یکشنبه, 31 تیر 1397 ساعت 09:05

پیش‌فروش هم تأثیری در حباب بازار خودرو نداشت

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

روشنک حاجی بیگی

عصراقتصاد: اتخاذ برخی سیاست‌های کلان اقتصادی طی چند ماه اخیر منجر به بروز تکانه‌های شدید در بازارهای مختلف شده است. افزایش نرخ ارز و پس از ان سکه و طلا به قدری با سرعت اتفاق افتاد که طی ماه های گذشته دولت به جهت کنترل بازار آشفته خودرو ناشی از افزایش قیمت و حباب ایجاد شده و همچنین حذف دلالان و سفته بازان، خودروسازان را به افزایش تیراژ تولید موظف کرد. خودروسازان نیز در پی این دستور، اقدام به ‌پیش‌فروش محصولات خود طی دوماه گذشته کردند.

طرح های پیش فروش اما برخلاف آنچه انتظار می رفت اثر مطلوبی بر بازار و قیمت خودرو نگذاشت و وضعیت نابسامان بازار خودرو و سرگردانی مشتریان همچنان ادامه دارد.

به نظر می رسد به دلیل وابستگی صنعت خودور به ارز، دلایل دیگری از جمله تحریم و  برجام به دیگر عوامل داخلی از جمله نوسانات نرخ ارز و تورم عمومی و... افزوده شده و توان متعادل سازی قیمت ها توسط پیش فروش در حوزه خودرو را کمرنگ کرده است.

نباید از این موضوع غافل شد که بعضا سهام داران عمده بازار پیش فروش خودرو نیز از قائله موانع ساماندهی بازار خودرو مستثنی نبوده و مجال ثبت نام در زمان پیش فروش را به مصرف کنندگان واقعی نمی دهند و نهایتا به جو نامساعد بازار خودرو دامن می زنند.

کارشناسان معتقدند درصورتیکه پیش فروش خودرو بر اساس تحویل یک تا دو ماهه باشد، می‌تواند بر وضعیت بازار خودرو تاثیر بگذارد اما در شرایطی که تحویل یک ساله باشد این امر در کنترل بازار موثر نیست.

به گفته کارشناسان صنعت خودرو، نبود قیمت قطعی برای خودرو نیز یکی از مشکلات اساسی در بحث پیش فروش خودرو و نابسامانی بازار محسوب می‌شود. با توجه به اینکه اکثر خودروسازان محصولات خود را برای یک سال آینده پیش فروش می کنند، سیگنال گرانی را به مشتریان خود داده و روند تصاعدی قیمت و نهایتا آشفتگی بازار را رقم می زنند.

جو روانی ایجاد شده به جهت مسایل سیاسی و اقتصادی حاکم بر کشور نیز به التهاب بازار خودرو دامن زده است. بنابراین می توان گفت زمانی می توان از طریق پیش فروش شاهد ساماندهی در بازار خودرو بود که خودروسازان قیمت قطعی را اعلام کنند که متاسفانه این موضوع به دلیل نوسانات نرخ ارز، افزایش تعرفه ها، تحریم ها و دیگر پارامترهای متاثر از این جو روانی تا کنون رخ نداده است.

در چنین شرایطی که پیش فروش با قیمت قطعی اعلام نمی شود، این شائبه را پیش می آورد که خودرو ساز منتظر است ببیند بازار تا چه اندازه کشش افزایش قیمت را دارد.

  • تاثیر پیش فروش بر بازار خودرو صفر است

امیر حسن کاکایی کارشناس خودرو، مقوله پیش فروش را به عنوان راه حلی موقت و کوتاه مدت برای تنظیم بازار عنوان کرد و گفت: پیش فروش خودروها طی ماه های گذشته برای یک تا دوهفته التهاب بازار خودرو را خواباند. اما واقعیت های دیگری در جامعه وجود دارد که ارتباط چندانی به عملکرد خودروسازی ندارد و عملا اثر پیش فروش در وضعیت فعلی تقریبا صفر است.

کاکایی افزود: میزان تولید خودروسازان بنا به دلایل مختلف رو به کاهش گذاشته و ظرف دو سه هفته آتی به دلیل شروع تحریم ها و جو روانی حاصل از آن برای مدتی شاهد تنش هایی در بازار خودرو خواهیم بود.

وی  ضمن رد موضوع احتکار خودرو توسط خودروسازی ها گفت: خواست واقعی خودروسازان، تولید و تحویل خودرو  به مردم است. زیرا قیمت گذاری‌های صورت گرفته به نفع خودروسازان نیست و عملکرد خودروسازان در پیش فروش نیز به آنها ضرر و زیان وارد می کند.

  • سیاست های اقتصادی عامل اصلی آشفتگی بازار

این کارشناس صنعت خودرو، آشفتگی موجود در بازار خودرو را ناشی از التهابات بازار سرمایه دانست و افزود: سیاست‌ها و رفتارهای کلان اقتصادی بر بازار سرمایه تاثیر منفی گذاشته و در نهایت بحران فعلی در بازار خودرو را رقم زده است.

وی تشریح کرد: عدم مدیریت نرخ ارز و طلا به عنوان مبانی ارزش پول و عدم ثبات اقتصادی، نقدینگی را به سوی سرمایه گذاری در انحا مختلف از جمله خودرو سوق داده و نتایج نامطلوبی را از جمله آشفتگی بازار را رقم خواهد زد.

کاکایی در پایان شکاف موجود بین قیمت واقعی و قیمت نهایی را متاثر از عواملی از جمله نحوه قیمت گذاری، مسایل مربوط به تخصیص ارز، گمرکات و کاهش مواد اولیه و قطعات، ساختارهای اشتباه تعرفه گذاری، مالیات و...عنوان کرد و افزود: تا زمانی که بازار اصلی سرمایه مدیریت و اصلاح نشود نمی توان گام موثری در جهت کنترل قیمت و بازار برداشت و قطعا در بلند مدت چالش های بزرگی پیش خواهد آورد.

 

خواندن 105 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

جدیدترین عناوین

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری عصر اقتصاد بلامانع است. عصر اقتصاد مسئولیت مطالب از سایر منابع را عهده دار نمی باشد. 1395