سه شنبه, 24 مهر 1397 ساعت 10:56

اطلاعات تکميلي

  • توسط شبکه ملی اطلاعات صورت گرفت؛

شناسایی 136 هزار کودک بازمانده از تحصیل

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

 

آناهیتا یاوری

عصر اقتصاد:  آذری جهرمی از اتصال تمامی مدارس کشور به شبکه ملی اطلاعات خبر داد و گفت: با همکاری وزارت ارتباطات با وزارت آموزش و پرورش، وزارت رفاه، سازمان ثبت احوال و سازمان بهزیستی، ۱۳۶ هزار کودک بازمانده از تحصیل را با استفاده از ظرفیت فناوری شناسایی کردیم.

روز گذشته دومین جلسه علنی نهمین دوره مجلس شورای دانش‌آموزی با حضور محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک در محل سابق مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

محمدجواد آذری جهرمی در این جلسه اظهار کرد: مطالبه بدون مطالعه نمی‌تواند موفق باشد‌ و مسیر کشور را به جاهای غلطی می‌برد، همچنین در کنار سخنوری باید علم‌مان را نیز بالاتر ببریم.

وی ضمن اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در دوران شکل‌گیری بیداری اسلامی در خاورمیانه، افزود: ایشان خطاب به جوانان عرب فرمودند ایده‌هایتان درباره آرمان‌هایتان را روی کاغذ بنویسید تا بعد از تشکیل حکومت از ذهنتان خارج نشود.

او ادامه داد: امروز اگر ما به آرمان‌های اوایل انقلاب بی‌توجه بودیم و خوب عمل نکردیم مشکل از انقلاب اسلامی نیست بلکه مشکل از من و امثال من است. ما حرف زدیم و گفتیم جوانان و بانوان مهم هستند اما در عمل جایگاه آنها کجاست؟

حرکت جوانان به دلیل آزادگی دارای اهمیت است

او با اشاره به اهمیت جوانان در تاریخ انقلاب گفت: قبل از انقلاب یکی از بزرگترین پایگاه‌های مبارزه، مدارس بودند و بعد از انقلاب هم مدارس یکی از بزرگترین پایگاه‌های جهاد بوده است.

آذری جهرمی ادامه داد: حرکت پرشور جوانان از چند جنبه مورد اهمیت است؛ اول نشاط و بعد آزادگی؛ آغشته شدن به معادلات سیاسی و جناح‌ها، افراد را از گفتن عقاید باز می‌دارد. جوان حرفش را صریح می‌زند و این عامل مسیر حرکتی جامعه را درست نگه می‌دارد اما امان از آن موقعی که مسیر مطالبه‌گری عوض شود و بر اساس مطالعات سطحی باشد که ما با این مشکل یک مقداری مواجه‌ایم.

او گفت: پیشنهاد من به رئیس مجلس دانش‌آموزی این است که از ظرفیت مجلس برای ترویج مطالعه و ایجاد سکوهای آزاداندیشی در این خصوص در مدارس استفاده شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره اهمیت مطالعه گفت: امروز در جامعه ما چشم و هم‌چشمی وجود دارد اما چه ایرادی دارد که مسابقه چشم و هم‌چشمی درباره مطالعه راه‌اندازی کنیم. امروز جامعه دچار مطالعه کم است و برخی از این فرصت برای ترویج حرف‌های بی‌پایه و اساس سوء استفاده می‌کنند.

وی ضمن اشاره به وجود بحث ‌هوشمندسازی مدارس در قانون برنامه ششم توسعه گفت: بعضی اتصال کامپیوتر و‌ ویدیو پروجکشن به اینترنت در مدارس را هوشمندسازی می دانند در حالیکه اینطور‌ نیست.

وی از همکاری وزارت ارتباطات با وزارت آموزش و پرورش، وزارت رفاه، سازمان ثبت احوال و سازمان بهزیستی در شناسایی ۱۳۶ هزار کودک بازمانده از تحصیل خبر داد و افزود: تعداد این کودکان احصا شده و در تماس با خانواده های آنها برای ارائه آموزش از راه دور بازخورد خوبی گرفتیم.

وی افزود: لایه بعدی خدمات است که فعالیت‌هایی چون پایش رفتار و حضور و غیاب با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و تکنولوژی انجام می‌شود.

جهرمی به اقتصاد دیجیتال و کارکرد آن نیز اشاره کرد و گفت: این اقتصاد دارای مفهومی مهم است و در آینده نه چندان دور، حکمرانی شرکت‌های بزرگ فناوری اطلاعات را بر حاکمیت کشورها مشاهده خواهیم کرد. در تحول دیجیتال همه فعالیت‌های روزانه همچون سیستم حمل و نقل و کشاورزی، دیجیتالی می‌شود که برای این موضوع دو راهکار اشتباه داریم: یا حاکمیت جلوی دیجیتال می‌ایستند و فیلتر می‌کنند یا اینکه چشم و گوش بسته به این عصر دیجیتال می‌پیوندند.

وزیر ارتباطات با اشاره به اقتصاد دیجیتال و کارکرد آن گفت: این اقتصاد دارای مفهومی مهم است که در آینده نه چندان دور حاکمیت شرکت‌های بزرگ فناوری اطلاعات را بر حاکمیت کشورها مشاهده خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در تحول دیجیتال تمامی فعالیت‌های روزانه همچون سیستم حمل و نقل و کشاورزی می‌شود که برای این موضوع دو راهکار داریم ، یا حاکمیت‌ها جلوی این دیجیتال می ایستند یا اینکه چشم و گوش بسته به این عصر دیجیتال می پیوندند.

آذری جهرمی افزود: با توجه به این اوضاع چرا نباید سهمی از شرکت‌های دیجیتال را در کشور داشته باشیم که علاوه بر کشور سهمی از بازار جهانی داشته باشیم.

وی بیان کرد: زیست بوم کشورها عامل مهمی در پیشبرد کارهاست و هر جوان می تواند در مراکز رشد به فعالیتی بپردازد؛ در این میان وظیفه ماست تا ظرفیت مراکز رشد را به حوزه فناوری اطلاعات تجهیز کنیم تا جوانان ما برای توسعه کشور کمک کند.

او ادامه داد: اگر بخواهیم جایگاهی در دنیا داشته باشیم به داشتن انواع معدن نیست؛ بلکه باید مغزهای توانمند داشته باشیم که اگر این مغزها نباشند، موفقیتی نخواهیم داشت.

آذری جهرمی فضای دیجیتال را محیط چندنفعی توصیف کرد و گفت: «امروز از ظرفیت مجلس دانش‌آموزی استفاده می‌کنیم و حتی می‌توانیم معاونان خود را به مجلس دانش‌آموزی بفرستیم. همچنین ما آمادگی داریم مصوبات مجلس دانش‌آموزی را در حوزه کاری خود اجرا کنیم.

جامعه توسعه یافته در گرو توجه به دانش آموزان

رضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک نیز در ادامه ضمن بیان اینکه موضوعی که برای این دوره مجلس دانش‌آموزی انتخاب کردم، مجلس دانش‌‌آموزی و پرچمدار گفت‌وگوی ملی است، افزود: نیازمند یک ساز و کار جدید در عرصه ملی برای آغاز گفت‌وگوی ملی هستیم که نقطه آغاز آن آموزش و پرورش است.

وی افزود: جامعه برای رسیدن به قله‌های اخلاق و فضیلیت نیازمند گفت‌وگو است. آغاز گفت‌وگو در مدارس بین دانش‌آموزان با یکدیگر، معلمان با یکدیگر و معلم و دانش آموز است و اگر شکل نگیرد نمی توان باب گفت‌وگو را باز کرد. هنوز در آموزش و پرورش گفت‌وگو به گفتمان تبدیل نشده است؛  گفت‌وگو یکی از ضروریات جامعه امروز ایران است و به دلیل تغییر در معادلات خانواده، فاصله گرفتیم.

رئیس کمیته ملی المپیک بیان کرد: اگر قرار است در آینده جامعه‌ای  توسعه یافته و خالی از آسیب‌های اجتماعی داشته باشیم، امروز باید به دانش‌آموزان توجه کنیم.

صالحی امیری ضمن بیان اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد در دهه‌های اخیر گفت‌وگو در بین خانواده‌ها کاهش یافته و به کمتر از ۲۰ دقیقه رسیده است، گفت: پذیرش نقد پویایی و شکوفایی در جامعه ناشی از گفت‌وگو خواهد بود و فضایل اخلاقی را در جامعه ایجاد می کند.

رئیس کمیته ملی المپیک با تأکید بر اینکه گفت‌وگو باید با احترام به اصل عقاید دیگران منجر شو‌د، اضافه کرد: گفت‌وگو کلید قفل درهای بسته است و امروز بهترین روش تعامل با جهان گفت‌وگو است.

وی ضمن تأکید بر اینکه برجام علی‌رغم مشکلات پیش آمده بازهم یک گفت‌وگوی ارزشمند است، ادامه داد: در صورتی می شود نشاط اجتماعی را پررنگ کرد که میزان تحمل دیگران افزایش یابد.

محمدجواد آذری‌ جهرمی در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران درباره اهمیت فناوری اطلاعات در نظام آموزشی، گفت: باید سیستم‌های هوشمندسازی آموزشی را با دقت پایش کنیم تا بتوانیم مسیرهای آموزشی مناسب را برای دانش آموزان ترتیب دهیم.

وی ادامه داد: برای دسترسی به این سیستم‌های هوشمند کار را در سه لایه توسعه می‌دهیم که توسعه زیرساختی تا پایان امسال انجام می‌شود؛ همچنین توسعه سامانه‌ها باید از طریق شرکت‌های فناوری اطلاعات انجام شود تا ضریب استفاده از فضای نرم افزاری افزایش پیدا کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن اشاره به اینکه تجهیز مدارس فناوری اطلاعات موضوع مهمی تلقی می‌شود، گفت:‌ در برنامه ششم توسعه وزارت اطلاعات مأموریت تأمین زیرساخت‌های لازم برای تجهیز مدارس را بر عهده دارد و برای تحقق این موضوع باید بودجه مناسبی در نظر گرفته شود چرا که اکنون وجود تجهیزات فناوری اطلاعات یک فانتزی نیست و باید آن را به عنوان یک اصل بدانیم.

وی ضمن بیان اینکه بهبود اوضاع فناوری اطلاعات و هوشمندسازی به پشت شرکت‌های دانش بنیان هم کمک به سزایی می‌کنند، افزود: تجهیز مدارس در کشور از اولویت بالایی برخوردار است و باید زیرساخت‌ها به طور اساسی مورد توجه قرار گیرند تا فرآیند نفوذ فناوری اطلاعات مدارس را با کیفیت دنبال کنیم.

وزارت ارتباطات در حال پیگیری واردات 600 هزار گوشی تلفن همراه

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سرانجام ورود 600 هزار گوشی تلفن همراه به کشور گفت: مشکلاتی که از سمت دولت وجود داشت برطرف شده است اما واقعیت این است که مسائل حقوقی جایگاه ویژه‌ای دارند و باید چالش‌های مربوط به این مسائل مرتفع شوند. با توجه به اینکه برخی شرکت‌های متخلف باعث بروز مشکلاتی در ورود گوشی‌های تلفن همراه شده بودند بنابراین در دستگاه قضایی پرونده آنها همچنان باز است و تا زمانی که این موضوع به نتیجه نرسد نمی‌توانیم اقلام را وارد کنیم.

آذری‌جهرمی با بیان اینکه در حال پیگیری برای ورود هرچه سریع‌تر گوشی‌های تلفن همراه هستیم، اظهار کرد: ملاحظات قضایی تأثیر مهمی در این قضیه دارند البته از دادستان تقاضا کردم که این موضوع را هرچه زودتر پیگیری کند ولی نمی‌توانیم زمان دقیقی را برای رفع مشکل اعلام کنیم.

 

خواندن 167 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

جدیدترین عناوین

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری عصر اقتصاد بلامانع است. عصر اقتصاد مسئولیت مطالب از سایر منابع را عهده دار نمی باشد. 1395