یکشنبه, 01 مهر 1397 ساعت 10:21

توسعه شبکه ریلی حومه کلانشهرها، پایان معضلات شهرنشینی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

سجاد عسگری

عصراقتصاد: تهران کلان شهری است که به لحاظ موقعیت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی و با توجه به اینکه پایتخت ایران محسوب می شود با فراز و نشیب های فراوانی روبرو است.

افرادی اطراف این منطقه که جولانگاه توسعه‌ای ایران و شهرهای اقماری است را برای سکونت انتخاب می کنند. این در حالی است که بسیاری از این افراد روزانه برای کار وارد تهران می شوند و در پایان فعالیت کاری خود به سکونتگاه های خود باز می گردند و این تردد نیازمند وسایلی برای جابه جایی شهروندان است.

بالطبع یکی از سرویس های حمل ونقلی، قطارهای حومه ای است که این سیستم حمل و نقلی اصولاً در شعاع 100 کیلومتری یک کلان شهر مورد استفاده قرار می گیرد که از ویژگی های آنها می توان به بی اعتنایی مسافران به فضای اندک برای حمل لوازم و توقف در تمام ایستگاه های بین راهی، قیمت ارزان و ایمنی بالا اشاره کرد.

از دیگر خصوصیت‌های این سیستم که باعث تمایز آنها از دیگر شرایط حمل و نقل سبک و سریع مانند مترو می شود، می توان به مواردی همچون بزرگتر بودن و فرآهم آوردن فضای بیشتر برای نشستن نسبت به فضای ایستاده برای مسیرهای طولانی و دارا بودن برنامه زمانی ارائه خدمات اشاره کرد. به عنوان مثال قطار در زمان‌های خاص و نه در فواصل مشخص حرکت می‌کند و بيشتر مسيرهاي حومه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اي زمان‌هاي سير تا دو ساعت و مسافت‌هاي تا ۲۰۰ کيلومتر را شامل مي‌شود.

بر اساس این گزارش، یکی از سیاست‌های دولت دوازدهم حمایت از این نوع حمل ونقل بوده که به دلیل صرفه اقتصادی و بهره وری بالا به آن تکیه شده است. از این رو عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی با این استدلال که تنها راه برون رفت تهران از مشکلات فعلی، قطار های حومه هستند و با حمایت از این سیستم حمل و نقل و تسهیل دسترسی به کلانشهر تهران بسیاری از تقاضاها برای سکونت و تمرکز بر این شهر کاهش خواهد یافت. البته وی اشاره می کند، برای رسیدن به یک نقطه مطلوب و تحقق آن نیازمند سرمایه گذاری بخش خصوصی هستیم و این مسئله صرفاً برای تهران نخواهد بود بلکه همه کلانشهر ها را می‌توان تجهیز کرد.

وی قیمت هر یک از ترنست های قطارهای حومه ای حدود 4 میلیون یورو مطرح کرد که رقم قابل توجهی برای کشور محسوب می شود. وزیر راه و شهرسازی معتقد است توسعه شبکه ریلی حومه یکی از بهترین روش ها در گسترش سیستم حمل و نقل عمومی بین کلانشهرها و حومه که در دنیا تجربه شده است.

پیش از این میرحسن موسوی، معاون مسافری راه آهن با اعلام اینکه میزان مسافران قطارهای حومه ای 15 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته و مسیرهای تهران به سمت قزوین ،سمنان ، گرمسار و پرند راه اندازی شده است.

وی معتقد است  که جابجایی مسافران از طریق این سیستم حمل و نقل نقش بسیار موثری در کاهش تردد وسایل حمل ونقل شهری، کاهش سوخت و آلاینده‌های محیط زیست دارد و همین علت مورد استقبال مسافران قرار گرفته است .موسوی شرح می دهد که پایین بودن قیمت بلیت قطارحومه‌ای مسبب کاهش سرمایه‌گذاری می‌شود. پایین بودن قیمت بلیت قطارهای حومه ای انگیزه سرمایه گذاران را کاهش داده است. البته قیمت خرید قطار با قیمت بلیت آن بسیار متفاوت است. وی بر این باور است که دولت باید سوبسید سرمایه‌گذاران را از محل صرفه جویی در سوخت پرداخت کند تا آنها برای ورود به این بخش توجیه شوند.

بر اساس این گزارش به دلیل نوسانات قیمت مسکن در تهران و رکود چند سال حاکم بر این بازار می توان از ظرفیت شهرهای اطراف پایتخت ایران کمک گرفت به شرط اینکه حمل و نقل ریلی حومه رشد و توسعه یابد.

خواندن 84 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

جدیدترین عناوین

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری عصر اقتصاد بلامانع است. عصر اقتصاد مسئولیت مطالب از سایر منابع را عهده دار نمی باشد. 1395