شنبه, 22 دی 1397 ساعت 06:00

اطلاعات تکميلي

  • تحلیل هزینه - فایده‌ای روش‌های افزایش ضریب نفوذ بورس

فرهنگ‌سازی؛ برون سپاری شده است

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

 

علی رمضانیان

عصراقتصاد: چندسالی است که موضوع فرهنگ‌سازی در بازار سرمایه به طور جدی دنبال می‌شود کاری که باید در عرض عمر نیم قرنی بازار سرمایه از روز نخست پیگیری می‌شد و با تاخیر چند دهه ای آغاز شده است.

سازمان بورس طرح ابتکاری را برای فرهنگ سازی در یکی دو سال گذشته اجرا کرده که طی آن مسابقاتی بین گروه‌های حرفه ای بورسی انجام می شود، اما برگزاری این مسابقات همواره سوالاتی را مطرح کرده است. سوالاتی مانند میزان تاثیرگذاری این نوع مسابقات در فرهنگ پذیری جامعه هدف بورسی، میزان سرمایه گذاری و هزینه کرد سازمان و در نهایت نظارت بر مسابقه و مالکیت معنوی است.

در مورد سوال اول و میزان تاثیرگذاری این نوع فرهنگ سازی باید به مساله از نگاه تحلیل هزینه – فایده نگریست.

بنا به تعریف پاول آر. پورتنی، اقتصاددان؛ هر بار افراد بررسی کنند که آیا فواید انجام یک کار خاص از مشکلات و دردسرهای آن بیشتر است یا خیر، تحلیل هزینه – فایده را اساس تصمیم‌گیری خود قرار داده‌اند.

به عقیده بسیاری از فعالان بازار سرمایه این گونه مسابقات برای افراد معمولی تاثیرگذار نبوده و تاثیر چندانی در روند فعالیت بازار سرمایه در این سطح ندارد. در همین رابطه، چند تن از معامله گران بازار سرمایه که گاه به عنوان معامله گر در تالار شیشه ای حافظ حضور دارند در گفت و گو با «عصراقتصاد» حتی تاکنون عنوان معاملات الگوریتمی را نشنیده بوده و هیچ اطلاعاتی در این زمینه نداشتند و در مقابل این سوال که این مسابقات الگوریتمی چه تاثیری بر بازار سرمایه دارد، اظهار بی اطلاعی می کردند. بر همین اساس، جامعه هدف سازمان و برگزارکنندگان این مسابقات افراد معمولی معامله گر نیست.

مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس معتقد است: «در چند سال اخیر، به معاملات الگوریتمی در دنیا  اهمیت بسیار زیادی داده شده است. در این معاملات کاهش نقش انسان و معامله گران نقطه عطف به شمار می رود و الگوریتم‌ها، سیستم‌ها و رایانه‌ها معاملات اصلی را انجام می دهند و طی این مدت اطلاع رسانی و فرهنگ سازی وسیعی در زمینه این مسابقات صورت گرفت تا از چرخه رشد و توسعه این بازار نسبت به سطح جهانی عقب نمانیم. و نکته مهم تر اینکه موضوع معاملات الگوریتمی مساله ای نیست که همه معامله گران خرد با آن سروکار داشته باشند و بیشتر مساله ای تخصصی در رده کارگزاری‌ها و صندوق‌ها شرکت‌های سرمایه گذاری است و جامعه هدف این مسابقات نیز گروه‌ها، شرکت‌ها و نهادهای تخصصی بازار سرمایه هستند نه صرفا افراد عادی.»

یاسر فلاح در ادامه افزود: « موضوع الگوریتم از سال 1395 در سازمان بورس مطرح شده است، اما استقبال از این مساله در حد انتظار نبوده و برای معرفی بیشتر طرح به مسابقات الگوریتمی برگزار کردیم. در صورت توسعه معاملات الگوریتمی قطعا بازار سرمایه به رشد و پویایی بیشتری می رسد و بالندگی آن تسریع می‌شود. به همین روی، فایده آن بیشتر از هزینه‌های آن در بلند مدت است.»

وی در خصوص تاثیرگذاری این نوع فعالیت‌ها اظهار کرد: «۳۰ تیم، متقاضی حضور در این مسابقات بودند که از این تعداد ۲۷ تیم برای حضور در مصاحبه شرکت کردند و با مصاحبه‌های صورت گرفته توسط تیم داوری، ۲۰ تیم به عنوان شرکت کنندگان نهایی انتخاب شدند که این تیم‌ها در ۳۲ روز  در سه بخش مختلف به رقابت می پردازند؛ این سه بخش شامل سهام، اوراق با درآمد ثابت و حل مساله به رقابت می پردازند.»

در خصوص سوال مربوط به هزینه مسابقات، مدیر روابط عمومی سازمان بورس اعلام کرد که هزینه‌های این مسابقات توسط گروه مالی پاسارگاد انجام شده و برای سازمان بار مالی در پی نداشته است.

در مورد بخش سوم سوال پیرامون مالکیت معنوی  است یاسر فلاح به «عصراقتصاد» گفت: «سازمان بورس به عنوان سازمانی که بیش از 50 سال از منافع مردم دفاع کرده و نگذاشته حقی از کسی ضایع شود، بر این روند نظارت دارد. علاوه بر ناظر سازمان، نهاد ناظر بر بازارهای بورس، یک شرکت خصوصی دانش بنیان، انفورماتیک سازمان و مجموع گروه مالی پاسارگاد داور و ناظر بر این مسابقات بوده و بر تمام روند کار نظارت دارند.»

یاسر فلاح همچنین اظهار کرد: «این مسابقات برای نهاد ناظر بازار سرمایه نیز محکی به منظور سنجش فضای معاملات الگوریتمی است؛ معاملاتی که مجوز کلی آن بیش از یک سال پیش توسط سازمان بورس صادر شده است، اما به دلیل مشخص‌نشدن رویه خاصی برای جداکردن معاملات متعارف و الگوریتمی آمار مشخصی از میزان آنها وجود ندارد. حال مسئولان بازار سرمایه با راه‌اندازی این مسابقه تلاش کرده‌اند تا ضمن جلب توجه به این شیوه پیشرو در بازارهای سرمایه جهان، نقاط ضعف و قوت سامانه‌های خود را نیز ارزیابی کنند.»

عضو شورای سیاست‌گذاری نخستین معاملات الگوریتمی در بازار سرمایه ایران در پایان، درباره اهداف برگزاری این مسابقات گفت: مسابقه معاملات الگوریتمی بازار سرمایه با هدف «تلاش در جهت رسیدن به استانداردهای جهانی»، «مشارکت بیشتر نخبگان حوزه‌های فناوری اطلاعات و مالی در بازار سرمایه»، «گسترش و بسط مفاهیم نوین بازار سرمایه به جامعه»، «معرفی فرصت‌های شغلی فعالان حوزه معاملات الگوریتمی در سطح کشور»، «معرفی قابلیت‌های نرم افزاری و ابزارهای معاملاتی نوین به افراد جامعه» و «ارتقای دانش حرفه‌ای فعالان بازار سرمایه» در حال برگزاری است.

 

 

خواندن 77 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

جدیدترین عناوین

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری عصر اقتصاد بلامانع است. عصر اقتصاد مسئولیت مطالب از سایر منابع را عهده دار نمی باشد. 1395