دوشنبه, 04 تیر 1397 ساعت 09:00

اطلاعات تکميلي

  • اعتراض متقاضیان به طرح فروش اعتباری خودرو؛

چرا خودروسازان شرایط اعتبارسنجی را اعلام نکردند؟

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

شرکت‌های خودروساز در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان، باهدف شکستن حباب قیمت، تنظیم بازار و نهایتاً افزایش رضایتمندی مشتریان خود، طرح پیش‌فروش محصولات خود را به مناسبت عید سعید فطر اعلام کردند.

در این‌ بین سایپا نیز با انتشار اطلاعیه‌ای، اقدام به فروش فوری باقیمت قطعی محصولات خود از ساعت 10 صبح روز یکشنبه ۲۰ خرداد کرد.

بر اساس این طرح، سایپا اعلام کرد، خودروهای آریو، چانگان و تیبا 2 به‌صورت موعد تحویل 30 روزه و قیمت قطعی آغاز و محصولات عرضه‌شده در این طرح، با اعمال تخفیف ویژه و تسهیلات با بازپرداخت مناسب و بدون ضامن به فروش می‌رسند. با گذشت حدود ۱۰ روز پیش‌فروش مجدد برخی خودروهای دیگر نیز از طریق سامانه پیش‌فروش اینترنتی این شرکت اجرا شد که در آن خودروهایی مانند سراتو نیز به لیست خودروها اضافه شد.

به جهت آشفتگی‌های موجود و همچنین مسکوت ماندن طرح ساماندهی بازار خودرو پس از گذشت چندین ماه، متقاضیان زیادی در انتظار صدور و اعلام بخشنامه‌های فروش فوری محصولات سایپا بودند و با شروع زمان ثبت‌نام میلیون‌ها نفر به سایت اینترنتی گروه سایپا مراجعه کردند.

به گفته برخی متقاضیان خرید خودرو، محدودیت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری سایت اینترنتی این شرکت مشکلات عدیده‌ای ازجمله محدودیت زمان ثبت‌نام و خارج نمودن متقاضی از سایت پس از پانزده دقیقه، فروش محدود برخی مدل‌ها، تکرار اعلام پرداخت‌های ناموفق در مرحله پرداخت وجه و... را برای ثبت‌نام متقاضیان رقم‌زده است. این مشکلات در انتخاب برخی خودروها مانند سراتو که این روزها حاشیه سود حدود ۵۰ میلیون تومانی در بازار آزاد دارد بیشتر به چشم می خورد.

طبق آمار اعلام‌شده نهایتاً صد هزار نفر موفق به ثبت‌نام از طریق سایت اینترنتی سایپا شدند که از طریق پیامک به این افراد اطلاع داده شد که ثبت‌نام اولیه در سیستم ثبت‌شده است.

نکته جالب‌توجه اینجاست که متقاضیان پس از ثبت تمام اطلاعات و واریز وجوه اعلام‌شده برای هر خودرو که از ۱۰ تا ۴۵ میلیون تومان متغیر بود با دریافت پیامک اولیه مطلع شدند که تکمیل فرایند ثبت‌نام منوط به انجام امور اعتبارسنجی است!

طبق اطلاعات موجود در این پیامک‌ها، نتیجه اعتبار سنجی طی 24 ساعت بعد از انجام ثبت اطلاعات اولیه متقاضیان مجدداً از طریق پیامک به آن‌ها اطلاع داده می‌شود.

اینکه مبالغ واریزشده از سوی مشتریان، به دلیل انجام فرایند اعتبارسنجی، حداقل 24 ساعت نزد این گروه خودروساز مانده است موضوعی است که از مجال بررسی این گزارش خارج است اما موضوع اصلی این است که از ۱۰۰ هزار ثبت‌نام و واریز وجه موفق چند نفر درخواست خرید اعتباری داشته و از این تعداد چند نفر به دلایل مطرح‌شده رد اعتبارشده‌اند. شاید این موضوع را بتوان به‌نوعی بلوکه کردن وجوه متقاضیان به مدت نامعلوم دانست.

حال باید از برنامه ریزان این شرکت سؤال کرد این تصمیم برای عدم اطلاع رسانی و جمع آوری وجوه و پس از ان بازپرداخت وجوه پس از ۲۴ ساعت برگرفته از چه نگاهی و بر پایه چه سیاستی است؟

سؤال دیگر این است که چرا متقاضیانی که بعضاً برای خرید فوری خودرو در این شرایط، مقروض نیز شده‌اند، قبل از طی کردن روند ثبت‌نام و واریز وجه از فرایند اعتبارسنجی و شرایط آن هیچ‌گونه اطلاعی نداشته و اینکه اساساً متقاضیان در این فرآیند بر چه پایه‌ای انتخاب و تاکنون چه تعداد از این صد هزار نفر اعتبار سنجی شده‌اند؟

یکی از مسئولان مرتبط با طرح پیش‌فروش در شرکت سایپا اعلام کرده است در پیش‌فروش خودرو ۳ گروه رد اعتبارشده‌اند: متقاضیانی که چک برگشتی یا اقساط معوقه بانکی دارند، متقاضیانی که طی 6 ماه گذشته خرید اعتباری از سایپا داشته و یا اقساط خرید اعتباری آن‌ها به پایان نرسیده است. این سه دسته باوجود واریز وجه ۷۲ ساعت بعد از رد اعتبار خود مطلع شده‌اند.

در بین محصولات معرفی‌شده در طرح فروش فوری سایپا، متقاضیان جهت پیش‌خرید خودرو از 35 میلیون تومان بابت خرید خودروی چانگان تا 10 میلیون تومان بابت خودروی تیبا واریز نموده‌اند.

البته شنیده‌ها حاکی از این است که مبالغ واریزی به‌حساب بانکی سایپا تا زمان تنظیم این گزارش، عودت داده نشده است.

به نظر می‌رسد، در شرایطی که مشتریان خودروهای داخلی، برای فرار از گرانی کاذب و افزایش نجومی قیمت خودرو به طرح‌های ویژه‌ای ازاین‌دست، رو می‌آورند، جا دارد شرکت‌های خودروساز با برنامه‌های دقیق‌تری روی اطلاع‌رسانی و آگاه کردن متقاضیان از شرایط فروش اقدام کرده و با تکریم متقاضیان خرید خودرو زمینه اعتماد هرچه بیشتر مصرف‌کنندگان نسبت به تولیدکنندگان داخلی را فراهم کنند.

خواندن 146 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

جدیدترین عناوین

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری عصر اقتصاد بلامانع است. عصر اقتصاد مسئولیت مطالب از سایر منابع را عهده دار نمی باشد. 1395