چهارشنبه, 13 تیر 1397 ساعت 09:30

وزارتخانه‌ای که رسانه می‌شود

این مورد را ارزیابی کنید
(4 رای‌ها)

سونیا یزدان‌پناه

اطلاع‌رسانی از موضوعات مهم دنیای امروز است که از طرق مختلف صورت می‌گیرد و بازتاب‌های متفاوتی دارد.

گذر زمان نقش خبررسانی را در افکار عمومی پررنگ‌تر می‌سازد و پایگاه‌های خبری در تلاش‌اند تا به‌صورت حرفه‌ای در سطوح عالی اطلاعاتی معتبر در اختیار مخاطبین خود قرار دهند.

در کشور ما نیز رسانه‌های بسیاری باهدف اطلاع‌رسانی در تمامی حوزه‌ها شکل‌گرفته و تحت نظارت معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد در حال فعالیت می‌باشند. در کنار این رسانه‌های رسمی، برخی ارگان‌ها و نهادهای دولتی نیز به‌صورت تخصصی اقدام به راه‌اندازی رسانه و یا پرتال اطلاع‌رسانی مرتبط با خودکرده و از طریقان اطلاعات موردنیاز مخاطبان را منتشر می‌کنند. ازاین‌دست رسانه‌ها می‌توان به شاتا (شبکه اطلاع‌رسانی تولید و تجارت ایران)، شانا (شبکه اطلاع‌رسانی نفت و انرژی)، شادا (شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران) و .... که به‌صورت اختصاصی به تولید محتوا در حوزه زمینه فعالیت وزارتخانه مرتبط می‌پردازند اشاره کرد.

اما در این میان عملکرد رسانه نوظهور ایانا متفاوت است. ایانا خبرگزاری کشاورزی ایران است و وظیفه اطلاع‌رسانی در حوزه‌های تخصصی زراعت، دام و طیور، منابع طبیعی، ماشین‌آلات صنعتی و صنایع تبدیلی بر عهده دارد اما به‌تازگی هم‌زمان به حوزه‌های اجتماعی، علم محیط‌زیست، فرهنگ و هنر و سیاست هم ورود کرده و تلاش دارد تا به خبرگزاری عمومی تبدیل شود.

فارغ از اینکه چرا متولیان و مدیران ایانا تصمیم به توسعه فعالیت اطلاع‌رسانی و رقابت با رسانه‌های بزرگ کشور گرفته‌اند این موضوع از چند جهت می‌توان چالش‌برانگیز دانست.

نخست اینکه ایانا وابسته به وزارت جهاد کشاورزی بوده و رسانه تخصصی کشاورزی محسوب می‌شود. تنوع و گستردگی این حوزه و زیرمجموعه‌های آن در کل کشور در جایگاهی قرار دارد که علاوه بر دانش و تمرکز خبرنگار بر آن نیاز به پیگیری و اطلاع‌رسانی دقیق دارد.

و نکته بعد اینکه توسعه فعالیت این رسانه از یک رسانه تخصصی که می‌تواند در راستای اهداف و تخصص حوزه کشاورزی گام بردارد به رسانه‌ای عمومی که بر اساس آمار بسیار بیشتر از حد نیاز کشور موجود است می‌تواند ایانا را از اهداف تعریف‌شده دور و با صرف هزینه‌های گزاف به مسیرهای دیگر هدایت کند.

درهم‌ریختگی اهداف و سیاست‌ها در ارگان‌های دولتی را شاید بتوان یکی از عوامل اصلی انحراف اطلاعات از مسیر واقعی خود دانست. جا دارد مسئولان و متولیان وزارت جهاد کشاورزی بازنگری دقیق روی اهداف شکل‌گیری ایانا داشته باشند. اگر قرار است این رسانه به‌عنوان خبرگزاری عمومی فعالیت داشته باشد نیاز به یک رسانه تخصصی در حوزه کشاورزی داریم و اگر این رسانه همان رسانه تخصصی است پس‌نیازی به‌صرف هزینه و توان نیروها برای تولید محتوا در حوزه‌های سیاست و بهداشت و هنر ندارد.

خواندن 186 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

جدیدترین عناوین

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری عصر اقتصاد بلامانع است. عصر اقتصاد مسئولیت مطالب از سایر منابع را عهده دار نمی باشد. 1395