چهارشنبه, 14 آذر 1397 ساعت 15:28

طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش، آری یا خیر؟

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
موضوع جمع آوری امضا از سوی تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش از چند روز قبل در محافل خبری مطرح است، اخباری که واکنش های ضد و نقیض نمایندگان ملت را در پی داشته است.

برخی نمایندگان در گفت و گو با رسانه های مختلف از جمع آوری امضای حدود 60 نفر از نمایندگان خبر داده و استیضاح را قطعی می دانند حال آن که تعدادی از نمایندگان با تکذیب امضای این طرح اظهار می دارند که اساسا ازموضوع اطلاع ندارند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بعد از ظهر 12 آذرماه در مطلبی خبر از ارائه طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش به هیئت رئیسه مجلس داده و تعداد متقاضیان این طرح را 60 نفر اعلام کرده و اظهار داشته بود که پس از تعطیلات یک هفته‌ای مجلس برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه، این استیضاح در کمیسیون آموزش و تحقیقات مورد بررسی قرار می‌گیرد.
محمدجواد ابطحی محورهای استیضاح بطحایی را شامل فساد اخلاقی در مدارس به علت سوء مدیریت و فقدان وجود برنامه، بی توجهی به مسائل پرورشی در مدارس، فقدان برنامه ریزی مناسب برای جبران کمبود معلم در سال های آینده، بی توجهی به زبان مادری و ایجاد زمینه های افتراق در کشور به جای تاکید بر وفاق ملی و توجه به زبان روسی، سیاسی کردن آموزش و پرورش با احتساب مدیران سیاسی و جناحی و ناکارآمد، انتصاب خارج از مجموعه آموزش و پرورش، توجیه تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان و از بین رفتن سرمایه فرهنگیان و عدم پاسخگو بودن و شفاف سازی در این زمینه، نظارت نداشتن بر مدارس غیر دولتی که گاها شهریه برخی از مدارس در سال از مرز ۱۰۰ میلیون تومان می گذرد، بی توجهی به بعد پرورشی و تربیتی در مدارس غیر انتفاعی و رها شدن این مدارس، پرداخت نکردن سرانه غذایی مدارس شبانه روزی، اجرا نکردن مصوبه مجلس در خصوص رعایت الگوی مصرف آب، برق، گاز ، نارضایتی مردم از تعداد کاهش مدارس دولتی و تبدیل آنها به مدارس غیر دولتی و هیئت امنایی، فقدان تلاش جدی برای افزایش حقوق معلمان و خدمتگزاران مدارس، بی توجهی به نیروهای جوان در مدیریت ها و بی توجهی به تخصص و شایسته سالاری در انتصاب ها و توجه زیاد به حزب سالاری، اعلام کرده است.
وجود نداشتن ضابطه در انتخاب مدیران و عدول از آن ضوابط و سلیقه ای عمل کردن، کاهش اعتبارات سازمان نوسازی و پیگیری نکردن آن، تضعیف دانشگاه فرهنگیان و تبدیل آن به حیاط خلوت وزارت آموزش و پرورش، توازن نداشتن برنامه های ارائه شده به مجلس، جعل تاریخ کتاب های درسی، ورود زود هنگام و خلاف قانون دانشگاه فرهنگیان به تبلیغات انتخاباتی مجلس یازدهم، سوءاستفاده از جایگاه و فقدان پذیرش مسئولیت و عذرخواهی بابت اتفاق شوم مدرسه غیرانتفاعی معین در منطقه غرب تهران و صرفا تغییر نام این مدرسه، اجرا نکردن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، فقدان اجرای رتبه بندی فرهنگیان، بی دقتی در محتوای کتب درسی، پرداخت نکردن مطالبات سنوات گذشته فرهنگیان شاغل و بازنشسته و پرداخت نکردن حق کارانه، بهره وری و اضافه کاری فرهنگیان از دیگر مواردی است که ابطحی در دلایل طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش به آنها اشاره کرده است.
این در حالی است که دبیر هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در ساعات پایانی همان روز 12( آذرماه ) و حدود دو ساعت پس از اظهارات ابطحی با رد برخی خبرسازی ها تاکید کرده است تا این لحظه هیچ طرحی در رابطه با استیضاح وزیر آموزش و پرورش تقدیم هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نشده است بنابراین طرح استیضاح آقای بطحایی در دستور کار مجلس نیست.
علی‌اصغر یوسف‌نژاد اظهار داشته است که البته این امکان وجود دارد که نمایندگان در حال تهیه طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش باشند ولی تا این لحظه چنین طرحی تقدیم هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نشده است.
نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا در هفته آینده که هفته سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه است، امکان تقدیم طرح استیضاح وزرا به هیات رئیسه وجود دارد یا خیر، نیز تصریح کرده است که بر اساس آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی نمایندگان می‌توانند در هر زمانی حتی هفته تعطیلی صحن علنی طرح استیضاح وزرا را به هیات رئیسه مجلس تحویل دهند.
در همین پیوند، نماینده رباط کریم در مجلس که گفته شده بود از جمله امضا کنندگان ظرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش است، روز گذشته 13 آذرماه ضمن تکذیب این مطلب اعلام کرد که با این استیضاح کاملا مخالفم . وی در عین حال اظهار داشت که امروز (13 آذرماه) از برخی از نمایندگان شنیدم که برای این موضوع امضا جمع شده است اما ما در شرایط فعلی و وسط سال نباید آموزش و پرورش را متزلزل کنیم.
همچنین محمدمهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلام ضمن ابراز بی اطلاعی از طرح استیضاح وزیر آموزش‌ و پرورش تاکید کرده که او نیز این طرح را امضا نکرده است.
وی با اشاره به اینکه وجه غالب کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی موافق وزیر آموزش و پرورش هستند، بیان داشته است که من منکر مشکلات آموزش و پرورش نیستم، باید بررسی کنیم که آیا این مشکلات مربوط به دوره فعلی است یا به صورت سیستماتیک از گذشته تاکنون به ارث رسیده است.
در همین حال، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه 14 آذرماه گفت: تا این لحظه چیزی به کمیسیون آموزش درباره استیضاح وزیر واصل نشده و تاکنون بحثی در کمیسیون مطرح نشده است.
میرحمایت میرزاده اعلام کرد که طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش در دستور کار مجلس نیست.
اما تازه ترین اخبر دریافتی به نقل از علی اصغر یوسف نژاد دبیر هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی حاکیست که طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش با 20 امضا تقدیم هیات رئیسه مجلس شده است.

منبع: ایرنا
خواندن 121 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

جدیدترین عناوین

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری عصر اقتصاد بلامانع است. عصر اقتصاد مسئولیت مطالب از سایر منابع را عهده دار نمی باشد. 1395