چهارشنبه, 11 مهر 1397 ساعت 10:32

اطلاعات تکميلي

  • مدیر عامل راه آهن از مزایای حمل ونقل ترکیبی ایران خبر داد ،

توسعه قطب های لجستیک برای ترانزیت داخلی و بین المللی

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

عصر اقتصاد: مدیر عامل راه‌آهن قیمت پایین سوخت و شبکه گسترده ریلی و جاده ای را از مزایای کشورمان برای توسعه ترانزیت و حمل ونقل ترکیبی خواند و گفت: یکی از برنامه های وزارت راه، توسعه قطب های لجستیک در ایران برای حمل و نقل ترانزیت داخلی و بین المللی است.

به گزارش خبرنگار عصراقتصاد، سعید محمد زاده مدیر عامل راه‌آهن در این کنفرانس با تاکید براهمیت شناخت فرصت‌های حمل‌ ونقل ریلی، گفت: در این راه باید تکیه بر حمل و نقل ترکیبی را مورد توجه جدی قرار دهیم .

وی با اشاره به اینکه این امر نه تنها به عنوان وظیفه ای بنگاهی بلکه وظیفه‌ای بین المللی در نظرگرفته شود، افزود: در برنامه ششم توسعه تکلیفی که از طرف دولت و مجلس مشخص شده، رساندن سهم بار به ۳۰ درصد است و ما در نظر داریم در افق ۲۰۲۰ سهم بار را به ۲۵ میلیون تن برسانیم.

وی با اشاره به زیر ساخت های مناسب راه‌آهن ایران افزود: برنامه های مفصلی برای توسعه راه‌آهن ایران در دست انجام است.

محمد زاده با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری برای اتصال ریلی ایران به همه همسایگان تشریح کرد: امیدواریم راه‌آهن ایران با اجرای این برنامه بتواند نقش جدی در توسعه حمل و نقل منطقه ایفا کند.

وی با بیان اینکه برای رسیدن به این هدف، استفاده از کلیه منابع داخلی و خارجی مورد توجه قرار گرفته، یاد آور شد: استفاده از منابع ریلی منفعت زیادی دارد و طبیعی است که توسعه ریلی مفهوم توسعه پایدار را به دنبال خواهد داشت .

مدیر عامل راه‌آهن با تاکید بر توسعه ریلی، گفت: توسعه بین المللی بدون همکاری کشورها محقق نمی‌شود.

محمد زاده با یادآوری اینکه در برنامه ششم توسعه راه‌آهن سرمایه گذاری بالغ بر۵میلیارد دلار برای تکمیل زیرساخت های حمل و‌نقل ریلی انجام شده است، افزود: اتصال راه‌آهن ایران به آذربایجان که کریدور شمال – جنوب را از کریدور غرب خزر فعال می‌کند در حال پیگیری است و می‌توانیم در آینده نزدیک شاهد بهره برداری از راه‌آهن قزوین-رشت باشیم .

وی با اشاره به اتصال ریلی ایران و آذربایجان در آستارای ایران، اضافه کرد: علاوه بر این امر، توجه ویژه ای به کریدور شمال-جنوب در شرق خزر داریم و به همین علت برقی کردن راه‌آهن گرمسار- اینچه برون را دنبال می کنیم و این برقی کردن، ظرفیت خوبی برای کشورمان ایجاد می کند.

مدیرعامل راه‌آهن از اتصال راه‌آهن ایران به کشور افغانستان خبر داد و گفت : در حال نهایی کردن مسیر ریلی از ایران تا خاک افغانستان هستیم و راه‌آهن خاف- هرات از سال آینده به بهره برداری می رسد

وی از تلاش‌های ایران برای راه اندازی قطار کانتینری ازچین به ایران و ترانزیتی از چین به اروپا با گذر از مسیر ایران خبر داد و افزود: امسال ۸ قطار کانتینری از این مسیر عبور کرده است و امیدواریم با توافقات با کشورهای همسایه بتوانیم خدمات دهی مناسبی در این مسیر داشته باشیم.

قیمت پایین سوخت و شبکه گسترده ریلی و جاده ای را از مزایای کشورمان برای توسعه ترانزیت و حمل ونقل ترکیبی خواند و گفت: یکی از برنامه های وزارت راه، توسعه قطب های لجستیک در ایران برای حمل و نقل ترانزیت داخلی و بین المللی است.

وی اعلام کرد: با توجه به حمایت‌های خوب دولت، هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بلیت قطارهای مسافری در سال‌جاری نداریم.

وی با اشاره به تهه چند بسته حمایتی از شرکت‌های ریلی، افزود: راه آهن جمهوری اسلامی ایران هیچ واگنی را خریداری نمی‌کند و تمام برنامه دولت برای توسعه حمل‌ونقل ریلی توسعه توسط بخش خصوصی و با استفاده از ظرفیت‌های داخلی است.

محمد زاده تصریح کرد: در این راستا با استفاده از تبصره 18 قانون برنامه بودجه 97 برنامه خوبی برای ساخت واگن در داخل کشور و توسعه واگن‌های مسافری تهیه شده است.

میخائیل وسوالوژسکی معاون رئیس کمیته  سازمان همکاری راه آهن‌ها اظهار داشت: همکاری سازمان‌ها و وزارتخانه‌‌ها در خصوص برگزاری این همایش اتفاقی نیست و ایده‌های مشترک ما را دور هم جمع کرده است.

وی افزود: راه‌آهن یکی از ابزارهای توسعه پایدار و توسعه ملی بوده و برای هر کشور حائز اهمیت است.

معاون رئیس کمیته سازمان همکاری راه‌آهن‌ها با بیان اینکه «با استفاده از فناوری‌های های-تک شکل حمل‌ونقل نیز در حال تغییر است» گفت: تمامی پروژه‌های OSJD برای ارائه خدمات بهتر و مطابق با قرن معاصر است.

وسوالوژسکی یادآور شد: در اوراسیا نقش و وظایف OSJD هر یک از اعضا مشخص شده و تجربه‌ای که در حمل کانتینری به دست آمده نشان می‌دهد که نشان‌دهنده همکاری بین کشورها تا وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌ها است.

معاون رئیس کمیته سازمان همکاری راه‌آهن‌ها بیان کرد: ما باید از ظرفیت‌های موجود کمال استفاده را برده و پروژه‌های جدید تعریف کنیم؛ زیرا ساخت خطوط ریلی به روسیه و کشورهای عضو سازمان OSJD به افزایش سطح مبادلات باری و دستیابی به بازارهای جدید کمک می‌کند.

وی با اشاره به بخش ریلی کریدور شمال-جنوب تصریح کرد: اتصال این خطوط ریلی نه فقط برای سه کشور ایران و روسیه و آذربایجان بلکه برای تمامی اعضای سازمان امکان دسترسی به کریدور شمال-جنوب و خلیج‌فارس را فراهم می‌کند.

خواندن 243 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

جدیدترین عناوین

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری عصر اقتصاد بلامانع است. عصر اقتصاد مسئولیت مطالب از سایر منابع را عهده دار نمی باشد. 1395