یکشنبه, 10 تیر 1397 ساعت 16:33

اخذ کمیسیون بیشتر از رانندگان، خط قرمز سازمان راهداری است

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: با توجه به افزایش 20 درصدی کرایه‌ها، اخذ کمیسیون غیرقانونی و بیشتر توسط شرکت‌های حمل و نقل از رانندگان خط قرمز این سازمان است.

«فرامرز مداح» روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: عرضه و تقاضا برای حمل بار در ناوگان حمل و نقل جاده ای نامتعادل رشد کرده و این سبب بروز مشکلات زیادی برای رانندگان و کامیونداران شده است.
وی افزود: در 10 سال گذشته میزان جابجایی بار کشور 40 درصد و تعداد ناوگان 100 درصد افزایش داشته که تعادل در تقاضا و عرضه جابجایی بار را به هم زده است.
مداح اظهار داشت: سازمان حمل و نقل جاده ای رفع مشکلات رانندگان و کامیونداران را در کارگروهی با حضور از نمایندگان تشکل های صنفی بار، مسافر و کامیونداران پیگیری می کند که تاکنون 6 جلسه آن برگزار شده است.
وی گفت: بخشی از خواسته رانندگان باید با تصویب قوانین مورد نیاز در مجلس شورای اسلامی عملی شود و بخشی دیگر باید توسط وزارت کار و بخش دیگری در خصوص تامین لوازم یدکی، روغن و لاستیک نیز باید توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شود که در دست پیگیری است.
معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای بیان کرد: در بخش حمل و نقل مسافری، بیمه تکمیلی رانندگان این بخش انجام شده است و بیمه تکمیلی رانندگان حمل ونقل باری نیز در مرحله انتخاب شرکت بیمه قرار دارد.
مداح گفت: هرچند که نرخ کرایه حمل به صورت توافقی است اما برای حمل بار بر اساس شاخص «تن - کیلومتر» کارگروهی متشکل از نمایندگان تشکل های صنفی تشکیل شده تا با برگزاری نشست های تخصصی عوامل موثر بر این روش تعیین این قیمت را مشخص کنند.
معاون سازمان راهداری تاکید کرد: حتی اگر نرخ ها بر اساس تن - کیلومتر محاسبه شود، باید روی یک نرخ پایه توافق انجام شود.
این مقام مسئول در سازمان راهداری اظهار داشت: با توجه نرخ های قبلی در مسیرهای مختلف در سطح کشور، اکنون نرخ کرایه حمل رانندگان از 16 تا 26 درصد افزایش یافته است و در حال پیگیری تامین قطعات و لاستیک رانندگان باری و مسافری بر اساس نرخ ارز مصوب هستیم.
مداح با بیان اینکه برای طرح شکایات و پیشنهادات رانندگان و کامیونداران در سراسر کشور، سازمان راهداری روش‌های مختلفی را برای اطلاع رسانی در دستور کار قرار داده است، گفت: سازمان راهداری کلید 5 را در سامانه گویای این سازمان و سامانه 141 اضافه کرده که تاکنون بیش از پنج هزار پیام از این سامانه دریافت شده و صندوق پستی شماره 3773-14155 برای ارسال پیام های رانندگان تهیه شده است.
**افزایش تعرفه حمل و نقل فرآورده های نفتی در دست بررسی است 
در ادامه این نشست «داریوس امانی» معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: بررسی افزایش تعرفه حمل ونقل فرآورده های نفتی در کارگروهی به ریاست سازمان برنامه و بودجه، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و سازمان راهداری مورد بررسی قرار گرفته و تاکنون با وجود تحلیل قیمت ها و ضرورت افزایش نرخ کرایه، تصمیم گیری نشده است.
معاون حمل‌ و نقل سازمان راهداری تصریح کرد: بر اساس مصوبه سال 1369 شورای اقتصاد کرایه حمل بار توافقی بود اما بعد از هدفمندی یارانه‌ها این مساله از اختیارات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده ای بیرون آمد و نرخ گذاری از سوی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان انجام می شد، اما با ابلاغ معاون اول رئیس جمهوری نرخگذاری کرایه حمل به روال سابق بازگشت.
وی افزود: دولت در سال 80 بعد از هدفمندی یارانه مکلف شد 50 درصد بیمه رانندگان را پرداخت کند که بعضاً این اتفاق رخ نداد و سازمان تامین اجتماعی با کمبود نقدینگی مواجه شد و چند شهرستان بیمه رانندگان را به مدت دو روز بدون یارانه محاسبه کردند که این اقدام اعتراض رانندگان را تشدید کرد. 
معاون حمل ‌و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای افزود: اتفاقات خوبی در خصوص بیمه رانندگان رخ داده به طوری که پرداخت یارانه 50 درصدی طبق روال قبل در حال پرداخت بوده و ضریب بازنشستگی از 1.3 به 1.5 افزایش یافته است؛ همچنین کارگروه ویژه ای در سازمان تامین اجتماعی تشکیل شده است که مساله سخت و زیان‌آور بودن شغل رانندگی را بررسی می‌کند. 
وی درباره میزان سهمیه سوخت رانندگان گفت: در این باره اعتراض هایی از سوی عده ای از رانندگان مطرح شده اما سوخت مورد نیاز آنها بر اساس اسناد مثبته سهمیه سوخت آنها تعیین می شود، هرچند برخی از رانندگان با توجه به قدیمی بودن کامیون های آنها مصرف سوخت بسیار بالایی دارند. 
امانی یادآور شد: از ابتدای خردادماه سال جاری در بسیاری از مسیرها کرایه حمل بار نسبت به قبل از آن بین 16 تا 26 درصد افزایش یافته و اکنون از تهران به قم 15 درصد، تهران به قزوین 22 درصد، تهران به تبریز 15 درصد، تهران - مشهد 15 درصد، تهران - بیرجند 19 درصد، تهران شیراز 23 درصد، تهران - رشت 26 درصد تهران - زاهدان 19 درصد، تهران - بوشهر 24 درصد و تهران - بندرعباس 20 درصد افزایش یافته است. 
مداح گفت: برای شفاف سازی میزان دریافتی از رانندگان، تشکیل کمیسیون ماده 12 به تمام استان ها ابلاغ شده تا با تشکیل این کمیسیون رسیدگی به تخلفات شرکت های حمل و نقل جاده ای به دقت دنبال شود تا اخذ پول اضافی از رانندگان و عدم مسئولیت پذیری شرکت ها در رابطه با پرداخت کامل کرایه رانندگان و سواستفاده از کارت های هوشمند آنها در این کمیسیون مورد رسیدگی قرار گیرد. 
معاون حمل ونقل سازمان راهداری بیان کرد: برای شفاف سازی در بخش حمل بار سازمان راهداری آیین‌نامه بازارگاه‌های الکترونیکی 10 ماه پیش ابلاغ شده است.
به گفته وی، اکنون شرکت برای بازارگاه های الکترونیکی مجوز گرفته اند و 6 شرکت نیز در حال اخذ مجوز هستند تا هرگونه اعلام بار و میزان کرایه آن از طریق فضای مجازی به رانندگان انجام شود که در این صورت هرگونه معرفی بار و دریافت کمیسیون از رانندگان شفاف و دلالی و سوداگری در این بخش از بین خواهد رفت. 
امانی همچنین گفت: پرداخت ارز مورد نیاز رانندگان ترانزیت از طریق بانک مرکزی پیگیری شده است و همه رانندگان در این بخش برای دریافت ارز مورد نیاز خود مجبور به ارائه اسناد حمل هستند و بزودی سامانه آن نیز در سازمان راهداری عملیاتی خواهد شد. 
وی تاکید کرد: ما در نشست های خود با مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده ایم که آماده واگذاری غرفه در پایانه ها هستیم تا واردکنندگان لاستیک و لوازم یدکی در پایانه بتواند این محصولات را با قیمت های مصوب و ارزان قیمت به رانندگان تحویل دهند. 
در ماه های اخیر رانندگان حمل ونقل جاده ای در اعتراض به افزایش قیمت لوازم یدکی و لاستیک و کمی نرخ کرایه دست از کار کشیدند، اما با توجه به برگزاری نشست با وزیر راه وشهرسازی مقرر شد نرخ کرایه در تمام مسیرها حدود 20 درصد افزایش یابد و برای تحویل لوازم یدکی با قیمت مناسب به رانندگان ساز و کارهای قانونی در نظر گرفته شود. 
منبع: ایرنا

خواندن 137 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

جدیدترین عناوین

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری عصر اقتصاد بلامانع است. عصر اقتصاد مسئولیت مطالب از سایر منابع را عهده دار نمی باشد. 1395