چهارشنبه, 19 دی 1397 ساعت 10:24

مردم، قربانیان دعوای پیمانکاران و دولت

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

 عصراقتصاد:  بررسی مشکلات پیمانکاران که افزایش پروژه های نیمه تمام عمرانی تنها یکی از نتایج منفی آن است، نشان می دهد، نابسامانی در بودجه های عمرانی و سیاست گذاری های نادرست و غیر حمایتی در طول سال ها باعث شده ایران نتواند از این ظرفیت خود در سطوح بین المللی به خوبی بهره برداری کند.

برنامه بارکد با حضور دو کارشناس به بررسی این موضوع پرداخته است.

آرمین جنانی، رئیس هیأت مدیره شرکت «داریون راه» برنامه بارکد شبکه ایران کالا هدف از تاسیس این شرکت را معرفی فناوری به صنعت راهسازی و راهداری به منظور  افزایش کیفیت و طول عمر مسیرهای موجود دانست و افزود: ساختمان بر اساس شرایطی ساخته می شود و ممکن است با یک زلزله تخریب  شود ولی جاده از زمان ساخت توسط بارندگی، ترافیک، وزن های مختلف و... تحت فشار است و به دلیل وسعت زیاد آن، نحوه ساخت باید به گونه ای باشد که کیفیت در تمام سطح وسیع به صورت یکنواخت حفظ شود.

رئیس هیأت مدیره شرکت «داریون راه»درباره راهکارهای دولت در طول یک سال گذشته از طریق سازمان مدیریت که در اختیار کارفرما برای حمایت از پیمانکارها قرارداده شده، اظهار کرد: باید وقفه های زمانی در پرداخت بدهی ها ایجاد شود تا از حجم مشکلات کاسته شود.

جنانی به مسائل مالی پیمانکاران در کشورهای دیگر اشاره و تشریح کرد: ایران‌ به‌‌‌ لحاظ فعالیت های عمرانی و پیمانکاری دارای ظرفیت های خوبی به است و شرکت ها به دلیل نبود ارتباط فرهنگی و کاری با سایر کشورها نمی توانند در خارج از ایران موفق باشند.

وی ادامه می دهد : 90 درصد مهندس های ایران به زبان انگلیسی را مسلط نیستند و مترجم هم نمی تواند این مشکل را حل کند، زیرا مترجم فنی نیست.

این کارشناس درباره مساله ایمنی پروژه ها در ایران و هزینه های بالای آن، معتقد است: در سایر کشورها کارفرما بودجه قابل قبول و خوبی را برای ایمنی پروژه در نظر می گیرد و سیستم های نظارتی این مبحث را رصد می کنند و پیمانکارمؤظف به انجام آن است .

رئیس هیات مدیره شرکت «داریون راه »ادامه داد: حدود هشت سال گذشته موضوع ضریب ایمنی یا ضریب ترافیک در پروژه های راه وجود داشت  که مخصوص هزینه لوازم ایمنی و نفر بود، ولی اکنون این مورد حذف شده است.

وی دلایل فعالیت پیمانکار را در شرایط کنونی اقتصادی دو عامل مهم می داند: نخست، اتمام پروژه طبق قرارداد و دوم مساله علاقه به حرفه .

وی تصریح کرد:  با فرض اینکه یک پیمانکار هزار تومان طلب دارد، 300 تومان اوراق به او داده می شود. تاریخ این اوراق به صورت عرف،دو سال آینده است و ارزش آن سالانه حدود 20 درصدکاهش می یابد.

جنانی ادامه داد: این اوراق جز نقد شوندگی، خاصیت دیگری ندارند و حتی صادر کننده اوراق غیر از اینکه این اوراق را با درصدی زیر قیمت خریداری کند، حاضر نیست استفاده دیگری را برای آن متصور شود.

وی با بیان اینکه با توجه به افزایش شدید قیمت ها، تعدیل دیگر به هیچ وجه نمی تواند بالا سری ها را جبران کند، اظهار کرد: دولت سالانه سودی را برای این اوراق متصور است ( این سود در گذشته 8درصد بود ولی از سال گذشته به 15درصد افزایش یافت) ،اما با وجو این، افت اسناد در سال، از درصد بیشتر است. در واقع اوراق برای پیمانکار ضرر محض است.

این کارشناس ادامه می دهد: اوراق از چند ماه اخیر در برخی از مناقصه ها ذکر می شود، ولی تاریخ سررسید و حجم اوراق به هیچ وجه در آن مناقصه مشخص نیست.

رئیس هیأت مدیره شرکت «داریون راه» بی نظمی در پرداخت مالی را از مهم ترین مشکلات پیمانکارها، مانع توسعه شرکت و معرفی فناوری های جدید برشمرد و افزود: با توجه به این موضوع که پیمان کارها طبق یک زمان بندی منظم پروژه را آغاز می کنند، این ناهماهنگی به از دست دادن نیروی انسانی منجر می شود که سرمایه شرکت به شمار می آید .

وی ادامه داد: قیمت ها بر اساس فهرست بها ارائه می شود و زمانی که نرخ ارز افزایش می یابد، پرداخت های داخلی همچنان ثابت می ماند.

همچنین مهمان تلفنی این برنامه عیسی میرزاپور، مدیرعامل شرکت «عرفای آسای اروم» درباره اوراقی که به پیمانکار ها داده می شود، گفت: اکثر پیمانکار ها با این اوراق به دلیل نامشخص بودن تاریخ آن ها، متضرر می شوند.

مدیرعامل شرکت «عرفای آسای اروم» ادامه داد: عمده ترین مشکلات پیمانکارها تعاملات مالی با دولت است و اکنون بخش پیمانکاری با قرارداد های گذشته مشکل دارد و دولت هم پاسخگو نیست.

میرزاپور درباره نبود مدیریت صحیح و نبود نظارت در پرداخت ها اظهار کرد: این تسویه ها به صورت سلیقه ای صورت می گیرد و سازمان بازرسی باید در مناقصه ها دخالت کند و تمام اطلاعات مربوط به مناقصه و پروژه را داشته باشد تا اگر حین انجام پروژه کم کاری انجام شود، به آن موضوع رسیدگی کند.

علی پاکزاد ، مجری- کارشناس این برنامه بر این باوراست که بخشی از مشکلات پیمانکارها مربوط به نوسانات نرخ ارز و سیاست های غلط پولی و بخشی هم مربوط به تخصیص نامناسب بودجه های عمرانی در بخش های مختلف است.

وی افزود: اکثریت پروژه های نیمه تمام و طرح های نادرست کشور بخش عمده ای از نمایش این نابسامانی است که در عرصه پیمانکاری کشور شکل می گیرد.

پاکزاد ادامه داد : بیش از30 هزار شرکت پیمانکاری در کشور فعالیت می کردند ولی این تعداد در دو سال اخیر به میزان یک دهم کاهش یافته و بخش عمده آن ها با مشکلات جدی مالی مواجه هستند.

این کارشناس اظهار کرد: فعالیت درعرصه بین المللی به پشتوانه داخلی نیاز دارد که این مساله مربوط به فضای قانونی و توانمندی پیمانکاران است و در سال های گذشته در رابطه با اولویت بندی بودجه ها و هزینه ها، بی انضباطی دولتی دیده می شد که قربانیان آن مردم هستند .

 

 

خواندن 236 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

جدیدترین عناوین

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری عصر اقتصاد بلامانع است. عصر اقتصاد مسئولیت مطالب از سایر منابع را عهده دار نمی باشد. 1395