دوشنبه, 16 مهر 1397 ساعت 10:39

اطلاعات تکميلي

  • بررسی ضریب نفوذ پایین بیمه در کشور نشان داد

مرگ خلاقیت در شرکت های بیمه

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

سمیرابابایی

 عصر اقتصاد: بیمه به عنوان یک سبد مفید و کم هزینه باید بیشترین پوشش را در اختیار خانواده‌ها قرار دهد. هر خانواده  متوسط ایرانی باید یک سبد متنوع از خدمات بیمه ای شامل مکمل درمانی ،  ثالث، حوادث، ، عمر وحتی سرمایه‌گذاری را متناسب با درآمد خود داشته باشد.

صنعت بیمه با محیط های سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی در ارتباط و تعامل است ، اما متاسفانه مردم شناخت و آگاهی کافی از خدمات بیمه ای ندارند و شرکت های بیمه نیز اطلاع رسانی جامع وکافی ازخدمات خود انجام نمی دهند.

این درحالی است که بیمه ها با تضمین سرمایه گذاری در فعالیت های اقتصادی ، می توانند امنیت مالی برای فعالان اقتصادی ایجاد کنند.

از این رو در زمان وقوع حادثه، بیمه می تواند به افراد زیاندیده آرامش دهد ، اما عدم شناخت کافی مردم از خدمات بیمه ای  موجب بی توجهی آنها به این صنعت شده است که این امر  می تواند برای صنعت بیمه و مردم مشکل ساز باشد.

به اعتقاد کارشناسان علی رغم رشد و توسعه ، گسترش پوشش های بیمه ای در ایران، نیازمند فرهنگ سازی است .

لذا رسانه ها باید  در کنار شرکت های بیمه در آگاه سازی  افراد نسبت به خدمات بیمه ای تلاش کنند تا  افراد با شناخت کافی  به استفاده از این خدمات اقدام کنند.

از این رو برای آسیب شناسی مشکلات صنعت بیمه با "حمید حاجی اشرفی " کارشناس صنعت بیمه به گفت وگو پرداختیم .

" حمید رضا حاجی اشرفی " کارشناس مدیریت ریسک و بیمه در خصوص میزان توانایی صنعت بیمه برای پاسخگویی به  نیازهای مردم ، گفت : متاسفانه با ساختار فعلی صنعت بیمه و کاهش سهم اتکایی اجباری بیمه مرکزی بدون در نظر گرفتن جایگزین مناسب و در زمان تحریم های ترامپ و کاهش اتکایی بین المللی ، نمی توان با اطمینان توقع دریافت خسارت را  از صنعت بیمه داشت .

مرگ خلاقیت در شرکت های بیمه

وی با اشاره به ضرورت طراحی بیمه نامه های جدید ، افزود: سال هاست صنعت بیمه از پویایی و نوآوری در محصولات یا حتی کپی برداری از طرح های خارجی مغفول مانده  است . لذا در شرکت های بیمه برای ارائه طرح های جدید انگیزه و تلاش مفیدی دیده نمی شود که این امر یکی از دلایل درجا زدگی بازار بیمه کشور است .

صنعت بیمه نیازمند به روز رسانی است

این کارشناس بیمه در خصوص تاثیر مشاوره با متخصصان حرفه ای در صنعت بیمه ، تصریح کرد: صنعت بیمه نیازمند به روز شدن مستمر با کمک متخصصان و مشاوران شاخه های مختلف شغلی است .  لذا در صورت عدم بهره برداری از این نوع مشاوره ها ،در ورطه عقب ماندگی باقی خواهد ماند . بنابراین در صورت همکاری با این مشاورین بدون تردید شاهد پیشرفت ، رشد منطقی و تدریجی بازار بیمه خواهیم بود.

بیمه ایران لیدر بازار بیمه نیست

به گفته وی ، تنها شرکت بیمه دولتی ، تامین کننده پوشش بیمه  ای سازمان های دولتی است و اکنون به جای لیدر بازار تبدیل به پیرو بازار شده است.

حاجی اشرفی با بیان اینکه در تعریف اقتصادی از جایگاه محصولات بیمه ای در سبد هزینه خانوار ،این خدمات جزو محصولات بی کشش محسوب می شوند، گفت : در سال های اخیر با توجه به افزایش تعداد پوشش های بیمه اجباری ،مناسب تر است از واژه ''کم کشش ''در مورد محصولات بیمه ای در ایران در تعاریف اقتصادی استفاده شود.

افزایش نرخ ارز عامل کاهش تقاضا برای خرید محصولات بیمه ای

وی افزود: طی چند سال اخیر با افزایش نرخ تورم و دو نرخی شدن نرخ ارز ، شاهد کاهش قدرت خرید خانوارها و بنگاه های اقتصادی هستیم که این امر منجر به کاهش قابل توجه تقاضا برای خرید انواع پوشش های بیمه ای (در بیمه مسئولیت و شخص ثالث اجباری خودرو) است.

اولین ضربه تورم بر صنعت بیمه است

این کارشناس بیمه با اشاره به انتظارات دولت ومردم از صنعت بیمه خاطرنشان کرد: صنعت بیمه در مقابل موج تورم و کاهش قدرت خرید مردم ،جزو اولین بنگاههای اقتصادی است که دچار کاهش شدید درآمد و افزایش ضریب خسارت شده است .

کاهش توانایی صنعت بیمه در پی نوسانات نرخ ارز

حاجی اشرفی در خصوص تاثیر نوسانات ارزی بر صنعت بیمه ، یادآور شد : بنا به گفته کارشناسان اقتصادی و آمارهای موجود، بین هفتاد تا هشتاد درصد سهم سرمایه و نفوذ اقتصاد کشور در حوزه تصمیمات بخش دولتی است و دارنده اصلی و بخش اعظم ارز موجود خارجی ،دولت و شرکت های شبه دولتی هستند و لذا تعیین کننده نرخ ارز در ایران ،دولت و زیر مجموعه های وابسته آن بوده و نه مکانیزم عرضه و تقاضا در یک اقتصاد بازارآزاد . بنابراین اقتصاد ایران تحت تاثیر تصمیمات کلان اقتصادی  دولت ها بوده و شرکت های بیمه سرمایه و توانایی تامین چنین پوشش و نوسانات شدید نرخ ارز را ندارند.

سرمایه شرکت های بیمه حامی سایر بخش های کشور

وی اظهار داشت : سرمایه شرکت های بیمه ، حامی بخش های مختلف اقتصادی و اجتماعی است وذخایر فنی و ریاضی نزد شرکت های بیمه نیز متعلق به بیمه گذاران است. لذا هرگونه تضعیف مالی صنعت بیمه، از سوی هر سیستم و هر طریقی ،در واقع ضربه به  امنیت و اطمینان مردم وکاهش خدمات رسانی به آحاد جامعه است .

این کارشناس بیمه در پایان خاطر نشان کرد : کاهش درآمد و ورودی حق بیمه ها در شرکت های بیمه از یکسو و افزایش هزینه های مورد مطالبه ارائه کنندگان خدمات در برخی از رشته های بیمه موجب افزایش میزان خسارت پرداختی شده و لذا تنظیم معادله درآمد هزینه را برای شرکت های بیمه بازرگانی سخت تر کرده  است .

 

 

خواندن 86 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

جدیدترین عناوین

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری عصر اقتصاد بلامانع است. عصر اقتصاد مسئولیت مطالب از سایر منابع را عهده دار نمی باشد. 1395