیدات داخلی بازگردد.

طی ماه‌های گذشته و پس از شوک ارزی بهمن و اسفند سال 96 از گوشه و کنار زمزمه‌هایی در خصوص بالا رفتن قیمت تولید خودروهای داخلی به گوش بازار رسید. این زمزمه‌ها از آنجایی آغاز شد که با گران شدن دلار قیمت اغلب خودروهای وارداتی بیش از ۴۰ درصد افزایش پیدا کرد. فعالان حوزه تولید قطعه و خودرو از افزایش قیمت تمام‌شده به دلیل شوک ارزی و پس‌ از آن خروج آمریکا از برجام و احتمال بازگشت صنعت خودرو به لیست تحریم‌های بین‌المللی به‌عنوان مهم‌ترین عوامل گران شدن خودرو در سال جاری نام ‌برده و اعلام کردند تولید خودرو با قیمت‌های فعلی به‌صرفه نیست.

از یک‌سو شورای رقابت با مقاومت در مقابل خودروسازان اعلام کرد هیچ خودروسازی اجازه افزایش قیمت ندارد اما از سوی دیگر هیچ رد و اثری از سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان به چشم نخورد که در جایگاه خود از حقوق تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان حمایت کند.

این بحث‌وجدل‌ها در حالی بین خودروساز و بخش دولتی نظارت بر قیمت‌ها صورت می‌گرفت که بازار خودرو در حرکتی کاملاً هماهنگ با ارز شروع به افزایش قیمت کرد. قیمت خودروهای وارداتی بیش از ۵۰ درصد و خودروهای داخلی از ۴۰ تا بیش از ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرد.

پیگیری‌های خبرنگار عصراقتصاد در خصوص مهم‌ترین عوامل گرانی خودرو در بازار حاکی از آن است برخی فروشندگان و نمایشگاه داران با اطلاع از اقدامات خودروسازان و مذاکره با شورای رقابت برای اخذ مجوز افزایش قیمت خودروهای موجود را در بازار عرضه نکرده و در انتظار تثبیت قیمت‌ها بودند.

این عدم فروش در بخش تقاضا تأثیر خود را گذاشته و خریداران با افزایش تقاضا پیش از آغاز موج گرانی خود به مواج‌تر شدن بازار دامن زده و با ثبت معاملات خودروهای مونتاژی با قیمت‌های بالاتر افزایش قیمت سایر خودروها را نیز کلید زدند.

در نهایت آنچه از خودرو در این دریای مواج به‌جا ماند قیمت‌های عجیب‌وغریب بود که منجر به تشکیل ستادهایی برای بررسی و کنترل بازار در نهادهای حاکم بر بازارها و مجلس شد.

شریعتمداری: از افزایش قیمت خودروها جلوگیری می‌کنیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: از افزایش بی‌رویه قیمت خودروها جلوگیری می‌کنیم. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه خبر، شریعتمداری علت گران‌تر شدن برخی خودروها را افزایش نرخ ارز دانست و گفت: افزایش قیمت، بیشتر شامل خودروهایی شده که نیازمند برخی واردات بوده‌اند.

وی بابیان اینکه در بخشی از صنعت خودرو نیازمند واردات برخی از قطعات هستیم، خاطرنشان کرد: همچنین حقوق و دستمزد نیز افزایش‌یافته و ممکن است نیاز به افزایش قیمت‌ها باشد. البته باید با افزایش بهره‌وری از رشد بی‌رویه قیمت خودرو جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: قیمت خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان از سوی شورای رقابت تعیین می‌شود. بقیه خودروها که قیمت آن‌ها بالای ۴۵ میلیون تومان است، توسط خودروساز و با نظارت سازمان حمایت از نظر روش قیمت‌گذاری تعیین می‌شوند که امیدواریم با حداقل افزایش قیمت قطعات خودرو مواجه باشیم.

  • گرانی خودرو به مجلس رسید

لاریجانی: مجلس در جلسه‌ای ویژه "گرانی" کالاها را بررسی می‌کند

وی افزود: تیم اقتصادی دولت اعم از آقایان محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت، مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصاد و دارایی، مسئولان سازمان‌های ذی‌ربط و همچنین کارشناسانی در این حوزه میهمانان وکلای ملت هستند.

هفته گذشته علی لاریجانی رئیس مجلس در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر یکی از نمایندگان درباره گرانی اخیر خودرو، وعده بررسی این مسئله در مجلس را داد.

  • رئیس سازمان بازرسی احتکار در ایران‌خودرو را رد کرد

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در بازدید از خطوط تولید ایران‌خودرو اعلام کرد: موضوع احتکار برای ایران‌خودرو نبوده و برای سایر تولیدکنندگان نیز بررسی‌هایی انجام‌شده که به‌زودی نتایج آن را اعلام می‌کنیم.

ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور در حاشیه بازدید از خطوط تولید ایران‌خودرو گفت: از زمان التهاب بازار در دو بخش خودروهای داخلی و خارجی، سازمان بازرسی حضور مستمر داشت و با ارتباط مستقیم با مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو درباره قیمت‌های حاشیه بازار تصمیماتی اتخاذ شد.

قاضی سراج با تأکید بر این‌که سودهای حاشیه بازار به جیب دلال می‌رود و نه خودروساز گفت: در این میان خودروسازان با افزایش ظرفیت تولید برخی از محصولات، برنامه‌های فروش متنوعی را اجرا کرده‌اند. باید دست دلالان و سودجویان را از بازار کوتاه کنیم.

وی افزود: ما در بخش‌های مختلف وارد شدیم تا طبق فرمایشات مقام معظم رهبری از تولید داخل حمایت کنیم تا تولید داخل افزایش یابد و کارگران فعال باشند.

وی یادآور شد: در روزهای اخیر قیمت بازار کاهش قابل‌توجهی داشته اما این موضوع کافی نیست.

قاضی سراج بابیان این‌که خودرو وسیله امرار معاش به‌حساب می‌آید گفت: کارگران جوان و توانمند ایران‌خودرو هم گفتند که در سه نوبت کار می‌کنند، از سویی دیگر سایت فروش ایران‌خودرو باز بوده و برنامه فروش اجرا می‌شود و این روند ادامه دارد.

وی همچنین گفت: با ایران‌خودرو توافق کردیم که خودروها را به دست مصرف‌کننده واقعی برسانند و عملکرد نمایندگی‌ها را هم کنترل کنند تا خودرو به دست عوامل برهم زننده تعادل بازار نرسد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور تأکید کرد: حمایت از تولید داخل طبق فرمایشات مقام معظم رهبری به عهده همه است و اگر مشکلاتی هم وجود داشته باشد آمادگی داریم که به خودروسازان کمک کنیم تا شرایط هرروز بهتر شود.

در هر حال افزایش نرخ ارز و به تبعان گران شدن کالاها را شاید بتوان اتفاقی طبیعی در اقتصاد تلقی کرد اما سودجویی و ایجاد حباب در بازارها این روزها به بازی شیرین و دلخواه برخی تبدیل‌شده است که باید منتظر ماند و دید سازمان‌ها و نهادهای ناظر در برخورد با این حباب سازی چه اقدامی انجام می‌دهند.

خواندن 103 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

جدیدترین عناوین

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری عصر اقتصاد بلامانع است. عصر اقتصاد مسئولیت مطالب از سایر منابع را عهده دار نمی باشد. 1395