شنبه, 22 دی 1397 ساعت 09:40

اطلاعات تکميلي

  • در همایش ملی لاستیک ایران عنوان شد؛

تداوم تولید و کسب رتبه 51 در بین تایرسازان

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

لیلا علی نژاد

 

عصراقتصاد: یکی از تولیدکنندگان لاستیک در چهاردهمین همایش ملی لاستیک ایران و نمایشگاه جانبی زنجیره تامین صنایع لاستیک که در هتل المپیک برگزار شد، گفت: تحریم های ظالمانه آمریکا مسائلی برای صنایع به ویژه تایر به وجود آورد و روند تولید را با مشکل روبرو کرد، اما چرخه آن تداوم دارد.

پرویز اخوان افزود: تاکنون اجازه ندادیم خللی در روند تولید ایجاد شود و توانستیم در بین تایرسازان جهان رتبه 51 را کسب نماییم.

وی اظهارداشت: دست اندرکاران این صنعت دورنمایی برای خود تعریف کرده اند که تا سال 1401 تولیدات خود را به 140 هزار تن در سال و تعداد 220 نوع محصول مختلف برسانند.

وی گفت: اکنون صادرات محدودی به کشورهای همسایه وجود دارد به گونه ای که در 6 ماهه امسال صادرات نسبت به مدت مشابه پارسال 7.4 درصد رشد داشت.

دکتر اخوان مدیرعامل گروه صنعتی بارز در میزگرد تخصصی مراسم اختتامیه همایش ملی صنایع لاستیک عنوان کرد: گروه صنعتی بارز از گذشته تا به حال با نگاه به آینده در جهت حمایت از نیروهای متخصص و ماهر اهداف سازمانی را دنبال می کند.

وی تصریح کرد: تغییر لازمه رشد و پیشرفت است. از این رو؛ در سیستم گروه صنعتی بارز با هدف آموزش نیروی انسانی گام هایی برداشته ایم.

مدیر عامل گروه صنعتی بارز در ادامه گفت: کشورهای صادر کننده تکنولوژی در تمام وجوه دانش خود را منتقل نمی کنند، لذا برای حرکت رو به جلو در صنعت تایر باید مراکز R&D تقویت شوند تا بتوانیم به خودکفایی نزدیک شویم.

*خودکفایی 70درصدی در تولید تایر

معاون صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در چهارمین همایش ملی صنعت  لاستیک ایران حضور یافت و گفت: توانایی تامین حدود 70درصد نیاز کشور به تایر را در داخل داریم و از تولید ملی بویژه صنعت لاستیک به عنوان زنجیره صنایع پایین دستی پتروشیمی و خودرو با هدف اشتغالزایی و توسعه اقتصادی حمایت می شود.

فرشاد مقیمی اعلام کرد: 11 واحد تولیدکننده انواع تایر و تیوب در داخل کشور به ظرفیت اسمی 426 هزار تن پروانه بهره برداری دارند.

وی ظرفیت اسمی تولید سالیانه انواع تایرهای سواری را 164 هزار و 500 تن و این ظرفیت برای تایرهای باری اعم از سبک و سنگین را حدود 187 هزار تن اعلام کرد و گفت: صنعت تایر با برخورداری از ارزش افزوده اقتصادی مطلوب و کادر تخصصی و مهندسی مجرب برای افزون بر 15 هزار نفر اشتغالزایی کرده است.

به گفته وی، اینک با توجه به منابع موجود در تامین مواد اولیه اعم از توسعه صنعت پتروشیمی کشور، دوده و منسوج استخوانبندی تایر، امکان تامین حدود 73 درصد مواد اولیه صنعت تایر در داخل کشور وجود دارد.

معاون صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در ستاد ملی تسهیل و رفع موانع تولید که برای حمایت از داخلی سازی و کمک به صنعت کشور تشکیل شده است، دغدغه های صنایع در زمینه بانکی، گمرک، مالیات و غیره به طور هفتگی با حضور وزرا، نهادهای مربوط و نمایندگانی از تشکل های تخصصی پیگیری می شود.

مقیمی از همه تولیدکنندگان دعوت کرد مشکلات خود در حوزه‌های عنوان شده را در اختیار این ستاد قرار دهند.

این هفته در نخستین جلسه ستاد مشکلات و چالش تولیدکنندگان در بخش گمرک مطرح و بررسی شد و هفته آینده نیز ادامه می یابد.

*امسال با وجود تحریم تولید لاستیک افزایش یافت

در ادامه برگزاری این همایش دبیر انجمن صنفی صنعت تایر نیز گفت: امسال با وجود شرایط تحریم مجموع تولید تایر در مدت هشت ماهه منتهی به آبان برابر با رقم 162 هزار تن شد، و رشد حدود 4.5 درصدی را نسبت به مدت مشابه در سال 1395 که تولید به میزان 154 هزار و 800 تن بود، رقم زد.

خسرو محمودیان گفت: وقایع امسال در صنعت تایر بیش از سال های گذشته بر نحوه حیات این صنعت اثر گذاشت و تولید تایر نسبت به پارسال شرایط مشابه داشت و نسبت به 1395 به میزان 2 میلیون حلقه افزایش تولید انجام شد.

وی پیرامون چالش های این صنعت هم گفت: اردیبهشت ماه امسال ارز 2 و سه نرخی و این مساله موجب سردرگمی صنعتگران شد.

این فعال صنفی افزود: دریافت نکردن به موقع مواد و تجهیزات سفارش شده، کاهش مواد اولیه در انبارها، آغاز دور جدید تحریم های ظالمانه و سرباز زدن بسیاری از بانک های خارجی برای همکاری با ایران در مواقعی باعث توقف تولید شد.

محمودیان درباره افزایش قیمت تایر گفت: لاستیک به عنوان یک کالای راهبردی است که مواد اولیه آن ازقبیل نخ تایر، پلی استر و دوده به ترتیب در طی هفت ماه امسال 152، 69 و 130 درصد رشد قیمت داشت، اما دستگاه های نظارت کننده حاضر به افزایش قیمت نشدند.

وی افزود: انجمن صنفی تایر پس از ماه ها موفق شد، دستگاه های نظارتی را متقاعد به افزایش قیمت سازد که در نتیجه تایر رادیال 20 درصد و بایاس 32 درصد رشد نرخ پیدا کرد.

دبیر انجمن یادشده گفت: اعتصاب کامیون داران در اواخر بهار، خروج آمریکا از برجام و ناپایداری نرخ ارز باعث شد طرح ساماندهی واردات و دستاوردهای آن از بین برود.

این مقام صنفی ضمن اعلام اینکه انجمن صنعت تایر ایران مخالفتی با واردات ضابطه مند ندارد، خواستار برقراری ضوابط پیشین، بازگرداندن تعرفه، کاهش بوروکراسی اداری، تحقق طرح های توسعه ای تایر شد.

تامین مواد اولیه و مالیات مشکل اصلی تولیدکنندگان تایر است

 رئیس انجمن صنفی تایر هم طی سخنرانی خود در این همایش گفت: تامین مواد اولیه، تجهیزات، قطعات و مالیات در شرایط فعلی، مشکل اصلی تولیدکنندگان تایر کشور است، درعین حال احتکار ضمن برهم زدن نظم بازار، مصرف کنندگان را با دشواری روبروساخته است.

محمدرضا گنجی افزود: پس از رایزنی های بسیار، مسوولان متقاعد شدند که صنعت تایر از ارز 4٢٠٠ تومان بهره مند شود و قیمت گذاری براین اساس انجام شد.

وی افزود: احتکار کالا برای فروش با قیمت بالا، سبب شد تا لاستیک با قیمت مناسب در اختیار مصرف کنندگان قرار نگیرد.

رئیس انجمن صنفی تایر گفت: افزایش قیمت مواد اولیه موجب شد تا وزارت صنعت، معدن و تجارت ماه گذشته با افزایش قیمت تایر موافقت کند.

به گفته این مقام صنفی، سود کارخانه های تولید کننده تایر 6 درصد است که این رقم، زیان تولیدکنندگان را بدنبال دارد.

گنجی یادآور شد: اکنون صنعت تایر با مشکل نیروی انسانی روبرو است، زیرا بسیاری از نیروهای با تجربه در این حوزه بازنشسته شده اند که می توانستیم از تجربیات این افراد برای توسعه صنعت استفاده کنیم.

*پیشنهاد مالیاتی صنف تایر

رئیس انجمن صنفی تایر با بیان اینکه مالیات در کشور ٢5 درصد است، تاکید کرد: با توجه به موقعیت کنونی هیچ کارخانه تولیدی در کشور نباید مالیات بپردازند.

وی توضیح داد: سود کارخانه های تولید تایر، سالیانه5٠ تا ٨٠ میلیارد تومان است، این میزان درآمد برای افراد عادی مبلغ زیادی است، اما با توجه به سرمایه گذاری و سرمایه برای گسترش فعالیت، رقم ناچیزی محسوب می شود.

گنجی تاکید کرد: صنعت کشور برای پیشرفت و نوسازی نیاز به پول دارد و یکی از مسیرهای تامین آن، پرداخت نکردن مالیات است، بنابراین باید اجازه داد تا صنعت، از پرداخت مالیات معاف شود.

وی صادرات را دغدغه تولیدکنندگان دانست و گفت: دولت گذشته، صادرات تایر را ممنوع اعلام کرد و بسیاری از کانتینرها که مملو از بار بودند، توقیف شدند و این موجب سرگردانی تولیدکنندگان شد.

گنجی افزود: پس از این مساله، در یک کشور آفریقایی تلاش بسیاری برای تبلیغ و معرفی کالا داشتیم، اما کشور چین وارد این بازار شد و لاستیک های تقلبی با نام و نشان ایرانی عرضه کرد.

وی گفت: ٢ ماه است که تولیدکنندگان موفق به گشایش ال سی نشدند و نتوانستند مواد اولیه مورد نیاز خود را وارد کنند.

گنجی با اشاره به اینکه همه ثروت و دارایی تولیدکنندگان برای خرید مواد اولیه تبدیل به ارز شده و در بانکها است،افزود: تداوم این روند، موجب شده برای مدت ٢ ماه مواد اولیه برای تولید داریم.

براساس این گزارش؛ در مراسم اختتامیه چهاردهمین همایش ملی صنایع لاستیک از نفرات برتر تقدیر بعمل آمد که در بین مقالات برتر مهندس احمد محمودی از گروه صنعتی بارز رتبه اول را کسب کرد. همچنین در بخش طراحی پوستر مهندس آزاده وجودی از گروه صنعتی بارز رتبه دوم را کسب کرد .

گفتنی اسنت: گروه صنعتی بارز تندیس نقره تک ستاره چهارمین دوره جایزه ملی مدیریت انرژی را کسب کرد.

 چهاردهمین همایش ملی لاستیک ایران و نمایشگاه جانبی زنجیره تامین صنایع لاستیک با هدف معرفی نیازمندی های صنعت تایر و تعمیق بخشی ساخت داخل با هدف معرفی نیازمندی های صنعت تایر و تعمیق بخشی ساخت داخل،   19 و 20 در هتل المپیک برگزار شد.

خواندن 64 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

جدیدترین عناوین

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری عصر اقتصاد بلامانع است. عصر اقتصاد مسئولیت مطالب از سایر منابع را عهده دار نمی باشد. 1395