شنبه, 28 مهر 1397 ساعت 09:17

اطلاعات تکميلي

  • یک فعال صنعتی با اشاره به کاهش فعالیت صنعتگران خبر داد:

گمرک؛ بزرگترین مانع تولید و توسعه قطعه سازی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

لیلا علی نژاد

 

عصر اقتصاد: در ماه های گذشته صنایع خودرو و قطعه سازی کشور متاثر از مسائل ارزی و تحریم های خارجی بوده است؛ چندی پیش مقدمات ترخیص بخشی از قطعات مورد نیاز خودروسازان فراهم شد که به گفته فعالان این بخش، می توان با استفاده از آنها نزدیک به 20 هزار دستگاه خودرو را تکمیل و روانه بازار کرد و تا حدودی از التهابات قیمتی موجود بازار خودرو کاست.

قطعه سازان در ماه‌های گذشته خواسته هایی نظیر تخصیص ارز 4200 تومانی، افزایش اعتبارات خودروسازان داخلی و تعدیل قیمت انواع قطعه را مطرح کرده بودند، با این حال برخی فعالان این صنعت از گزند تعطیلی و تعدیل نیرو در امان نماندند.

در شرایط سخت یاد شده، اما برخی شرکت‌های قطعه‌ساز موفق شدند با اتخاذ تدابیر عملی و پیش‌بینی مناسب از شرایط، نه تنها آسیب نبینند بلکه به تداوم فعالیت ها، توسعه خطوط و حتی برنامه ریزی برای صادرات بپردازند.

گروه قطعات خودرو عظام به عنوان بزرگترين توليد كننده قطعات اصلي خودرو در كشور ، با برخورداري از كارخانجات توليدي مجهز به تجهيزات مدرن توليد و سرمايه هاي انساني متخصص و همچنين زنجيره تامين قدرتمند و شبكه توزيع و خدمات پس از فروش گسترده در سطح كشور سهم مهمي در افزايش كيفيت و عمق ساخت داخل قطعات خودرو در ایران را دارد.

معاون فروش یک شرکت بزرگ قطعه سازی خودرو گفت: مشکل ترخیص قطعات از گمرک وجود داشته و دارد و در ماه های گذشته ترخیص نشدن به موقع مواد اولیه مورد نیاز، منجر به کاهش شیفت های کاری در شرکت و در نتیجه تولید نشدن به موقع قطعات برای استفاده در خطوط تولید خودرو شد.

وی تصریح کرد: وابستگی نزدیک به 20 درصدی در این گروه صنعتی به خارج از کشور وجود دارد که حتی می تواند 80 درصد دیگر را نیز تحت تاثیر قرار دهد. بویژه در حوزه قطعات الکترونیکی وابسته به خارج هستیم و باید ارز مورد نیاز پرداخت شود تا بتوان سفارش گذاری کرد.

بیش از 84 درصد یک خودرو را قطعات آن تشکیل می دهد که شامل 25 تا 30 درصد قطعات پلاستیکی، 30 درصد قطعات لاستیکی و بقیه قطعات فولادی و آلومینیومی است.

آمارها نشان می دهد اکنون نزدیک به یک هزار و 500 قطعه ساز در زنجیره تامین داخلی حضور دارند.

*کسب دانش فنی ساخت کوئل قبل از تحریم

داخلی سازی کوئل خودرو مطابق با آخرین فناوری روز جهان در شرکت متبوعش مراحل پایانی و آزمایشی خود را می گذراند و واردات این قطعه برای استفاده در خطوط تولید خودروسازان فرانسوی درخواست شده است.

کوئل جریان با ولتاژ پایین را از باتری اتومبیل گرفته و آن را تبدیل به هزاران ولتی می‌کند که برای ایجاد جرقه الکتریکی در شمع خودرو برای احتراق در محفظه سیلندر نیاز است.

عباس حاتمی معاون فروش یک شرکت بزرگ قطعه سازی از برخی شرکت های زیرمجموعه و خطوط تولید گروه قطعات خودروی «عظام» افزود: اکنون خط تولید کوئل در یکی از زیرمجموعه های این گروه صنعتی در حال راه اندازی است و مراحل پایانی و تولید آزمایشی را می گذراند.اکنون 500 نوع محصول در 10 گروه کالایی در گروه عظام تولید می شود و محصولات این شرکت به 11 کشور جهان صادر یا به خودروسازان بزرگ داخلی فروخته می شود.

وی بیان داشت: از آنجایی که مطابق بررسی ها درصد بالایی از قطعات مورد نیاز تولید کوئل مشمول تحریم ها بود، در ماه های گذشته پنج میلیون یورو سرمایه گذاری در این زمینه و خرید مواد اولیه به میزان سه میلیون یورو به انجام رسید که تا 6 ماه پاسخگوی خط تولید خواهد بود.

حاتمی تاکید کرد: اکنون تولید کوئل در گروه صنعتی عظام داخلی سازی شده که در حقیقت آخرین فناوری روز جهان در این زمینه است و حتی شرکت «ولئو» فرانسه خواستار استفاده از آن در تولید خودروهای فرانسوی است.

وی تاکید کرد: این مهم پس از عقد تفاهم نامه همکاری بین قطعه سازان ایرانی و فرانسوی در ماه های پس از اجرایی شدن برجام به ثمر رسید و پس از آن یک تیم 100 نفره ایرانی برای فراگیری آموزش ها به فرانسه اعزام شدند. پس از آن دستگاه ها و تجهیزات از این کشور وارد ایران شد و همه مراحل مونتاژ و دمونتاژ (مهندسی معکوس) آن نیز فراگرفته شد.

به گفته وی، اکنون گروه صنعتی عظام آماده است تا حتی با تشدید تحریم ها به تولید این قطعه کلیدی خودرو بپردازد.

وی ادامه داد: سرمایه گذاری کلانی در ماه های گذشته در زمینه خرید ماشین آلات، تجهیزات و خطوط تولیدی به منظور افزایش مقاومت تولیدی بین 6 تا هشت ماه در شرایط تحریم در گروه صنعتی عظام انجام شده است.

هدفگذاری این گروه صنعتی، دستیابی به خودکفایی در تولید، قیمت تمام شده رقابتی و کسب دانش فنی است.

حاتمی گفت: به این منظور علاوه بر استفاده از سرمایه های داخلی گروه، از خودروسازان بزرگ کشور نیز در تامین و تجهیز ماشین آلات کمک گرفته شده است.

وی افزود: این گروه صنعتی موفق شد تا با استفاده از فرصت موجود، پیش از اجرایی شدن مرحله نخست تحریم های آمریکایی، ماشین آلات و تجهیزات خریداری شده را فعال کند و با انتقال فناوری، تامین مواد اولیه و دستیابی به دانش فنی، ارزبری قطعات تولیدی را به حداقل برساند.

*نتوانسته‌ایم ارز نیمایی بگیریم

مدیر بزرگ این شرکت فروش قطعه‌سازی کشور اظهار د اشت: تا پایان مرداد ماه امسال ارز دولتی به قیمت 4200تومان به این گروه صنعتی تعلق گرفت و خرید‌های مورد نیاز بر اساس این ارز انجام شد.

وی افزود:‌اما اکنون ارز نیمایی جایگزین شده که تا کنون موفق به دریافت آن نشده‌ایم.

حاتمی با اشاره به نوسان نرخ ارز در ماه‌های اخیر و افزایش قیمت مواد اولیه اظهار داشت: قیمت قطعات خودرویی نیز باید افزایش یابد.

این فعال صنعتی اظهار داشت:‌بنابر این در این خصوص در انتظار تصمیم شورای رقابت و سازمان حمایت هستیم تا پیشنهاد افزایش قیمت‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

وی اظهار داشت: البته با توجه به تلاش‌های صورت گرفته برای تولید و بی‌نیازی از واردات تا حدودی ارزبری این شرکت کاهش یافته است.

وی اظهار داشت: با وجود همه مشکلات و سختی‌ها در ماه‌های اخیر، با استفاده از نقدینگی و سرمایه در گردش شرکت تولید متوقف نشد هر چند برخی از نیروها به دلیل کاهش در تولید فعلاً در مجموعه فعالیت نمی‌کنند و به دنبال فرصتی هستیم تا این افراد را دوباره به فعالیت در مجموعه دعوت کنیم.

** برنامه ریزی برای تولید «یی. سی. یو (ECU)

کامپیوتر خودرو یا همان ECU (Electronic Control Unit) که معنای آن واحد کنترل الکترونیک است، وظیفه کنترل خودرو های انژکتوری را داشته و فقط در این دسته از خودروها موجود است.

یی. سی. یو شامل سنسورهایی است که به موتور متصلند، وضعیت و عملکرد خودرو را هر لحظه مورد بررسی قرار می دهد و با توجه به شرایط، خروجی ها و دستوراتی را برای انژکتور، شمع و غیره اعمال می کند.

یی. سی. یو قطعه ای «های تک» (High Tech) در خودرو است که فناوری تولید آن در اختیار چند شرکت بزرگ در جهان است.

عضو هیات مدیره شرکت سازه پویش اظهار داشت: گروه قطعات خودروی عظام در ماه های گذشته به منظور خودکفایی در تولید این قطعه، با شرکت «بوش» آلمان وارد همکاری و مذاکره شد تا بتواند با در اختیار گرفتن دانش فنی، آموزش نیروی انسانی و مهندسی معکوس به آن دست یابد؛ اما در نهایت اجرایی شدن تحریم ها مانع از انجام آن شد.

وی گفت: مرحله نخست از این طرح، با تولید پدال گاز الکترونیک تحت لیسانس بوش آلمان در یکی از زیرمجموعه های گروه صنعتی عظام کلید خورد و از 6 ماه پیش تاکنون این پدال گاز که در 2 مدل موتور ای. اف7 (EF7) در سمند و خانواده سمند و تی. یو5 (TU5) در رانا و خانواده رانا در کشور تولید می شود.

«تولید یی. سی. یو در کشور صرفه اقتصادی دارد و در درازمدت به کسب درآمد منجر می شود.»

حاتمی بیان داشت: آنچه پیشتر «محسن قاسم جهرودی» مدیرعامل سابق سایپا درخصوص تولید یی. سی. یو در گروه سایپا مدعی شده بود در حقیقت تولید آزمایشی آن بود و هنوز به تولید انبوه نرسیده است.

** پروژه سیستم پایداری خودرو

این فعال صنعتی ادامه داد: همچنین پروژه سیستم پایداری خودرو (ESC) در این گروه تعریف شده بود که سیستمی است که مانع از لغزندگی خودرو در پیچ ها و در نتیجه واژگون نشدن خودرو می شود؛ این سیستم جزو استانداردهای 85 گانه ای بود که مقرر بود از دی ماه امسال اجرایی شود اما به دلیل خروج شرکت همکار کره ای و اروپایی از ایران به دلیل تحریم ها، مسکوت مانده است.

وی گفت: این وضعیت همچنین درخصوص فناوری «کیلس» (استارت بدون سوئیچ) به وجود آمد و با خروج شرکت های همکار اروپایی از کشور، ادامه آن امکانپذیر نیست.

حاتمی درخصوص عدم تمایل به شرکت های کوچک و متوسط اروپایی برای در اختیار گرفتن برخی فناوری ها، یادآور شد: هرچند شاید این شرکت ها مشمول تحریم های آمریکایی نشوند، اما با دور شدن از شرکت های بزرگ و صاحب برند، به دانش فنی مد نظر که می تواند در آینده درآمدزایی و اعتبار بیشتری برای مجموعه به دنبال داشته باشد از دست می رود.

*حمایت دولت از تولیدکنندگان داخلی

حاتمی درادامه بابیان اینکه در صورتی که دولت از قطعه سازان حمایت کند توان صادرات به دیگر کشور ها را خواهیم داشت، گفت:خواسته اصلی ما از مسئولان حمایت از تولید داخلی است تا بتوانند در یک بازار متعادل و پایدار به انجام فعالیت بپردازند
خواندن 102 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

جدیدترین عناوین

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری عصر اقتصاد بلامانع است. عصر اقتصاد مسئولیت مطالب از سایر منابع را عهده دار نمی باشد. 1395