شنبه, 14 مهر 1397 ساعت 15:50

ضرورت فرهنگ سازی برای کاهش تصادفات جاده ای

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

 عصر اقتصاد: حوادث جاده ای یکی از عوامل مرگ و میر در کشور است که هزینه های زیادی را بر اقتصاد کشور تحمیل می کند .  در سوانح و حوادث جاده ای ،خسارات مالی و جانی ناشی از آن جز مهمترین چالش هایی است که نیازمند توجه  اهالی صنعت بیمه است  . با توجه به اینکه سازمان های مختلفی در افزایش ایمنی نقش داشته ، در این میان شرکت های بیمه از پتانسیل و نقش به سزایی در کاهش سوانح و حوادث برخوردار هستند .

براساس اعلام سازمان پزشکی قانونی آمار مصدومان حوادث رانندگی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد 7.4 درصدی داشته است . همچنین هفت هزار و 62 نفر در پنچ ماهه اول سال جاری در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که این میزان جان باخته در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 1.7 درصد بیشتر شده است در همین خصوص دومین یاد بود قربانیان سوانح ترافیکی کشور برگزار شد که در این مراسم رییس کل بیمه مرکزی گفت: با کاهش سوانح و کاستن از حجم خسارات می‌توانیم سرمایه‌های صنعت بیمه را در بسته‌های متنوع بیمه‌ای سرمایه‌گذاری کنیم تا رفاه اجتماعی نیز سیر صعودی داشته باشد.

سلیمانی امیری افزود : برقراری امنیت کلیدواژه تمامی نهادهای انتظامی جهان به شمار می رود، اما سوالی که مطرح بوده، این است که امنیت پایدار چیست و صنعت بیمه در کجای جغرافیای تامین امنیت و آرامش کشور قرار دارد.

وی افزود: ماموریت اصلی صنعت بیمه گسترش احساس واقعی امنیت و آرامش خاطر آحاد جامعه است و این ماموریت جز در سایه توانمندی شرکت های بیمه، حمایت دولت، تعامل بین دستگاهی و پرهیز از موازی کاری امکان پذیر نیست.

وی ادامه داد: تعریف ما از امنیت با تعریف امنیت در نهادهای انتظامی، از منظر روش اجرایی تفاوت دارد، اما هدف نهایی تمامی مجموعه های حاکمیتی حفظ آرامش و ایجاد فضای امن برای کسب و کار ، معیشت و زندگی روزانه مردم است که کاهش سوانح رانندگی و تلفات جاده ای یکی از مولفه های اساسی این ماموریت به حساب می آید.

رییس کل بیمه مرکزی تاکید کرد: واقعیت این است که در زمینه ایمن سازی جاده ها، کنترل سوانح و خدمات رسانی پس از حادثه ضعف های زیادی وجود دارد ،هر چند آمار ارائه شده توسط برخی نهادهای غیرمسئول در زمینه رتبه بالای کشور ما در خصوص حوادث جاده ای قابل قبول نیست و سندیت ندارد. با این همه آمار رسمی که هر سال از سوی سازمان پزشکی قانونی منتشر می شود هم نگران کننده به نظر می رسد.

وی افزود: هیچ یک از مشکلات زیرساختی کشور با تکیه بر احساس گرایی و شعاردرمانی حل نخواهد شد و در این خصوص باید با دیدی کارشناسانه ، درک واقعیت و امکان سنجی به راهکار مناسبی برسیم.

این مسئول ادامه داد: پیشنهاد ما برای درمان این درد تعامل با دستگاه هایی است که در کاهش تصادفات و تسکین آلام آحاد جامعه سهم دارند. صنعت بیمه نیز با تمامی امکانات مادی و معنوی خود آمادگی دارد تا ضمن ایفای تمام تعهدات مالی خود به مسئولیت اجتماعی خود نیز پایبند باشد.

سلیمانی خاطرنشان کرد: نگاهی به پویش های مردمی و کمپین های اجتماعی و ایده هایی نظیر "همیار پلیس" این حقیقت را به اثبات می رساند که انجام کارهای فرهنگی همواره در کاهش تلفات جاده ای نقش مهمی را ایفا کرده و یکی از راهبردهای جدی نهاد ناظر بیمه کشور تاکید بر مقولات فرهنگسازی و آموزش است.

وی با بیان اینکه پیشگیری از حوادث جاده ای یک شعار دور از دسترس نیست. یک ایده قابل اجراست و در صورت هم افزایی نهادهای مرتبط، اتخاذ تصمیمات فنی و تمهیدات مدیریتی به آسانی قابل دستیابی است، گفت: از آنطرف نگاه خیریه ای و غیرانتفاعی به صنعت بیمه باید اصلاح شده و این حقیقت باور شود که شرکت های بیمه یک بنگاه اقتصادی به شمار می روند و از قانون تجارت پیروی می کنند. به عبارت ساده تر سهامداران صنعت بیمه نیز مانند دیگر نهادهای پولی و مالی به سود سرمایه های خود می اندیشند و طبیعی است اگر فعالیت های تجاری شرکت های بیمه با ضرر و زیان توام باشد، انگیزه و جذابیت سرمایه گذاری در این عرصه به حداقل می رسد.

رییس کل بیمه مرکزی ادامه داد: پایین آمدن سطح توانمندی شرکت های بیمه یک پیام تلخ را با خود به همراه دارد. پیام تاسف آور کاهش ضریب امنیت اجتماعی و آرامش در کشور که چنین اتفاقی تمامی بخش های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مملکت را تحت تاثیر قرار خواهد داد. در نقطه مقابل این نگرانی می توانیم شرایط را به گونه ای پیش ببریم که با کاهش سوانح و کاستن از حجم خسارات می توانیم سرمایه های صنعت بیمه را در بسته های متنوع بیمه ای سرمایه گذاری کنیم تا رفاه اجتماعی نیز سیر صعودی داشته باشد.

سلیمانی تصریح کرد: حرف ما این است که صنعت بیمه همزمان با ورود به عرصه ایجاد آرامش بخشی برای آحاد جامعه باید برای خود امنیت اقتصادی ایجاد کند و حق بیمه های تولید را به چرخه اقتصادی کشور وارد کند، نه اینکه با تامین نقدینگی از سایر روش های غیرمنطقی به حق بیمه های دریافتی اضافه کرده و به خسارت دیدگان پرداخت کند که این عملیات مالی در هیچ یک از نظام های استاندارد اقتصادی، معمول و مرسوم نیست.

وی افزود: عوارض پرداختی صنعت بیمه به نهادهایی که در کنترل سوانح و خدمات پس از حادثه نقش دارند باید به گونه ای مدیریت شوند که اثرات مثبت آن هم به جامعه و هم به صنعت بیمه برگردد. بیمه گران و بیمه گذاران صنعت بیمه حق دارند از سرنوشت پرداختی های خود در قالب عوارض، آگاه شوند و صورت های مالی شفاف و گزارش های کامل آن را دریافت کنند. ما هزینه های مرتبط در راستای کاهش سوانح را یک سرمایه گذاری بزرگ می دانیم و روزی که شیب تلفات جاده ای،کاهش چشمگیری یابد قطعا روز جشن بزرگ صنعت بیمه خواهد بود.

تصادفات اولین علت مرگ کودکان ۱۵ تا ۱۷ ساله است

همچنین در این مراسم  سرپرست سازمان اورژانس کشور با بیان این مطلب که از ابتدای سال تاکنون ۷ هزار نفر در حوادث و سوانح جاده‌ای جان خود را از دست داده‌اند، گفت:‌اولین علت مرگ کودکان ۱۵ تا ۱۷ساله حوادث رانندگی است.

کولیوند افزود : ما با دو مدل قربانی کودک در حوادث ترافیکی مواجه هستیم.گروه اول کودکانی هستند که به طور مستقیم و ناخودآگاه دچار حادثه و عارضه شده و یا جان خود را از دست داده‌اند و خودشان هیچ گناه و تقصیری نداشته‌اند.

افزایش جان باختگان حوادث رانندگی نسبت به سال گذشته

به نوشته ایران پزشک، از ابتدای فروردین تا پایان مرداد امسال از کل تلفات حوادث رانندگی پنج هزار و 522 نفر مرد و هزار و 540 نفر زن بوده است.

در پنج ماهه اول امسال، استان‌های فارس با 629، تهران با 514 و خراسان رضوی با 494 فوتی بیشترین و استان‌های ایلام با 56، کهگیلویه و بویراحمد با 83 و خراسان جنوبی با 93 فوتی کمترین آمار تلفات حوادث رانندگی را داشتند.

بر اساس گزارش سازمان پزشکی قانونی در این مدت از کل تلفات حوادث رانندگی هزار و 820 نفر در مسیرهای درون شهری (با 4.9 درصد کاهش نسبت به سال قبل)، چهار هزار و 720 نفر در محورهای برون شهری (با 3.4 درصد افزایش)، 518 نفر در جاده‌های روستایی (14.1 درصد افزایش) و چهار نفر در مسیرهای نامعلوم جان خود را از دست دادند.

در مرداد سال جاری نیز آمار جان باختگان حوادث رانندگی هزار و 566 نفر بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش 1.1 درصدی دارد.

همچنین در تصادفات پنج ماهه سال جاری 158 هزار و 759 مصدوم حوادث رانندگی به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند که از این تعداد 113 هزار و 508 نفر مرد و 45 هزار و 251 نفر زن بودند.

بنابراین صنعت بیمه با دریافت حق بیمه متناسب با ریسک راننده   می تواند نقش مهمی در راستای قوانین راهنمایی و رانندگی و جلوگیری از بروز تخلفات در نتیجه کاهش تصادفات و سوانح رانندگی داشته باشد.

 شایان ذکر است که  آموزش و فرهنگ سازی از موثرترین راهکارها به منظور کاهش تصادف های جاده ای به شمار می رود.

  فرهنگسازی، تقویت نظارت بر رفتار رانندگان، حرکت در مسیر آشکار کردن نقاط حادثه خیز و ارائه برنامه های عملیاتی از سوی دستگاه ها می تواند گام های موثری در راستای کاهش تلفات جاده ای باشد.

تجربه نشان داده توجه به حوادث رانندگی از طرف مسئولان کشوری در کاهش تلفات رانندگی در جاده‌ها بسیار موثر است و در صورت نبود برنامه برای کاهش تصادفات آمار تلفات جاده‌ای افزایش می‌یابد.

خواندن 189 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

جدیدترین عناوین

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری عصر اقتصاد بلامانع است. عصر اقتصاد مسئولیت مطالب از سایر منابع را عهده دار نمی باشد. 1395