سه شنبه, 29 آبان 1397 ساعت 10:40

اطلاعات تکميلي

  •   ادامه صدور مجوز برای کلاس های کنکور ؛

وقتی شاکی حامی متهم می شود  

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

 

عصراقتصاد: سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش بارها در سخنرانی‌های خود به موسسات خصوصی و ورودشان به حریم آموزش‌ و پرورش اعتراض کرده بود، در حالیکه بررسی ها نشان از صدور مجوز این موسسات توسط آموزش و پرورش دارد. گویا شاکی خود حامی متهم است.

وزیر آموزش و پرورش در توییتی در اعتراض به موسسات خصوصی گفته بود "سال گذشته را یادتان هست وقتی با شما از مافیایی صحبت کردم که با اضطراب فرزندانمان دلالی می‌کنند و آن روز تمام توان خود را برای مقابله با حذف آزمون‌های زائد گذاشتیم.امروز حجم گسترده تبلیغات آنها را به بهانه کنکور می‌بینید؟"

وی حتی اخیرا گفته است: "این موسسات در حال لجبازی با ما هستند و تبلیغات خود را بیشتر کرده‌اند و اینطور به نظر می‌آید که کُتشان را در آورده‌اند و آماده یک کشتی جانانه با آموزش و پرورش هستند."

طبق اعلام مسئولان رسمی کشور، مافیای کنکور سالانه درآمدی معادل ۸ هزار میلیارد تومان دارند و این بازار پر سود باعث شده است موسسات کنکور با نفوذ به بخش‌های مختلف مانع از حذف کامل کنکور شوند؛ این موسسات تنها در بخش خصوصی فعال نیستند بلکه مدارس کشور را نیز بازار هدف خود قرار داده‌اند و به برگزاری آزمون‌ در مدارس اقدام می‌کنند همچنین دانش‌آموزان دوره متوسطه تنها هدف موسسات کنکور نیستند بلکه آنها با عناوین مختلفی همچون قبولی در آزمون مدارس تیزهوشان یا نمونه دولتی، دانش‌آموزان دبستانی را بسیار زود هنگام درگیر آزمون و تست و استرس‌های ناشی از آن کرده‌اند.

شگردکار بسیاری از موسسات خصوصی که آموزش‌وپرورش تعبیر مافیا را برای آنها به کار می‌برد، بدین صورت است که آنها اقدام به برگزاری آزمون‌های شبه کنکور خود در مدارس می‌کنند و دانش‌آموزان از همان سال‌های پایانی دبیرستان بدون نیاز به مراجعه به محل این موسسات از طریق مدارس در آزمون‌ آنها شرکت می‌کنند و بازهم بخش عجیبتر ماجرا این است که آنها برای ورودشان به مدارس و برگزاری آزمون هایشان از خود آموزش و پرورش مجوز می‌گیرند!

آموزش‌وپرورش به مؤسسات کنکور مجوز می‌دهد

در همین رابطه عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به موسسات کنکور گفت: مجوز مؤسسات کنکور را آموزش‌و‌پرورش صادر می‌کند و باید بررسی شود که آیا سودی از این مسئله می‌برد یا خیر.

قاسم احمدی لاشکی با اشاره به اینکه مجلس برای حذف کنکور قوانین لازم را گذاشته و در سال 86 قانونی در این رابطه تصویب شد، اظهار کرد: در ماده دو قانون مصوب سال 86 اعلام شده بود حداکثر تا پایان سال نخست برنامه پنجم توسعه کنکور به طور کامل حذف شود. اما متأسفانه وزارت آموزش و پرورش باید اقداماتی را در باره اهمیت سوابق تحصیلی انجام می داد که در مورد آن قصور داشت.

وی افزود: به دلیل آنکه قانون مصوب سال 86 عملیاتی نشد، سال 92 مصوبه دیگری را داشتیم که در ماده 5 آن تأکید شد در پذیرش دانشجو تأثیر سوابق تحصیلی به صورت تدریجی و صعودی باشد و پس از 5 سال 85 درصد ظرفیت پذیرش دانشجو براساس سوابق تحصیلی است و در شرایطی که نتوانستیم کنکور را حذف کنیم بر روی اجرای این قانون نیز گیر کردیم و آموزش و پرورش باز هم نتوانست خودش را برساند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: هم اکنون 85 درصد ظرفیت دانشگاه‌ها از طریق سوابق تحصیلی تکمیل می‌شود اما این برای رشته‌هایی است که رقابتی در آن وجود ندارد. هدف این قانون حذف استرس کنکور بود اما هم اکنون برای 15 درصد رشته‌های باقیمانده همچنان رقابت شدید و استرس وجود دارد.

احمدی لاشکی عنوان کرد در سال 95 گفتیم شورای عالی آموزش و پرورش تعدادی از دروس دوره متوسطه دوم و پیش‌دانشگاهی را  به صورت نهایی مصوب کند که این کار هم انجام نشد و هنوز در دوره متوسطه دوم امتحانات نهایی نداریم و تا زمانی که سابقه تحصیلی درستی وجود نداشته باشد که جایگزین کنکور شود نمی توانیم از حذف کنکور سخن بگوییم.

حذف کنکور اراده محکمی می‌خواهد

وی بیان کرد: حذف کنکور اراده بسیار محکمی می‌خواهد و ما هم تمایل داریم سند تحول بنیادین اجرا شود اما برای تحقق آن باید اتفاقات بسیاری بیفتد که در مرحله نخست از آموزش و پرورش شروع شود هرچند که آموزش و پرورش تلاش می‌کند اما هنوز زیرساخت‌ها آماده نیست و مشکلات بسیاری وجود دارد. در کشور 23 نوع مدرسه داریم و اگر قرار باشد براساس سوابق تحصیلی اقدام شود، دانش آموزی که 40 روز از شروع سال تحصیلی گذشته اما هنوز معلم ندارد با دانش‌آموزی که در مدارس سمپاد یا نمونه دولتی درس می‌خوانند شرایط مشابهی دارند؟ ابتدا باید به دنبال عدالت آموزشی باشیم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان کرد: آموزش و پرورش باید بتواند امنیت امتحانات نهایی را بررسی کند از سوی دیگر اوراق امتحانات نهایی به خوبی تصحیح شود، آیا در روستاهای دوردست این امکان وجود دارد؟ برای تحقق این مسئله نیاز است زیرساختها آماده شود و دولت باید حامی آموزش و پرورش باشد که به نظر هم اکنون اینگونه نیست.

احمدی لاشکی ادامه داد: هم اکنون در برخی از کشورها مانند چین، ژاپن و ترکیه کنکور برگزار می‌شود ولی بسیاری از کشورها کنکور ندارند و دو آزمون را برگزار می‌کنند، یک آزمون مربوط به زبان است که سقف نمره دارد و آزمون دیگر مربوط به دروس امتحانات نهایی است که آن هم کف و سقف نمره دارد و اعتبار این نمرات نیز دو سال است و براساس آن به فرد گفته می‌شود  برای ورود به رشته پزشکی در فلان دانشگاه باید این نمره را داشته باشد.

دولت برای اجرای رتبه‌بندی تا سال 1400 فرصت دارد

وی در ادامه با اشاره به اینکه آقای عمادی حق دارد از آموزش و پرورش دفاع کند بالاخره گلوی آموزش و پرورش هستند، عنوان کرد: آموزش و پرورش در بحث حذف کنکور ضعف‌هایی دارد که باید حل شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به مشکلات وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: هم اکنون برای طرح رتبه بندی وزیر آموزش و پرورش در تلاش برای دفاع از آن در هیئت دولت است و متأسفانه یکی از اشکالات در برنامه ششم توسعه این بود که به صورت شفاف اعلام نکردیم که در کدام سال از برنامه باید طرح رتبه بندی اجرا شود و این موضوع دست دولت را بازگذاشته که بتواند تا سال 1400 رتبه بندی را به تأخیر بیاندازد.

احمدی لاشکی در پایان تأکید کرد: مجوز مؤسسات کنکور را  آموزش و پرورش صادر می‌کند و باید بررسی شود که آیا سودی از این مسئله می‌برد یا خیر.

حذف «کنکور» راه‌حل مسئله نیست، مشکل ما فساد است

در همین راستا رئیس انجمن شیمی ایران معتقد است: حذف کنکور راه حل مسئله نیست، مشکل اصلی مملکت ما فساد است چرا که با همین کنکور هم می‌توان پذیرش دانشجو را کنترل کرد. فردا کنکور هم حذف شود هیچکس مطمئن نیست چه سرنوشتی خواهد داشت.

پروفسور مجتبی شمسی پور با بیان اینکه فساد موجود در کنکور برای کشوری که از نظر سطح علمی نشان داده در دنیا بسیار توانمند است، مایه تاسف است، خاطرنشان کرد: استعداد و توانمندی جوانان ما را هیچ کجای دنیا ندارند. رشد دانشگاه‌های ایران، انتشار آمار بالایی از مقالات علمی و چاپ آن‌ها در بهترین مجلات دنیا و پیشرفت در سلول‌های بنیادی همه نشان از توانمندی کشورمان است اما این فسادی که بر روی مملکت ما افتاده مانع استفاده از این ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها است.

شمسی پور با اشاره به اینکه اگر قرار باشد کنکور حذف شود، به نظر من خالصانه اتفاق نمی‌افتد، تاکید کرد: حذف کنکور را می‌توان برنامه‌ریزی کرد، اما متاسفانه ما در هر مسیری که قدم برمی‌داریم، رانت خواری رخ می‌دهد که باعث می شود هر کس به حقش نرسد و از بهترین‌ها محروم شود. لذا ابتدا باید فساد از کنکور برداشته شود که درحال حاضر هیچ همتی برای آن وجود ندارد.

کنکور حذف نمی‌شود

در عین حال سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش با تاکید بر اینکه کنکور حذف نمی‌شود، گفت: مؤسسات کنکور بیرون از آموزش و پرورش هستند اما مدارس برای برگزاری آزمون‌های پیشرفت تحصیلی و آمادگی کنکور با برخی مؤسسات همکاری داشتند.

عبدالرسول عمادی درباره اینکه چرا وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد ناتوان از حذف کنکور هستیم، اظهار کرد: حذف کنکور دست آموزش وپرورش نیست و اگر قرار باشد این اتفاق بیفتد نیاز به مصوبه مجلس است همچنین قانون سنجش و پذیرش دانشجو قانون حذف کنکور نیست و می‌خواست نظام سنجش و پذیرش دانشگاه‌ها را تغییر دهد اما هدف آن حذف کامل کنکور نیست. بلکه روح این قانون اعمال سوابق تحصیلی در کنار کنکور است.

وی افزود: قانون سنجش و پذیرش دانشجو از دو طریق سهم کنکور را کاهش می‌دهد، نخست افزایش ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها تا اکثر رشته‌ها از کنکور آزاد شوند و پذیرش براساس نمرات امتحانات نهایی باشد. البته این موضوع باعث شد در برخی جاها ظرفیت ها بی‌ضابطه توسعه یابد که بیش از نیاز کشور است. همچنین هم اکنون 85 درصد ظرفیت دانشگاه‌ها از کنکور آزاد است اما این رشته‌ها متقاضی ندارند.

کنکور حذف نمی‌شود

سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: علت اینکه وزیر آموزش و پرورش گفته است نمی‌توان از حذف کنکور  سخن گفت بخشی از دلایل آن به خاطر موانع قانونی است و به نظر می‌رسد چون مسئله قانونی برای حذف کنکور داریم نمی‌توان از حذف مطلق آن صحبت کرد.

عمادی ادامه داد: اینکه می‌گویند آموزش و پرورش در تولید سوابق تحصیلی ناکام است باید از آموزش و پرورش دفاع کنم و بگویم این وزارتخانه مجری مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو است. در قانون سال 92 آمده است دروس امتحانات نهایی و تأثیر سوابق آن باید مدنظر باشد و شورای سنجش و پذیرش دانشجو هر سال این مسئله را معین و به آموزش و پرورش ابلاغ می‌کند و این وزارتخانه موظف است سوابق تحصیل را تولید و در اختیار سازمان سنجش قرار دهد.

همکاری مدارس با موسسات کنکور

سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: یکی از عوامل فشار برای جلوگیری از اعمال سوابق تحصیلی مافیای کنکور است و جو روانی در فضای مجازی ایجاد می‌کنند. وقتی بنده اعلام کردم که سهم سوابق تحصیلی برای کنکور 98، 30 درصد به صورت قطعی است در فضای مجازی به من حمله شد که به جز جریان مافیا افراد دیگری نبودند.

عمادی اضافه کرد: تأثیر مثبت سوابق تحصیلی عملا به معنای حذف سهم سوابق تحصیلی در کنکور است.

وی ادامه داد: موسسات کنکور بیرون از آموزش و پرورش هستند اما مدارس برای برگزاری آزمون‌های پیشرفت تحصیلی و آمادگی کنکور با برخی موسسات همکاری داشتند و قرار است این مسئله مورد بررسی قرار بگیرد و هم اکنون کارگروهی در‌ آموزش و پرورش تشکیل شده که در حال بررسی موضوع است تا بدانیم چگونه آن را حل کنیم.

 

 

خواندن 130 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

جدیدترین عناوین

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری عصر اقتصاد بلامانع است. عصر اقتصاد مسئولیت مطالب از سایر منابع را عهده دار نمی باشد. 1395