یکشنبه, 15 مهر 1397 ساعت 10:12

اطلاعات تکميلي

  • آخوندی در آئین اتمام عملیات حفاری بخش شرقی تونل البرز اعلام كرد؛

موفقیت در اجرای تونل دوپوسته برای نخستین بار در كشور

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

 عصر اقتصاد: وزیر راه و شهرسازی در آئین اتمام عملیات حفاری بخش شرقی تونل البرز اعلام كرد: پس از پایان عملیات اجرایی آزادراه تهران- شمال و بهره‌برداری از آن ملت ایران شاهد خواهند بود كه اثر مهندسی فوق‌العاده‌ای خلق شده كه می‌توان به مهندسی ایران بالید.

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در آئین اتمام عملیات حفاری بخش شرقی تونل البرز ضمن عرض خداقوت به تمامی دست‌اندركاران آزادراه تهران- شمال این موفیقت بزرگ مهندسی را به ملت ایران تبریك گفت. این پروژه (آزادراه تهران- شمال) بزرگترین پروژه مهندسی ایران محسوب می‌شود كه در طول تاریخ مهندسی ایران بی‌سایقه است.

وی با بیان اینكه تمام اجزای این پروژه در نوع خود ارزشمند و قابل توجه است، افزود: فناوری‌های نوینی همچون اجرای روسازی بتنی در این پروژه به كار رفته است كه مردم از آن بهره‌مند خواهند شد. منطقه ۱ آزادراه تهران – شمال به طول ۳۲ كیلومتر دارای ۱۸ تونل و ۱۸ پل است. همچنین در منطقه ۱، تونل تالون به طول ۴ هزار و ۵۰۰ متر وجود دارد كه تا قبل از تونل البرز بزرگترین تونل جاده‌ای ایران بود.

این عضو كابینه دولت دوازدهم عنوان کرد: برای اولین بار در ایران شاهد اجرای تونل دو پوسته هستیم كه طول پوسته دوم آن به ۴ هزار و ۵۰۰ متر می‌رسد.

این مقام مسئول با اشاره به آغاز عملیات اجرایی منطقه ۲ همزمان با منطقه ۱ آزادراه تهران – شمال بیان داشت: علی‌رغم اینكه طول منطقه ۲ به بیش از ۲۲ كیلومتر تجاوز نمی‌كند اما ۶۷ درصد این منطقه را پل و تونل تشكیل می‌دهد كه ۳۲ كیلومتر آن بالغ بر ۴۴ دستگاه مربوط به تونل است.

وزیر راه و شهرسازی تجهیز ۶ هزار و ۴۰۰ متر به سیستم تهویه هوا و اجرای مهندسی آب همچنین كنترل آتش را كار فوق‌العاده‌ای خواند و گفت: در این پروژه شاهد ۶ پیمانكار ایرانی مجهز به تجهیزات روسازی بتنی هستیم كه البته فضای رقابت در اجرای روسازی بتنی نیز فراهم شده است.

وی افزود: با بیش از ۳۵ سال سابقه در مهندسی راه و ساختمان و مشاهده كارگاه‌های مختلف عمرانی، دستیابی به مقاومت سیمان بعد از ۲۴ ساعت مسئله بسیار مهمی است كه فقط مهندسان متوجه این موضوع می‌شود.

آخوندی با توجه به قابلیت تولید سیمان و صادرات قیر در كشور اظهار کرد: اکنون اجرای رویه بتنی نسبت به رویه آسفالتی ارزان‌تر تمام می‌شود علی‌رغم اینكه رویه‌های بتنی از عمر مفید بالاتری برخوردار هستند.

وزیر راه وشهرسازی تصریح كرد: امروز به حول و قوه الهی شاهد اتمام حفاری بخش شرقی تونل البرز و اتصال پروژه حفاری دو طرف تونل به طول ۶ هزار ۴۰۰ متر هستیم و امیدواریم اجرای این پروژه به عنوان یك این ركورد بزرگ در تاریخ مهندسی ایران ثبت شود.

پیشرفت فیزیکی ماهانه ۱.۵ درصد آزادراه تهران شمال طی ۳.۵ سال گذشته

همچنین در این مراسم، خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل ایران از اتمام عملیات لاینینگ بخش شرقی تونل البرز واقع در منطقه ۲ آزادراه تهران- شمال خرداد و گفت آزادراه تهران شمال در ۳.۵ سال گذشته ماهانه ۱.۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است .

وی با اشاره  به سابقه پیشرفت آزادراه تهران- شمال پیش از دولت یازدهم بیان کرد: تا پيش از سال ۹۲ این آزاد راه دارای ۱۷ درصد پیشرفت فیزیکی بود اما با روی کار آمدن دولت یازدهم و حضور دکتر اخوندی به عنوان وزیر راه و شهرسازی و مهندس سعیدی کیا در بنیاد مستضعفان خوشبختانه در سه و نیم سال گذشته این پروژه ماهانه ۱.۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ایران خاطرنشان کرد: اتمام عملیات حفاری بخش شرقی تونل البرز موجب پیوند دو جبهه شمالی و جنوبی البرز و باعث تعادل ترافیکی می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه از اتمام عملیات لاینینگ بخش شرقی تونل البرز در پایان سال جاری خبر داد و گفت: در صورت تکمیل جاده دسترسی، تونل البرز تا پایان سال قابلیت بهره بردرای خواهد داشت.

وی افزود: اولین تونل بلند ایران تونل امامزاده هاشم به طول ۳۳۰۰ متر بود و بعد از آن تونلی به طول ۴۹۸۰ متر واقع در آزادراه تهران – شمال قرار داشت. امروز نیز شاهد بازگشایی تونل البرز به طول ۶۴۰۰ متر بودیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که تا مدت ها رکورد طولانی ترین تونل کشور در اختیار تونل البرز خواهد ماند، گفت: این تونل دو طرف البرز را با توجه به تفاوت آب و هوای دو بخش به یکدیگر متصل کرده و در واقع پیچ‌های واقع در ارتفاع ۲۴۰۰ متر حذف خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اشاره به حفاری ۴هزار متر در یک طرف و ۲۴۰۰ متر از طرف دیگر بیان داشت: در زمان اتصال این دو بخش به یکدیگر حتی یک سانتی متر نیز از لحاظ ارتفاع و عرض اختلاف نداشتیم که نشان دهنده دقت در نقشه برداری است.

معاون وزیر راه و شهرسازی از پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی نوسازی بتنی منطقه یک آزادراه تهران – شمال خبر داد و گفت: امیدواریم روسازی بتنی این منطقه نیز تا پایان سال جاری به اتمام برسد.

وی با اشاره به منطقه ۲ آزادراه تهران – شمال بیان داشت: این منطقه به طول ۲۲ کیلومتر در مجموع ۲۳.۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که هم اکنون ۵ پیمانکار ایرانی در این پروژه فعال هستند و انتظار می رود تا سال ۱۴۰۰ منطقه ۲ به حدی رسد که بتوان قسمت های عمده آزادراه تهران – شمال را به اتمام رساند.

 

 

خواندن 175 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

جدیدترین عناوین

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری عصر اقتصاد بلامانع است. عصر اقتصاد مسئولیت مطالب از سایر منابع را عهده دار نمی باشد. 1395