دوشنبه, 22 مرداد 1397 ساعت 08:39

اطلاعات تکميلي

  • با وجود دشواری شرایط تأمین مواد اولیه صورت می‌گیرد؛

تلاش بازار داخلی برای جایگزینی واردات گران لوازم‌التحریر

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

عصراقتصاد: در کلام مقام معظم رهبری بارها تأکید بر مصرف کالای داخلی را شاهد بودیم و یکی از موضوعات اساسی در ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی لزوم استفاده و حمایت از تولیدکنندگان و مصرف اجناس ایرانی است.

با نزدیک شدن فصل درس و مشق در حالی خانواده‌های دانش‌آموزان مشغول تهیه نوشت‌افزار موردنیاز فرزندانشان هستند که گروهی از تولیدکنندگان داخلی با وجود رقابت نابرابر به نفع واردکنندگان و تولیدکنندگان خارجی در تلاشند نه‌تنها مانع از خروج ارز برای واردات شوند بلکه زمینه توسعه ارزش‌های ایرانی ـ اسلامی را هم فراهم کنند.

در سال‌های اخیر روند افزایش واردات لوازم‌التحریر با وجود توانمندی داخل به‌گونه‌ای بوده که براساس آمارهای موجود اکنون بیش از 60 درصد بازار 4000 میلیارد تومانی در تسخیر کالاهای وارداتی عمدتا قاچاق قرار دارد که این روند می‌تواند گروه عمده‌ای از تولیدکنندگان داخلی را در آینده نزدیک از صحنه فعالیت‌های اقتصادی خارج کند.

از گردش مالی 4000 میلیارد تومانی بازار نوشت‌افزار کشور تقریباً 70 درصد از محصولات موجود بازار در اختیار کالاهای وارداتی قرار دارد که با توجه به شرایط کنونی ارز و مشکلات بازار به گفته مدیرعامل مجمع نوشت افزار ایرانی این شرایط می تواند فرصتی برای عرض اندام تولیدکنندگان داخلی در این حوزه و تصاحب درصد بیشتری از بازار باشد.

سعید حسینی مدیرعامل مجمع نوشت‌افزار ایرانی با اشاره به شرایط بازار و موانع سر راه تولید کنندگان در تهیه مواد اولیه از خارج از کشور می گوید: شرایط ارز و مشکلات کنونی بازار برای دستیابی تولید کنندگان نوشت افزار به مواد اولیه، شرایط سختی پدید آورده، اما در عین حال فرصتی فراهم کرده است تا بتوانند سهم بیشتری از مصرف نوشت افزار هموطنان را تصاحب کنند، طبق برآورد‌های ما اگر همه مصرف هموطنان از تولیدات نوشت افزار ایرانی تامین شود می‌توان بیش از ۵۰ هزار شغل ایجاد کرد.

وی افزود: امیدواریم امسال بتوانیم با توجه به شرایط بازار محصولات نوشت افزار ایرانی اسلامی را با یک قیمت مناسب‌تر به دست مردم برسانیم.

مدیرعامل مجمع نوشت افزار ایرانی، گفت: نوشت افزار پرچم‌دار محصولات فرهنگی است که امیدواریم در نمایشگاه «ایران نوشت» جایگاه اش را ارتقا بخشیم.

حسینی درباره نمایشگاه، بیان کرد:  نوشت افزار از ۳ جهت اهمیت دارد، اولین موضوع اقتصاد است که با توجه به بازار بزرگ نوشت افزار در ایران، نزدیک به ۱۴ میلیون دانش‌آموز از این نوشت افزار ها استفاده می کنند. هزینه نوشت افزار این دانش آموزان نزدیک به ۱۴هزار میلیارد تومان برآورده شده است. که این هزینه به لحاظ اشتغال زایی مفید خواهد بود . با توجه به اینکه در کشور همسایه تولید جدی نداریم این امر فرصت مناسبی برای کشور ما خواهد بود تا محصولات فرهنگی مان را  صادر کنیم. به اعتقاد من محصولات صنایع فرهنگی به نوعی کالای استراتژی محسوب می شود که عموم مردم و دانش اموزان با آن سروکار دارند. بحث دیگری که وجود دارد نوشت افزار در سال های اخیر، میان مردم کارکرد رسانه ای فرهنگی پیدا کرده است و به عنوان کالای فرهنگی شناخته می شود و در  پیوست فرهنگی به عنوان المان و نشانه‌ها، تاثیرگذار است.

  • نوشت‌افزار؛ پرچم‌دار محصولات فرهنگی

وی در ادامه افزود: به اعتقاد من در حوزه کودک و نوجوان نوشت افزار کار ارزش پذیری را انجام می‌دهد زیرا در حوزه کاراکتر سازی از طریق انیمیشن و کمیک‌استریپ می توانیم همه ابعاد زندگی کودکان و نوجوانان را تحت تاثیر بگذاریم زیرا به نوعی این نوع کاراکتر های نوشت افزار نقش قهرمان را برای کودکان ایفا می‌کند.

مدیرعامل مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی، برخی از محصولات فرهنگی غربی برای کودکان مضر است و کاراکترهای این محصولات در ابعاد زندگی آنان تاثیرات منفی می‌گذارد، عنوان کرد: اگر کشور ما محتوای مناسب به خانواده ندهد آنان مجبورند به سمت کالاهای خارجی و غربی بروند و این برای کودکان ما ضرر دارد.

به گفته وی ، نوشت افزار پرچم دار محصولات فرهنگی در حوزه کودکان است ما می‌توانیم محصولات انیمیشن‌ هایی همچون فیل شاه را در حوزه نوشت افزار تسری بدهیم. بحث دیگر در زمینه محصولات فرهنگی (نوشت افزار) «سلامت» محصولات است که باید این نوع کالاها از لحاظ سلامتی استاندارد باشند، زیرا کودکان ۲۴ ساعته با این محصولات سروکار دارند.

حسینی بیان کرد: در شرایط امروزه کشور که فضای ناامیدی روز به روز تزریق می‌شود اگر جریان مردمی و فضای رسانه ها در این زمینه محصولات صنایع فرهنگی نوشت افزار  به طور مستمر وجود داشته باشند مطمئنا در این زمینه به پیشرفت خواهیم رسید. من احساس می کنم اگر دست به دست هم بدهیم امیدوارم با همت تولیدکننده‌ها، جایگاه محصولات صنایع فرهنگی ارتقا پیدا خواهد کرد.

وی توضیح داد: با کاراکتر سازی و فرهنگ‌سازی در بحث نوشت افزار، راه خوبی را در پیش داریم. ۱۰۰ تولیدکننده در این زمینه وجود دارد، تنوع در آثار وجود دارد، همچنین کالاهای مخصوص انیمیشن فیل‌شاه را به بازار عرضه کردیم که می‌تواند بازار خوبی را در نوشت افزار رقم بزند. البته شرایط و قیمت دلار هم در تولیدات داخلی تاثیر گذاشته است زیرا کاغذ و کالاها هم واراداتی است و بر روی قیمت‌ها تاثیر گذاشته است و ما هم نگران این مسئله هستیم. اما امیدواریم بتوانیم افزایش قیمت را کنترل کنیم با توجه به اینکه مواد اولیه کالاها سخت به دست می‌آید اما تمام تلاش‌مان را کرده‌ایم که این مسئله را با تدابیر بیشتر مدیریت کنیم.

مدیرعامل مجمع نوشت افزار درباره محصولات جدید، توضیح داد: در این نمایشگاه ماژیک، لاک غلط‌گیر قلمی، محصولات دفتر و لوازم التحریر انیمیشن فیل‌شاه و مَلمَل، نوشت افزارهایی با موضوعات شهدا، خط کش چوبی، نوآوری در طراحی کیف‌ها وغیره... عرضه می‌شود.

  • مجاوری: عدم فرهنگ‌سازی باعث شده محصولات فرهنگی مغفول بماند

مجاوری مشاور وزیر آموزش و پرورش، درباره نقش آموزش و پرورش در محصولات فرهنگی، گفت: در دو دهه گذشته غفلت زیادی در این ارگان وجود داشته است و اما امیدواریم که این برنامه‌ها شروع خوبی برای استفاده از این ظرفیت‌ها باشد. با توجه به اینکه دانش‌آموزان دوران ۱۵ ساله‌ای از عمر خود را در مدارس و دانشگاه می‌گذرانند باید با نوشت افزارها سروکار داشته باشند که ما خیلی در این بحث موفق عمل نکرده ایم و فرهنگ‌سازی خوبی صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: در بحث نوشت افزارها باید به موضوعات تمدن اسلامی و پیشینه تاریخی خود نگاه کنیم تا در این زمینه تولیدات خوبی داشته باشیم. باید تمدن، جنگ و دفاع مقدس را به کودکان آموزش دهیم. هزارن میلیارد اقتصاد و منابع مالی در آموزش و پرورش  نهفته است اما نتوانسته ایم به درستی این موضوعات را مدیریت کنیم. اگر نتوانیم خوب مدیریت کنیم به افول از محصولات فرهنگی خواهیم رسید. ما بهترین فرصت را برای بلوغ و تولید می‌توانیم داشته باشیم اما اکثر محصولات فرهنگی ما را وارادات تشکیل می‌دهند که به تولیدات داخلی ضربه وارد شده است.

مجاوری بیان کرد: وارادات و صادرات نجات دهنده محصولات ما هستند اگر این دو بحث توامان با هم باشند. ما باید کودکان را ترغیب به استفاده از تولیدات داخلی با نماد ایرانی اسلامی کنیم.  فرهنگ‌سازی این امر هم بر عهده آموزش و پرورش است. باید بهترین کارکردها و کاربردها را در این نهاد به کودکان و نوجوانان آموزش داده شود.

وی همکاری نهاد آموزش و پرورش با مجمع نوشت افزار را به فال نیک گرفت و گفت: امیدواریم برگزاری نمایشگاه بتواند گشایشی برای شناخته شدن محصولات باشد و بتوانیم محصولات فرهنگی را به دانش‌آموزان بشناسانیم. جشنواره ای به نام «ایران ساخت» قرار است در دیماه سال جاری برگزار شود تا بتواند کمک خوبی به بحث نوشت افزار بکند.

سعید حسینی در حاشیه نشست خبری مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی اظهار داشت: امسال بیش از ۱۰۰ تولید کننده ایرانی محصولات نوشت افزاری خود همچون دفتر، مداد، پاک کن و مدادرنگی را با کاراکتر‌های متنوعی برگرفته از فیلم‌های سینمایی، انیمیشین‌های موفقی مثل فیل شاه و مجموعه‌های خوب تلویزیونی مانندکلاه قرمزی و شکرستان تولید کرده اند و همچنین در تولید محصولاتشان از مفاخر کشورمان، الفبای فارسی و معماری ایرانی اسلامی یا هر موضوعی که می‌توانست برای بچه‌ها جذاب باشد الگو گرفته اند.

مدیر عامل مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی گفت: نمایشگاه اصلی ایران نوشت با برنامه‌های متنوع از ۲۲ مرداد تا ۲ شهریور همه روزه از ساعت ۱۱ صبح تا ۲۳ در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب برپا می‌شود و همچنین از ۲۵ مرداد تا ۲۰ شهریور در بیش از ۷۰۰ نقطه از کشور نمایشگاه و جشنواره‌های ایران نوشت برگزار خواهیم کرد که در آن‌ها بیش از ۱۰۰۰ محصول جدید از ۱۰۰ تولید کننده ایرانی در معرض بازدید و خرید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

وی افزود: علاقه مندان می‌توانند با مراجعه به سایت ایران نوشت از محل برگزاری نمایشگاه‌ها در هر شهر مطلع شوند ضمن اینکه در فروشگاه‌های نوشت افزار هم سعی شده است محصولات ایرانی با نشان و نماد بومی عرضه شود.

در پایان این نشست خبری، پوستر محصولات نوشت‌افزار با کاراکترهای ایرانی رونمایی شد.

 

خواندن 37 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

جدیدترین عناوین

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری عصر اقتصاد بلامانع است. عصر اقتصاد مسئولیت مطالب از سایر منابع را عهده دار نمی باشد. 1395