چهارشنبه, 06 تیر 1397 ساعت 10:16

اطلاعات تکميلي

  • مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی مطرح کرد؛

ظرفیت 30 میلیون تنی بنادر شمالی در صنایع دریایی

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

سجاد عسگری

عصر اقتصاد: علم هیدروگرافی شاخه‌ای از علوم کاربردی است که درباره اندازه‌گیری و توصیف عوارض فیزیکی دریاها و منابع آبی دیگر و مناطق ساحلی مجاور آن ها و پدیده‌های مرتبط با دریا نظیر جزر و مد، جریان‌های آبی، حفاظت از محیط زیست و غیر اطلاعات لازم عرضه می‌کند و مهمترین و کاربردی ترین دستاورد عملیات هیدروگرافی در جهت حفظ ایمنی تردد شناورها در مناطق دریایی، تهیه نقشه‌های دریایی، اکتشاف معادن و منابع موجود در زیر آب، زمین شناسی بستر دریاها و مطالعه جنس رسوبات است.

محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در مراسم روز جهانی هیدروگرافی گفت: به نظر می‌رسد نقش منطقه‌ای ایران در زمینه هیدروگرافی ارتقا یافته و ایران آمادگی مشارکت فعال در پروژه‌های IHO  دارد. سازمان بنادر و دریانوردی قائدتا برای تمام آب‌های تحت مسئولیت نقشه‌های مناسب برای ناوبری ایمن تولید می‌کند و در سطح بین‌المللی منتشر خواهد کرد.کمیته ملی هیدروگرافی در کوتاه‌ترین زمان ممکن این کار را انجام دهد. به روزرسانی نقشه‌ها از جنبه ایمنی بسیار حائز اهمیت هستند و سازمان بنادر و دریانوردی این کار را در دستور کازر خود قرار می‌دهد. در تهیه و به روز کردن نقشه‌ها قطعا سازمان بنادر و دریانوردی هرگونه اطلاعاتی که می‌تواند در نقشه‌های دریایی تاثیر بگذارد را اعمال خواهد کرد. ایران از اعضای فعال IHO است و از این ظرفیت خود استفاده بهینه را خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه عصر اقتصاد درباره ظرفیت های صنایع دریایی کشور نیز گفت: حدود 30 میلیون تن به جزء بندر کاسپین که دیروز رسما با حضور معاون اول رییس جمهور افتتاح شد ظرفیت در بنادر شمالی داریم و عملکرد بنادر شمالی قریب به 6 میلیون تن است. به همین دلیل، اتکا صرف به کالاهای وارداتی نمی ‌واند جوابگوی بهره‌گیری و بهره داری و بهره‌گیری کامل از ظرفیت بنادر شمالی باشد بنابراین باید هرچه بیشتر زمینه ایی فراهم کنیم که مبادرات کالا مخصوصا صادراتی از مبدا کشور افزایش یافته و همچنین افزایش حجم ترانزیت بتواند باعث بهره برداری بهتر و مناسب تر  از ظرفیتهای بنادر شمالی شود.

  • فروش ۱۸۵ هزار سلول چارت دریایی تولید داخل

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: سازمان بنادر و دریانوردی به روز رسانی اطلاعات دریانوردی مورد نیاز در قالب چارت های دریایی جهت تأمین ایمنی دریانوردی در آبهای تحت حاکمیت ایران را انجام می دهد.

هادی حق شناس اظهار کرد: سازمان بنادر و دریانوردی به نیابت از جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۴۰ هجری شمسی به عضویت سازمان بین‌المللی هیدروگرافی درآمده است و مرجع ملی هیدروگرافی کشور به شمار می رود.

وی ادامه داد: سازمان بنادر به عنوان متولی امر ایمنی دریانوردی موظف است اقدامات لازم را در راستای تحقق مفاد ماده ۹ از فصل پنجم سولاس مبنی بر ایجاد ساز و کار، جهت جمع آوری و تکمیل داده های هیدروگرافی و متعاقب آن تولید، انتشار و به روز رسانی اطلاعات دریانوردی مورد نیاز در قالب  چارت های دریایی جهت تامین ایمنی دریانوردی در آبهای تحت حاکمیت ایران را انجام دهد.

  • طراحی مدل یکپارچه پیش بینی جزر و مد

همچنین در این مراسم محمد رضا اله یار معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: استانداردسازی هیدروگرافی باید در دستور کار قرار گیرد تا شاهد ارتقای کیفیت خدمات، کارایی و ایمنی باشیم. 

اله یار اظهار کرد: طول خط ساحلی بر اساس مدیریت یکپارچه معادل ۵۷۹۰ کیلومتر است که این رقم مصوب شده و مبنای کار تلقی می شود. شناسایی اجسام مغروق با استفاده از دستگاه های مختلف، مکان یابی احداث سازه های نزدیک ساحل یا دور از آن و کاهش لایروبی ها با استفاده از اطلاعات هیدروگرافی از جمله کاربردهای مختلف هیدروگرافی است.

 معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه شبیه‌سازی ریاضی و طراحی سازه ها در مقوله امواج، جزر و مد و مسائل مربوط به رسوب در هیدروگرافی مدنظر قرار می گیرد، گفت: استانداردسازی هیدروگرافی باید در دستور کار قرار گیرد تا شاهد ارتقای کیفیت خدمات، کارایی و ایمنی باشیم.

وی  در مورد استانداردسازی نقشه های هیدروگرافی، خاطرنشان کرد: یکپارچه سازی نقشه های هیدروگرافی، مدیریت جامع و هماهنگ آن جهت رفع نیاز ذی نفعان، اقدامات زیربنایی در جهت ارتقای کیفیت و استفاده بهتر از تجهیزات و بهره‌گیری از فرایندهای یکسان جهت امکان تبادل اطلاعات در سطوح ملی و بین المللی از جمله مسائلی است که باید در استانداردسازی نقشه های هیدروگرافی مدنظر قرار گیرد.

وی افزود: مدل یکپارچه پیش بینی جزر و مد طراحی شده و ۱۰ ایستگاه جزر و مد سنجی در بنادر جنوبی و سه گاه ترا سنجی در بنادر شمالی مد نظر قرار گرفته است و تهیه آلبوم هیدروگرافی، جانمایی بویه های موج نگار در بنادر کشور و ایجاد بانک اطلاعاتی پروژه های هیدروگرافی و لایروبی از دیگر اقدامات صورت گرفته است.

  • اهمیت اقتصادی و زیست محیطی خدمات هیدروگرافی

در ادامه مصطفی ایپتیس مدیر سازمان بین المللی هیدروگرافی( IHO) گفت: هیدروگرافی به عنوان کلید فعالیت های دریایی عمل می کند و موفقیت های آن را در زمینه های مختلف تضمین می کند. 

  ایپتیس دانش هیدوروگرافی را ستون فقرات علوم دریایی و دریانوردی دانست و چشم پوششی از آن را به قیمت از بین رفتن سواحل و جزایر، محیط زیست دریا و فعالیت های کشتیرانی  عنوان کرد.

وی با اشاره به شعار "ژرفاسنجی؛ اساس پایداری در دریاها، آبراه‌ها و  اقیانوس‌ها"، آن را فرصتی برای ارتقای آگاهی از اهمیت اقتصادی و تجاری هیدروگرافی عنوان کرد و گفت: هیدروگرافی به عنوان کلید فعالیت های دریایی عمل می کند و موفقیت های آن را در زمینه های مختلف تضمین می کند.

خواندن 94 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

جدیدترین عناوین

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری عصر اقتصاد بلامانع است. عصر اقتصاد مسئولیت مطالب از سایر منابع را عهده دار نمی باشد. 1395