سه شنبه, 03 مهر 1397 ساعت 23:00

اطلاعات تکميلي

  • وزیر آموزش و پرورش:

روش‌های یاددهی - یادگیری ما مربوط به ۷۰ سال پیش است

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

عصر اقتصاد: وزیر آموزش و پرورش گفت: در حوزه‌های دانش، ابزار و روش در هر ۳ زمینه عقب افتادگی بسیار مهلکی داریم البته در حوزه دانش، بهتر هستیم اما در حوزه روش بسیار عقب هستیم و روش‌های یاددهی - یادگیری ما برای ۷۰ سال پیش است و وضعیت نابسامانی داریم.

سید محمدبطحایی در مراسم شروع سال تحصیلی دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی که روزگذشته در اردوگاه فرهنگی تربیتی شهید باهنر برگزار شد با تسلیت به مناسبت حادثه تلخ تروریستی اهواز، گرامیداشت هفته دفاع مقدس و همچنین تبریک آغاز سال تحصیلی  اظهار کرد:  از مدیران دانشگاه شهید رجایی به واسطه دستاوردهای خوبی که در زمینه های مختلف  دارند تشکر می کنم زیرا دستاوردهای این دانشگاه به سهولت حاصل نشده است، بلکه با تعهد ودلسوزی مدیران این دانشگاه به  دست آمده است.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد:  ضروری است مسیر تحقق سند تحول  برای شما اساتید به عنوان هیئت اندیشه ورز، تشریح شود.

 وی سند تحول بنیادین را نقشه راه آموزش وپرورش توصیف و عنوان کرد: از دو مسیر این تحول را پیگیری می کنیم. یکی، تحول در نظام مدیریتی آموزش و پرورش و دیگری تحول در محتوا و متن نظام آموزشی است، اگر همچنان مسیر گذشته را در حیطه مدیریتی ادامه دهیم تحولی صورت نخواهد گرفت، بنابراین نحوه اداره آموزش وپرورش باید تغییر کند و یکی از راه های تحول، تمرکز زدایی و تفویض اختیار است.

 بطحایی خاطر نشان کرد: این تمرکز گرایی چنان بر نظام تعلیم و تربیت سایه افکنده که خلاقیت را از بین برده است، و آموزش وپرورش را زمین گیر کرده است.

 وی ادامه داد: برای اجرای تحول در مدیریت باید برنامه هایی را اجرا کنیم به طوری که مدیران مدارس دائما منتظر رسیدن نسخه از ستاد نباشند. لذا همانطور که انسان دائما در حال تغییر و نیازمند تحول است نظام تعلیم وتربیت نیز دائما به تحول نیاز دارد.

عضو کابینه تدبیر وامید اظهار کرد: در دهه های اخیر دائما سند تهیه کردیم وبخشنامه های بسیاری را  به عنوان سند راهبردی به مدارس ارسال کردیم به طوری  که تصور می شد  مدارس خودشان فاقد هرگونه تفکر وخلاقیت هستند ونیازمند ارسال راهکارهستند.

وی اضافه کرد: در راستای اجرایی کردن سند تحول از یک سال گذشته اقداماتی را در خصوص تفویض اختیار و تمرکز زدایی  انجام داده‌ایم ، لذا از آنجایی که تفویض اختیار نیازمند وجود مدیران دارای صلاحیت است، نظام سنجش صلاحیت ها را اجرایی کردیم.

وقتی ۸۰۰ صفحه قانون برای اجرا به مدرسه می‌فرستیم

بطحایی با بیان اینکه برای ایجاد تحول در مدیریت، نباید فقط نسخه بپیچیم، گفت: در نظام آموزشی، مسائل انسان ساعت به ساعت تغییر می‌کند و ما نمی‌توانیم ۷۰۰، ۸۰۰ صفحه قانون تصویب کرده و به مدارس برای اجرا بفرستیم؛ ببخشید اینگونه می‌گویم اما انگار می‌گوییم با یک عده آدم کر و کور با ضریب هوشی ۶۰ مواجهیم و فقط ما نخبه هستیم که دست اینها را می‌گیریم و در مسیر پیچیده تعلیم و تربیت هدایت می‌کنیم و این نگاه اصلا درست نیست.

وی با بیان اینکه باید نحوه مدیریت را تغییر دهیم، اظهار کرد: مدرسه محوری و تفویض اختیار را شروع کردیم ‌و پله اول آن، شایسته محوری است که در گام اول ۳ برنامه را شروع کردیم که از مهر آغاز شده است.

عقب‌افتادگی مهلک در حوزه‌های دانش، ابزار و روش

وزیر آموزش و پرورش با بیان وزارتخانه نیازمند تحول است چون باید پاسخگوی نیاز جامعه باشد، گفت: در حوزه‌های دانش، ابزار و روش در هر ۳ زمینه عقب افتادگی بسیار مهلکی داریم البته در حوزه دانش، بهتر هستیم اما در حوزه روش بسیار عقب هستیم و روش‌های یاددهی - یادگیری ما مال ۷۰ سال پیش است و وضعیت نابسامانی داریم؛ البته در ابزار بهتر هستیم.

وی افزود: تا کنون که صحبت از تحول کردیم، تحول مدیریتی و شکلی بوده است؛ بعد از انقلاب اسلامی ایران، در ۳ ، ۴ دوره خیز برای تحول برداشتیم اما عمدتاً ناظر بر ساختار شکل و مدیریت بود و آخرین تغییر ساختار آموزشی، ۳-۳-۶ بود.

هزینه میلیونی برخی خانواده‌ها برای متلاشی کردن شخصیت فرزند

بطحایی با بیان اینکه تاکنون برای تحول در متن و محتوا غفلت کردیم، اضافه کرد: ما سعی کردیم هر دو محور را به صورت عملیاتی جلو ببریم؛ در این مسیر کار سخت‌تر است اما ما حذف آزمو‌ن‌های زائد را آغاز کردیم که فشار زیاد بود؛ البته اول باید عامل ایجاد آن را مشخص می‌کردیم که چرا عطش برای شرکت در آزمون وجود دارد و چرا مؤسسه‌ای برای بچه ۸ ساله، یک هفته در میان آزمون برگزار می‌کند و رتبه می‌دهد.

وی افزود: این وضعیت انحراف در مسیر اصیل تعلیم تربیت است و اکنون آموزش مؤسسات به دوره پیش‌دبستانی رسیده است در تبلیغات با اسامی مختلف می‌بینید که برای بچه پنج ساله کلاس می‌گذارند و خانواده ها میلیون میلیون پول می‌دهند و با دست خودشان شخصیت بچه را متلاشی می‌کنند و هزاران بیماری از جمله افسردگی ایجاد می‌شود و می‌بینیم مقاومت بچه‌ها در برابر سختی‌ها کم شده و زودرنج هستند.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: باید به دنبال عواملی باشیم که بچه‌ها را از مدرسه گریزان می‌کند و این عوامل را به تدریج کنار بگذاریم تا دانش‌آموزان از آمدن به مدرسه احساس خوشحالی کنند.

وی با اشاره به تا کیدات رهبر  معظم انقلاب(مدظله العالی) و رئیس جمهور مبنی بر تقویت مهارت‌ها در مدارس اظهار کرد: دانشگاه شهید رجایی تنها دانشگاه ماموریت‌گرا در کشور وتربیت کننده معلمان فنی است ، این دانشگاه گام‌های خوبی را برداشته اما کافی نیست باید درب این دانشگاه بیش از پیش به روی آموزش و پرورش باز شود و راه حل های حوزه مهارتی را به آمورش و پرورش ارائه دهد.

 عضو کابینه تدبیر و امید شناخت دقیق دانشگاه شهید رجایی از نیازهای روز آموزش و پرورش را از ویژگی‌های منحصر به فرد این دانشگاه برشمرد و تصریح کرد: ضروری است کار گروه و یک هیئت اندیشه‌ورزی برای بررسی مشکلات آموزش و پرورش در دانشگاه شهید رجایی تشکیل شود و دائما راهکار معرفی کنند.

وی گفت: این دانشگاه باید به عنوان یک بازوی فکری در کنار آموزش و پرورش فعالیت کند و نباید شرایط طوری باشد که ما بچه‌ها را  برای رفتن به رشته‌ای اجبار کنیم، لذا  توسعه متوازن رشته‌های تحصیلی ضروری است باید با روش‌های مختلف انگیزه بچه‌ها را برای گرایش به همه رشته‌های تحصیلی تقویت کنیم هرچند همه عوامل در دست آموزش و پرورش نیست اما باید تلاشمان را در این زمینه انجام دهیم.

برگزاری مسابقه یا همایش گروهی «نقد کتاب درسی» توسط دانش‌‌آموزان

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در حاشیه گردهمایی مدیران دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی درباره موضوع نقد کردن کتاب درسی توسط دانش‌آموزان اظهار کرد: موضوعی که رئیس جمهور مطرح کرد یک موضوع اساسی در تقویت نگاه کنجکاوانه دانش‌آموزان نسبت به محیط زندگی به ویژه کتب درسی است.

وی ادامه داد: بچه‌ها مطالب کتاب درسی را با نگاه کنجکاوانه بررسی می‌کنند و نقایص را می‌بینند که حتی ممکن است  در حوزه کارشناسی از نگاه کارشناسان مغفول باشد.

بطحایی با بیان اینکه در حال بررسی روی این موضوع هستیم، گفت: در نظر داریم در قالب یک مسابقه و یک همایش گروهی، کتاب درسی را دانش‌آموزان نقد کنند.

وی اضافه کرد: این نقد هم از حیث فیزیکی، رنگ و شکل و محتوا و هم در بخش یادگیری و آموزشی است.

رئیس‌جمهور در مراسم آغاز سال تحصیلی و نواختن زنگ مهر گفت: وزیر آموزش و پرورش باید کاری کند در سراسر کشور، دانش‌آموزی که بتواند کتاب درسی  را نقد کند و نقد بجایی داشته باشد چه از نوع کلمات و چه بیان، جایزه بگیرد.

بطحایی با بیان اینکه گرایش دانش‌آموزان به علوم تجربی زیاد است، اظهار کرد: مجبور شدیم از مسیرهایی دانش‌آموزان را به شاخه‌های کاردانش و فنی‌و حرفه‌ای الزام کنیم زیرا رشته علوم انسانی که رشته مادر برای مدیریت کشور است و رشته‌های فنی و حرفه‌ای به شدت در حال لاغر شدن بودند.

وی با تأکید بر اینکه در بحث رشته‌های مهندسی نیز اتفاقات بدی در حال افتادن است، افزود: باید این آسیب‌ها را کم کنیم البته در دولت این زنگ خطر را اعلام کردم و امیدوارم بتوانیم کاری انجام دهیم.

خواندن 299 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

جدیدترین عناوین

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری عصر اقتصاد بلامانع است. عصر اقتصاد مسئولیت مطالب از سایر منابع را عهده دار نمی باشد. 1395