دوشنبه, 08 مرداد 1397 ساعت 10:00

اطلاعات تکميلي

  • نائب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری؛

جایگاه تأمین اجتماعی در تفکیک وزارت رفاه رعایت شود

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

سمیرا بابایی

عصراقتصاد: وزارت رفاه و تأمین اجتماعی در سال 83 و پس از تصویب قانون نظام جامع تأمین اجتماعی در مجلس ششم تشکیل شد. هفت سال بعد و در تیرماه سال 90 با دو وزارتخانه تعاون و کار ادغام و حاصل آن تشکیل وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود.

در حال حاضر هیئت دولت مجدد می خواد به ۱۴ سال قبل برگردد و وزارت رفاه را از وزارت تعاون و کار تفکیک کند و در همین راستا ابتدای هفته اخیر لایحه‌ای با قید دو فوریت برای تفکیک این دو وزارتخانه به مجلس شورای اسلامی فرستاده شد.

دولت با توجه به ضرورت تمرکز بیشتر بر اشتغال، کارآفرینی و تجهیز کلیه امکانات و فرصت‌های کشور برای حل مشکل بیکاری توسط یک مدیریت واحد و نیز لزوم احساس حمایت موثرتر از اقشار نیازمند و آسیب‌پذیر جامعه در برابر تکانه‌های اقتصادی و تمرکز در ساماندهی هرچه بیشتر منابع و امکانات تخصیص یافته کشور در حوزه رفاه اجتماعی، با پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور مبنی بر تفکیک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دو وزارتخانه «رفاه و تأمین اجتماعی» و «کار و تعاون» موافقت کرد و آن را در قالب لایحه دو فوریتی برای تصویب نهایی به مجلس شورای اسلامی فرستاد.

" علیرضا حیدری" نائب رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در خصوص تفکیک وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عصراقتصاد، گفت: به منظور کاهش هزینه های دولت و چابک سازی آن با حفظ وظایف حاکمیتی، موضوع کوچک سازی دولت در برنامه چهارم و پنجم توسعه مطرح شد.

  • ضرورت واگذاری تصدی گری دولت به بخش خصوصی

وی افزود: دولت باید با هدف تامین امنیت، تامین کالای عمومی و برقراری انضباط مالی، تصدی گری خود را به بخش های غیر دولتی مانند بخش تعاون واگذار کند.

نائب رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری ادامه داد: در دولت‌های قبل با تصمیمات خاص همزمان با ادغام  وزارت مسکن و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت، ادغام وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی نیز صورت گرفت که رویه فعلی تفکیکی بر خلاف تصمیمات گذشته است.

  • مغایرت تفکیک دو وزارتخانه با کوچک سازی دولت

حیدری با اشاره به اینکه در تمام دنیا به کوچک‌سازی دولت‌ها توجه شده است، بیان داشت: تفکیک دو وزارتخانه صرف نظر از ایرادات جدی، به هر دلیلی با اهداف اولیه دولت‌های قبلی مبنی بر کوچک سازی دولت مغایرت دارد.

  • کار و تامین اجتماعی دو مقوله تنگاتنگ هستند

نائب رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری افزود: کار و تامین اجتماعی دو مقوله تنگاتنگ بوده و  افراد شاغل، بیکار و مستمری بگیر نیازمند تعامل و وحدت درون سازمانی بین این دو وزارتخانه هستند و باید میان آنها هماهنگی ایجاد شود.

به گفته وی، به دلیل اشکالات جدی در اجرا و هدف گذاری، تفکیک وظایف بین دو دستگاه اجرایی منجر به از دست دادن انسجام درونی دولت می‌شود.

  • پس لرزه تفکیک وزارت رفاه گریبان سازمان تامین اجتماعی

حیدری با اشاره به اینکه حوزه روابط کار، روابط میان کارگر و کارفرما را براساس نیاز تامین می‌کند، خاطر نشان کرد: تفکیک دو وزارتخانه به بدنه تامین اجتماعی ضربه می‌زند و باید در جهت ایجاد یک هارمونی منسجم تلاش شود.

به گفته نائب رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری تفکیک وزارتخانه کار و تامین اجتماعی منجر به از بین رفتن ارتباط تنگاتنگ دو وزارتخانه و لحاظ کردن منافع هر وزارتخانه در اولویت‌های خود خواهد شد. بنابراین باید این دو وزارتخانه در کنار هم فعالیت کنند.

وی در خصوص اینکه تامین اجتماعی طی بیست سال گذشته زیر مجموعه چهار وزرارتخانه بوده و آیا تاثیری بر عملکرد آن داشته است، عنوان کرد: متاسفانه در حوزه سیاست گذاری این جابه‌جایی‌ها به بدنه سازمان تامین اجتماعی آسیب زده می زند.

حیدری ادامه داد: با توجه به مشکلات تامین اجتماعی در صورتی که دستگاه متولی یک نهاد بود، اجازه تحمیل وظایف به این سازمان را  بدون تزریق منابع نمی داد.

  • ناتوانی تامین اجتماعی در پرداخت تعهدات به مشمولین

به گفته وی، در حال حاضر سازمان تامین اجتماعی در پرداخت تعهدات خود به مشمولان ناتوان است. باید دید با توجه به کسری تامین اجتماعی دستگاه متولی جدید کیست و چه نگاهی به قوانین ،مقررات و منابع ومصارف سازمان خواهد داشت.

  • تعاون در ایران عملکرد موفقی نداشته است

نائب رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در خصوص اینکه آیا تفکیک دو وزارتخانه منجر به رونق بخش تعاون خواهد شد، اظهار داشت: در اصل 43 و 44 قانون اساسی موضوع تفکیک تعاون به دو بخش خصوصی و دولتی کاملا لحاظ شده است. متاسفانه بخش تعاون در ایران عملکرد موفقی نداشته که می توان به چند نکته از جمله اینکه تعاون در اقتصاد بین الملل چه میزان توفیق داشته و اراده اقتصاد ایران و مسئولان اقتصادی چه میزان به سمت تعاونی است، اشاره کرد.

حیدری ادامه داد: در ابتدا اراده ای برای تشکیل وزارتخانه تعاون وجود نداشت و بعد از ایجاد آن با وزارت کار تلفیق شده که عملا در اجرا ناکام ماند. لذا بعد از آن هم با هدف ایجاد تامین مالی با تاسیس بانک توسعه تعاون، نتوانست دراقتصاد ایران عملکرد موفقی داشته باشد.

  • تفکیک دو وزارتخانه مشکلی از کشور حل نخواهدکرد

نائب رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری یادآور شد: تفکیک دو وزارتخانه مشکلی از کشور برطرف نخواهدکرد و این تفکیک منجر به گسترش بروکراسی دولت، افزایش هزینه های آن و ایجاد مشکلاتی در آینده خواهد شد.

به گفته وی، این دو وزارتخانه کاملا با هم مرتبط هستند. به عنوان مثال؛ طبق ماده 41 قانون کار باید در هر گونه تصمیم گیری در خصوص مزد کارگر به منافع و مصارف سازمان تامین اجتماعی توجه شود. لذا تامین اجتماعی متاثر از قوانین شورای عالی کار است و تصمیمات آن بر روی منابع، مصارف و عملکرد بنگاه های اقتصادی تاثیر گذار است.

به گفته نائب رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری طی روزهای گذشته در خبرگزاری ها آمده است که ریشه تفکیک دو وزارتخانه سیاسی است که این امر بعید هم نیست.

خواندن 84 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

جدیدترین عناوین

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری عصر اقتصاد بلامانع است. عصر اقتصاد مسئولیت مطالب از سایر منابع را عهده دار نمی باشد. 1395