شنبه, 22 دی 1397 ساعت 11:11

اطلاعات تکميلي

  • معاون وزیر نفت در پاسخ به «عصر اقتصاد»: با تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس؛

قدرت چانه‌زنی ایران در بازار میعانات گازی افزایش می‌یابد  

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

 

هاتف فرج اللهی

عصراقتصاد: معاون وزیر نفت گفت: مصرف روزانه 360 هزار بشکه میعانات گازی در پالایشگاه ستاره خلیج فارس می تواند قدرت چانه زنی برای فروش و صادرات این محصولات را افزایش دهد.

علیرضا صادق آبادی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در نشست خبری راه اندازی فاز سوم پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه عصر اقتصاد مبنی بر این که آیا راه اندازی فاز سوم و در آینده فاز چهارم این پالایشگاه، تاثیری در قدرت چانه زنی ایران در بازار میعانات گازی خواهد داشت، گفت: بدون شک استفاده از میعانات گازی در داخل می تواند قدرت چانه زنی را برای فروش و صادرات بیشتر کند.

وی همچنین در ادامه گفت: استفاده از میعامات گازی در فازهای پالایشگاه ستاره خلیج فارس نه تنها قدرت چانه زنی را افزایش می دهد، بلکه تضمین می کند که تولید حد اکثری میعانات گازی در پارس جنوبی محقق شود. چرا که ممکن بود به دلیل تحریم ها تولید میعانات گازی با توجه به کاهش صادرات دچار افت شود.

معاون وزیر نفت در امور پالایش همچنین در پاسخ به دیگر سوال «عصر اقتصاد» درباره این که آیا دولت تصمیم دارد از بخش خصوصی برای ساخت پالایشگاه ها در کشور حمایت کند، گفت: وقتی در خصوص سرمایه گذاری های میلیارد دلاری صحبت می شود، حد اقل 70 درصد از تامین مالی باید از منابع ارزی ارزان قیمت با بازپرداخت طولانی تامین شود. از این رو، تامین مالی و تامین تضامین بانکی از جمله گلوگاه هایی است که بخش خصوصی با آن در چنین پروژه هایی رو به رو می شود.

صادق آبادی ادامه داد: درنتیجه بهترین روش برای خصوصی سازی این مگا پروژه ها این است که، این طرح ها پس از ساخته شدن و بهره برداری، در بورس به فروش برسند.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران اظهار کرد: این بهترین نوع مشارکت مردم در چنین سرمایه گذاری هایی است، چرا که ریسک فنی و سرمایه گذاری در این مشارکت وجود ندارد.

تولید روزانه 45 میلیون لیتر از پالایشگاه ستاره خلیج فارس

صادق آبادی همچنین در این نشست با اشاره به راه اندازی فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس از تولید روزانه ۴۵ میلیون لیتر بنزین با کیفیت در این پالایشگاه خبر داد.

وی گفت: میانگین تولید روزانه بنزین کشور در سال ۹۶، در حدود ۶۷.۳ میلیون لیتر بود که این رقم تا هجدهم دی ماه امسال بدون احتساب فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس به روزانه ۸۸ میلیون لیتر رسید.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه هم اکنون ظرفیت تولید روزانه بنزین کشور به ۹۷ میلیون لیتر رسیده است، گفت: در هر فاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه ١٢ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ یا روزانه ١۵ میلیون لیتر بنزین معمولی تولید می شود.

معاون وزیر نفت مجموع میانگین تولید نفت گاز کشور را در سال ۹۶، روزانه ۹۴ میلیون لیتر عنوان کرد که ۲۱ میلیون لیتر نفت گاز یورو به این میزان در سال ۹۷ افزوده شده است.

وی تصریح کرد: مجموع تولید بنزین یورو ۴ هم اکنون ۴۰ میلیون لیتر است که با افزوده شدن ۱۲ میلیون لیتر ستاره خلیج فارس تا پایان سال این میزان به ۵۲ میلیون لیتر می رسد.

صادق آبادی همچنین در خصوص برنامه توسعه پالایشگاه ستاره خلیج فارس افزود: فاز چهارم پالایشگاه ستاره خلیج فارس مشابه فاز سوم خواهد بود و ۱۲۰ هزار بشکه به ظرفیت این پالایشگاه می افزاید. علاوه بر این، بیشترین حجم تجهیزات و خریدهای این فاز از داخل کشور خواهد بود.

شیوه مصرف ادامه پیدا کند، سال 1421 روزانه 190 میلون لیتر بنزین نیاز داریم

صادق آبادی با تاکید بر لزوم مصرف بهینه فرآورده در کشور گفت: چنانچه تولید بنزین کشور را روی عدد ١١٠ میلیون لیتر در روز حفظ کنیم و مصرف کشور نیز با همین شدت ادامه یابد، طبق پیش بینی ها تفاوت تولید و مصرف کشور تا سال ۱۴۱۲ به روزانه ١٩٠ میلیون لیتر می رسد، بنابراین نیازمند مهار جدی مصرف سوخت در کشور هستیم.

وی ادامه داد: برای تامین این میزان بنزین سرمایه گذاری های کلانی برای ساخت پالایشگاه های جدید انجام شود، یا اینکه روزانه یکصد میلیون لیتر وارد کنیم. این در حالی است که منابع مالی موجود کشور ظرفیت این حجم سرمایه گذاری در بخش پالایشی را ندارد، زیرا علاوه بر ساخت پالایشگاه باید برای ایجاد زیرساخت ها، انبار و خطوط لوله انتقال نفت نیز سرمایه گذاری شود. همچنین در صورت ساخت این میزان پالایشگاه باید صادرات نفت خام برای تولید بنزین متوقف شود.

این مقام مسئول یاد آوری کرد: به دلیل افزایش تولید داخلی، واردات بنزین از مهرماه امسال متوقف شده است و اکنون در حاشیه امن مصرف قرار گرفته ایم اما در صورت اصلاح نشدن الگوی مصرف در تابستان دوباره میزان مصرف بنزین به بیش از 100 میلیون لیتر در روز افزایش می یابد و فاصله تولید و مصرف از بین رفته و ایران دوباره به وارد کننده بنزین تبدیل می شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با بیان اینکه اصلاح الگوی مصرف بنزین امری ضروری است، افزود: راهکارهایی مانند گسترش حمل و نقل عمومی و گسترش خودروهای هیبریدی و گازسو برای مصرف بهینه سوخت لازم است.

مصرف روزانه ٨٧ میلیون لیتر بنزین توسط ۲۰ میلیون خودرو منطقی نیست

معاون وزیر نفت در ادامه گفت: تمرکز و اولویت شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در سال آینده، استفاده از ظرفیت مازاد فرآورده های نفتی تولیدی در بخش صادرات و عرضه در بورس انرژی خواهد بود.

صادق آبادی با تاکید بر لزوم افزایش سهم «سی ان جی» در سبد سوخت خودروها تاکید کرد: افزایش سهم گاز طبیعی فشرده (سی ان جی) در سبد سوخت کشور با تولید خودروهای با ظرفیت مصرف بالای گاز طبیعی ممکن خواهد شد.

صادق آبادی با اشاره به اینکه در کجای دنیا با ٢٠ میلیون خودرو، روزانه ٨٧ میلیون لیتر بنزین مصرف می شود، گفت: با مدیریت صحیح مصرف سوخت در کشور می توانیم از این ظرفیت مازاد در جهت افزایش صادرات استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با بیان اینکه در حال حاضر 17 میلیون خودرو و پنج میلیون موتورسیکلت در حال تردد در کشور داریم، افزود: این میزان مصرف بنزین که در ایران رخ می دهد در دنیا بی نظیر است.

وی افزود: خودروسازان بزرگ دنیا اگر خودرویی تولید کنند که در پیمایش هر 100 کیلومتر بیش از پنج لیتر بنزین مصرف کنند نمی توانند آن خودرو را بفروشند و حتی با استفاده از ظرفیت های جدید متنوع سازی سوخت امروز شاهد تولید خودروهایی با مصرف دو لیتر بنزین در هر 100 کیلومتر پیمایش هستیم اما خودروسازان داخلی هنوز خودروهایی با مصرف 14 یا 15 لیتر در هر 100 کیلومتر پیمایش تولید می کنند که این درست نیست.

قاچاق 20 میلیون لیتری سوخت امکان عملیاتی شدن ندارد

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و فرآورده های نفتی در خصوص قاچاق سوخت اذعان داشت: قاچاق سوخت پدیده ای است که مبارزه با آن کار یک سازمان نیست و هم اکنون هم کارگروه مقابله با قاچاق سوخت در کشور متشکل از سازمان های مختلفی است.

صادق آبادی تصریح کرد: در خصوص احکام قاچاق و اعداد و ارقام متفاوتی اعلام می شود که تا 40 میلیون لیتر در روز هم شنیده شده است. اما نمی توان گفت به طور دقیق چه مقدار سوخت قاچاق می شود ؛ زمانی می توان مقدار چیزی را اندازه گرفت که آن چیز تحت کنترل باشد که اگر اینگونه بود می توانستیم جلوی رخداد آن را بگیریم.

وی افزود: اگر فرض کنیم 20 میلیون لیتر در روز قاچاق سوخت داریم این به معنای فعالیت مستمر و تردد یک ناوگان متشکل از پنج هزار نفتکش است که بدون شک چنین فرآیندی امکان عملیاتی شدن ندارد.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه در سال 95 قیمت تکلیفی بنزین با قیمت فوب خلیج فارس منطبق شد، گفت: میزان مصرف بنزین در سال 95 را می توان میزان مصرف خالص بنزین دانست که هیچ مقدار قاچاقی در آن نبوده؛ در واقع میزان مصرف بنزین را که درسال 95 به طور متوسط 74.7 میلیون لیتر در روز بوده، می توانیم میزان مصرف خالص بنزین در کشور درنظرگرفته و با احتساب رشد 7  درصدی در هر سال برآورد کنیم که میزان طبیعی مصرف بنزین با پایه مصرف سال 95، در سال 97 باید حدود 84 میلیون لیتر در روز باشد که با احتساب مصرف 87 میلیون لیتری فعلی بنزین می توان گفت این تفاوت سه میلیون لیتری سقف قاچاق بنزین در حال حاضر است.

استفاده از کارت سوخت بدون سهمیه بندی توجیه ندارد

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و فرآورده های نفتی در پاسخ به سوالی در خصوص زمان الزامی شدن استفاده از کارت سوخت، گفت: کارت سوخت زمانی معنا پیدا می کند که قرار باشد بنزین سهمیه بندی شود و طبیعتا سهمیه بندی بنزین نیز به معنای دو نرخی شدن آن است؛ با توجه به اینکه هنوز تصمیمی برای سهمیه بندی بنزین گرفته نشده است استفاده از کارت سوخت توجیه پذیر نیست اما شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی و مجموعه وزارت نفت هیچ گاه اعلام نکردند که مردم نمی توانند از کارت سوخت شخصی خود استفاده کنند.

صادق آبادی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص تاثیر بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس در جلوگیری از واردات بنزین گفت: اگر این پالایشگاه احداث نمی شد در آبان سال 96 وارداتی به میزان 63 میلیون لیتر در روز نیاز داشتیم، در حالی که با بهره برداری از این پالایشگاه از مهرماه امسال واردات بنزین در کشور متوقف شد و هم اکنون به دنبال صادرات بنزین هستیم به طوری که در ماه آینده با کشف قیمت در این زمینه اقدام می کنیم تا خریداران بتوانند نسبت به خرید بنزین از ایران تصمیم گیری کنند و مقدمات صادرات بنزین کشور فراهم شود.

شرکت پالایش و پخش، بدهی مالیاتی ندارد

وی در پاسخ به سوالی در خصوص بدهی مالیاتی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، گفت: این شرکت هیچ بدهی جاری مالیاتی ندارد، چرا که درآمدهای آن مستقیم به خزانه واریز می شود و پس از کسر سهم هدفمندی و مالیات بر ارزش افزوده در نهایت بودجه عملیاتی به این شرکت پرداخت می شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: بودجه سالانه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در سال ٩٧، ٣٠٩ هزار میلیارد تومان بوده است که ٩٩ درصد آن صرف پالایش روزانه دو میلیون و ١٠٠ هزار بشکه نفت خام در پالایشگاه های کشور می شود.

صادق آبادی با اشاره به اینکه ظرفیت کنونی پالایش نفت خام کشور یک میلیون و ۷۵۰ هزار بشکه در روز است، گفت: با احتساب دو فاز ۲۴۰ هزار بشکه ای پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس و ۳۰ هزار بشکه میعانات گازی در دیگر پالایشگاه ها، این رقم در مجموع دو میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه خواهد بود.

صنعت پالایش بهترین محل برای جذب سرمایه های کوچک

معاون وزیر نفت تصریح کرد: دو مقوله ذخیره سازی و صادرات بنزین هر دو مدنظر ماست که در حال نهایی سازی قیمت فرآورده های نفتی و تطبیق آن با قیمت جهانی هستیم.

وی افزود: فرصت های قابل توجهی برای سرمایه گذاری در صنعت پالایش کشور وجود دارد که بخشی از منابع آن می تواند از سرمایه گذاری خارجی یا از طریق فاینانس خارجی و منابع صندوق توسعه ملی تامین شود.

صادق آبادی با تاکید بر اینکه بیش از ۱۰ شرکت داخلی برای صنعت پالایش کاتالیست تولید می کنند، گفت: صنعت پالایش بهترین محل برای جذب سرمایه های کوچک و مردمی است.

همچنین در این نشست که مدیران پالایشگاه ها نیز در آن حضور داشتند، محمدعلی دادور، مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس با اشاره به راه اندازی فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: ظرفیت تولید بنزین این پالایشگاه به روزانه ۴۴ تا ۴۵ میلیون لیتر رسیده است.

وی با اشاره به اینکه  ظرفیت فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس همانند فاز اول و دوم روزانه ۱۲۰ هزار بشکه خواهد بود، گفت: میزان نفت گاز تولیدی در این پالایشگاه تا پایان هفته به ۱۲ تا ۱۵ میلیون لیتر در روز می رسد.

‏سیدمحمدرضا موسوی خواه، مدیرعامل شرکت ملی  پخش فرآورده های نفتی ایران نیز در این نشست درباره توزیع فرآورده های باکیفیت در کشور گفت: تلاش داریم افزون بر پوشش سراسری جایگاه های کشور با توزیع فرآورده یورو (بنزین و گازوئیل)، فرآورده های با کیفیت در مصارف عمده صنعتی نیز توزیع شود.

بر اساس این گزارش، ستاره خلیج فارس به عنوان بزرگ ترین، پالایشگاه میعانات گازی خاورمیانه، یکی از مگا پروژه هایی است که در مدت زمانی کوتاه به بهره برداری رسیده است. چرا که وفاق ملی بر سر خودکفایی بنزین کاملا وجود داشت. مساله ای که این روزها در بسیاری از سکتور های اقتصادی کشور مشاهده نمی شود. شاید اگر در بنزین خودکفا نشده بودیم، تاثیر تحریم های جدید را بسیار زودتر از آنچه تصور می شود، حس می کردیم.

بهره برداری از مگا پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس و در نتیجه خودکفایی در بنزین، می تواند مصداقی باشد برای توسعه دیگر بخش های صنعتی کشور که با وجود ظرفیت های بی مانند، اگر وفاقی همگانی برای توسعه وجود داشت، امروز هیچ کشوری نمی توانست با سودای تحریم ایران را تهدید کند.

خواندن 85 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

جدیدترین عناوین

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری عصر اقتصاد بلامانع است. عصر اقتصاد مسئولیت مطالب از سایر منابع را عهده دار نمی باشد. 1395