سه شنبه, 27 آذر 1397 ساعت 09:34

اطلاعات تکميلي

  • رئیس سازمان هواپیمایی اعلام کرد

35سال اشتباه در اقتصاد صنعت هوایی  

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

 

عصراقتصادرئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره توسعه صنعت هواپیمایی گفت: در ۳۵ سال گذشته به دلیل نرخ گذاری تکلیفی مانع ورود سرمایه گذارها به این صنعت شده ایم که باعث جلوگیری از توسعه صنعت هوانوردی می شود

علی عابدزاده معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در نشست خبری سومین نمایشگاه حمل‌ونقل و صنایع وابسته با بیان اینکه اکنون دو اتفاق مهم برای صنعت هوانوردی رخ داده است، گفت: رشد قیمت ارز به اندازه ۲.۵ برابر و تشدید تحریم هوانوردی توسط دولت امریکا باعث شده اکنون این صنعت در وضعیت ویژه‌ای قرار بگیرد و کلیه ساختارهای صنعت مانند آموزش، تعمیر و نگهداری هواپیما و عملیات پروازی را تحت تأثیر قرار دهد.

وی افزود: ما به‌عنوان سازمان هواپیمایی کشوری تلاش داریم در وهله اول شرایط فعلی را حفظ کرده و در وهله بعدی به دنبال توسعه صنعت هوانوردی باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه به قوانین مصوب هواپیمایی کشوری برای تأسیس ایرلاین و ورود هواپیما به کشور اشاره کرد و افزود: این قوانین به این منظور تصویب شده است که هم توسعه در صنعت هوانوردی اتفاق بیفتد و هم رضایت مسافران و شرکت‌های هواپیمایی تأمین شود. در واقع هدف این دستورالعمل‌ها این بوده که بتوانیم از همه امکانات برای سرمایه‌گذاری در صنعت هوانوردی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: به همین منظور دستورالعمل جدیدی تدوین‌شده است که ورود هواپیماهای کوچک با تعداد کم را برای خدمت‌رسانی به مناطق کمتر برخوردار تسهیل می‌کند.

عابدزاده در ادامه به مقررات مربوط به سن ناوگان هوایی اشاره کرد و گفت: پیش‌تر در مجلس مصوب شده بود که هواپیماهایی با عمر بیش از ۱۵ سال وارد کشور نشوند که با توجه به تحریم‌ها و ضعف مدیریت اقتصادی ایرلاین‌ها این مصوبه محقق نشد.

وی ادامه داد: در واقع ما در ۳۵ سال گذشته صنعت هوانوردی را به لحاظ اقتصادی بد اداره کرده‌ایم و نرخ گذاری تکلیفی اجازه ورود سرمایه گذاران به صنعت هوانوردی، توسعه ناوگان و همچنین توسعه فرودگاه‌های کشور را نداده است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: اکنون با توجه به اصلاح ساختار اقتصادی وضعیت تغییر کرده است. در دو سال گذشته ما اجازه ورود هواپیماهایی که سال تولیدشان مربوط به پیش از سال ۹۸ میلادی است را نداده‌ایم. البته برخی شرکت‌ها بوده اند که با سرمایه‌گذاری هواپیماهایی را خریداری کرده بودند که برخی از آنها اکنون خارج از کشور قرار دارند.

برای کاهش تأخیرات پروازی تفاهم نامه تأمین هواپیمای بک آپ امضاء کرده ایم

همچنین فرزانه شرفبافی در نشست خبری این نمایشگاه  گفت: شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران ۵۷ سال عمر دارد و امیدواریم به صدسالگی عمر این شرکت نیز دست یابیم. همچنین نگرانی از تحریم ها نداریم و خدمات رسانی این شرکت به قوت ادامه خواهد یافت.

وی با اشاره به فعالیت بالای شرکت هما در بخش مهندسی، تعمیرات و نگهداری هواپیما اظهارداشت: در زمینه طراحی قطعات و دستگاه های موردنیاز نیز کار بزرگی انجام داده ایم و یکی از دستگاه های تستر موتور هواپیما را طراحی و بهره برداری کرده ایم که دستگاه مهمی در این صنعت به شمار می رود. این دستگاه محصول مهندسان هما بوده و از هیچ شرکت خارجی کمک نگرفته ایم.

مدیرعامل ایران ایر به تحریم هواپیماهای این شرکت اشاره و تصریح کرد: دولت آمریکا حتی هواپیماهای زمینگیر ما را هم تحریم کرده است، حتی هواپیمایی را که فروخته ایم و برای استفاده در دانشگاه های هوانوردی متلاشی کرده ایم هم در لیست تحریم قرار داده است، با این حال هیچ یک از پروازهای خارجی هما لغو نشده است.

شرفبافی درباره خرید هواپیما گفت: سه قرارداد بزرگ خرید هواپیما در طول برجام امضا کرده ایم که در نتیجه این قراردادها ۱۶ فروند هواپیما شامل دو فروند ایرباس ۳۲۰، یک فروند ایرباس ۳۲۱ و ۱۳ فروند ATR وارد کشور شده است، ضمن اینکه ۵ فروند از این ۱۳ فروند ATR را توانستیم بعد از تاریخ ۸ آگوست وارد کشور کنیم.

شرفبافی ادامه داد: در زمینه اجرای هیچ یک از این قراردادها کوتاه نیامده ایم و همواره دست بالا را داشته ایم. انتظار داریم اتحادیه اروپا برای ایرباس مانند ATR ها تمدید مجوز اوفک را دریافت کند و از بوئینگ می خواهیم با هما مذاکرات خود را ادامه دهد.

شرفبافی درباره تأخیرات پروازی گفت: ۷ درصد پروازهای داخلی هما و ۱۳ درصد پروازهای خارجی این شرکت با کاهش تأخیرات روبرو بوده است، هر چند که مسائل دیگری نیز مانند بدی آب و هوا در تأخیرات پروازی موثر هستند.

به گفته وی، برای کاهش تأخیرات پروازی تفاهم نامه تأمین هواپیمای بک آپ با سایر ایرلاین ها و انجمن شرکت های هواپیمایی به امضا رسانده ایم تا در صورت داشتن تأخیر به دلیل نقص فنی هواپیما، از هواپیماهای دیگر شرکت ها استفاده کنیم.

هوشمندسازی فرودگاه ها در سه سال گذشته مورد توجه شرکت فرودگاه‌ها قرار گرفته است

همچنین رحمت الله مه آبادی، مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور اظهار داشت: سیاست دولت و وزارت راه و شهرسازی، توسعه پروازها به فرودگاه‌های کم برخوردار است و در هشت ماهه امسال در 10 فرودگاه کم برخوردار کشور پروازها افزایش داشته است.

مه آبادی خاطرنشان کرد: هوشمندسازی فرودگاه ها در سه سال گذشته مورد توجه شرکت فرودگاه‌ها قرار گرفته و نوسازی سامانه ها و استفاده از فناوری های جدید برای هوشمند سازی همه فرودگاه های کشور یکی از مهمترین اولویت های این شرکت در حوزه هوانوردی است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور یادآور شد: با وجود تشدید تحریم های بین المللی، صنعت هوانوردی کشور در شرایط مناسبی قرار دارد؛ در چهار دهه گذشته همواره با مشکلات تحریم مقابله کردیم و این صنعت را سرپا نگه داشتیم.

هدف اصلی توسعه فرودگاه حضرت امام (ره) افزایش سهم ایران در صنعت هوانوردی منطقه دانست

 همچنین علی رستمی، مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) هدف از ایجاد شرکت شهر فرودگاهی ایجاد بستر مناسب برای ارتقاء خدمات هوایی بین المللی و منطقه ای و ملی است و با ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در این شهر بسترهای مناسبی برای توسعه این منطقه فراهم خواهد شد.

این مقام مسئول هدف اصلی توسعه فرودگاه حضرت امام (ره) را افزایش سهم ایران در صنعت هوانوردی منطقه دانست و گفت: می خواهیم ایران به رتبه نخست در جابجایی بار و رتبه دوم جابجایی مسافر دست یابد و از این رو با اجرای طرح جامع شرکت شهر فرودگاهی بسترهای مناسب برای دستیابی به این چشم انداز فراهم شده است.

وی با بیان اینکه ساماندهی تاکسی های فرودگاه حضرت امام(ره) یکی از اولویت‌های وزارت راه است، اظهار داشت: برای ساماندهی حمل و نقل مسافران در این فرودگاه به دنبال الکترونیکی کردن خدمات تاکسی ها در این فرودگاه هستیم تا بتوانیم به صورت الکترونیکی از خدمات آنها استفاده شود.

 

 

خواندن 97 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

جدیدترین عناوین

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری عصر اقتصاد بلامانع است. عصر اقتصاد مسئولیت مطالب از سایر منابع را عهده دار نمی باشد. 1395