شنبه, 09 تیر 1397 ساعت 14:44

تلاش ژاپن برای راه یافتن به بازار خط آهن آفریقا

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

ساداهارو کاتااوکا (Sadaharu Kataoka) 

استاد موسسه راهبردهای بین المللی دانشگاه واسدا

(Waseda Institute of International Strategy)

در سال جاری علاوه بر سه کشور آفریقایی از جمله آفریقای جنوبی و مراکش، شرکت های بزرگی از اروپا نیز در Africa Rail 2018 شرکت کردند.

این موضوع انتظارات بالا مبنی بر گسترش این بازار راه آهن به خصوص در آفریقا را نشان می دهد. یکی از نقش آفرینان بزرگ این بازار، چین است که در حال رقابت با کشورهای اروپایی همانند فرانسه، آلمان و ایتالیا می باشد.

چین کسب و کار راه آهن خود در آفریقا را گسترش داده و انتظار می رود که این کشور خطوط آهن بیشتری در جنوب قاره آفریقا بسازد. خطوط آهنی که در شرق این قاره ساخته شده اند، جمهوری جیبوتی، آدیس آبابا در اتیوپی، و مومباسا و نایروبی که هر دو در کنیا هستند را به هم متصل می کند. کار بهبود خط آهنی بین دارالسلام در تانزانیا و کاپیری مپوشی در زامبیا نیز در حال پیشروی می باشد.

چین در زمان تاسیس خطوط آهن همیشه پیشنهاد می دهد که به جز ساخت، انجام همه فرآیند از جمله تعمیر و نگهداری را نیز بر عهده بگیرد. همچنین این کشور می تواند واگن های قطار را با سرعت خیره کننده ای تولید کند. اینها بدون شک نقطه قوت چین است. از سوی دیگر، شرکت های راه آهن ژاپنی علاوه بر ساخت خطوط آهن، قادر به توسعه شهری مناطق اطراف نیز هستند. اما متاسفانه آنها نتوانسته اند در آفریقا این توانایی را به نحو احسن مورد استفاده قرار دهند.

برنامه های شرکت های ژاپنی برای توسعه راه آهن، نیازمند زمان زیادی برای اجرا هستند و این موضوع کار کشورهای زیادی در آفریقا را به تعویق انداخته است. من معتقدم که ژاپن می تواند هدف خود را برای کشورهای جنوبی این قاره تعیین کرده، و فعالیت با عنوان (ALL JAPAN) را شروع کند تا با همکاری وزارت خارجه و آژانس همکاری های بین المللی ژاپن (JAIKA)، زیر ساخت هایی با کیفیت بالا تولید کند. ژاپن همچنین می تواند از موسسه های حمایت از منافع در وزارت زمین، زیرساخت و ترابری، و همینطور موسسات مالی در وزارت دارایی و دانش عملی وزارت صنایع به عنوان مثال در بیمه تجاری استفاده کند.

برای ژاپن مشکل است که در میزان سرمایه گذاری در زیر ساخت های آفریقا با چین رقابت کند. بنابراین هوشمندانه تر خواهد بود که ژاپن به فعالیت بر روی خطوط آهن موجود فکر کند.

منبع: NHK

خواندن 401 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

جدیدترین عناوین

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری عصر اقتصاد بلامانع است. عصر اقتصاد مسئولیت مطالب از سایر منابع را عهده دار نمی باشد. 1395