دوشنبه, 24 دی 1397 ساعت 11:01

تبدیل دانشکده به کانون مباحث رسانه ای کشور باکمک استادان و دانشجویان

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

عصراقتصاد:  اشرف السادات جلال زاده:  اعتبار و جایگاه اساتید دانشکده ارتباطات و مطالعات رسانه به حدی است که حتی اگر رسانه‌ها در زمینه کارورزی دانشجویان همکاری نکنند، می‌توانند ظرفیتی‌را به‌ وجود بیاورند که دانشجویان امکان کارآموزی داشته باشند و یا فارغ‌التحصیلان جذب بازار کار شوند.

ایران با چالش ها، مخاطرات و بحران های مختلفی مواجه است؛ از هر 50 بحرانی که در جهان شناسایی شده است، 40 تای آن در کشور ما اتفاق افتاده یا کشور مستعد وقوع آن است. بنابراین ضرورت دارد رشته‌ای مجزا با این عنوان در دانشگاه تعریف شود.

دکتر اکبر نصراللهی، متولد 1346 مولف و پژوهشگر علوم ارتباطات، لیسانس و فوق لیسانس رشته ارتباطات از دانشگاه علامه طباطبائی را در کارنامه علمی خود دارد. وی، دانش‌آموخته مقطع دکترای مدیریت رسانه از واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، سردبیر بخش های مختلف خبری از جمله بخش های خبری شامگاهی و سحرگاهی رادیو پیام، سردبیر بخش خبری ساعت۲۰ شبکه چهار سیما، سردبیر خبر و گفت و گوی ویژه خبری شبکه دوم سیما، مدیرکل اطلاعات و اخبار شبکه خبر، مدیرکل آموزش و پژوهش و مدیرکل نظارت و ارزیابی اخبار و برنامه های سیاسی بوده و از چندی پیش، عهده‌‌دار ریاست دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه شده است.

رییس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه در خصوص موقعیت دانشکده، در مقام راس کانون علمی مباحث رسانه‌ای اظهار داشت: با توجه به سابقه‌ فعالیت دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه، برخورداری از هیات علمی خبره، کثرت دانشجو و تنوع رشته‌ در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا، بزرگ‌ترین دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه‌ها کشور محسوب می‌شود و به جرات می‌توان گفت از لحاظ کمی، هم تراز و هم سطح ندارد. این استعداد و ظرفیت، به آن توانمندی‌ می‌بخشد تا به کانون مباحث رسانه‌ای کشور تبدیل شود. توجه داشته باشیم که امروز حدود 150 شبکه رادیویی، تلویزیونی، ده‌ها خبرگزاری و تعداد زیادی روزنامه و مجله با تیراژ‌های مختلف در کشور منتشر می شود. این ارقام، بعلاوه سایت‌ها، کانال‌ها و حتی اپلیکیشن‌های مبتنی بر تلفن همراه که هر کدام در حکم یک رسانه است، باید به فضای علمی تبدیل شود که آرمان‌ها و اهداف مورد نظر متخصصان این حوزه و همچنین چالش‌ها، بحران‌ها و مخاطراتی را که در فضای رسانه‌ای وجود دارد را مدیریت کند و پاسخگوی دغدغه اساتید و دانشجویان نیز باشد.  از این رو به جرات می‌توان گفت دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی این قابلیت را دارد که پاسخگوی این نیاز باشد.

نصراللهی در ادامه، پیرامون اقداماتی که برای بسترسازی مطلوب برای این فضای آرمانی در دست اجراست، اظهار داشت: برای رسیدن به این چشم‌انداز، ابتدا اهداف مشخص شده است و با توجه به این هدف، همت بر فراهم کردن بسترهای لازم گماشته شده است. در اولین قدم، نشست‌های متعددی با مدیران دانشگاه در این باره برگزار و مشخص شد مسئولان دانشگاه، در زمینه فعالیت های رسانه‌ای دیدگاه‌های مثبت دارند. به اضافه این که از دیدگاه‌های پیشنهادی نیز استقبال کردند و قول حمایت دادند.

وی با تشریح دیدگاه دکتر طهرانچی، رییس دانشگاه آزاد اسلامی درباره دانشکده ارتباطات و مطالعات رسانه و همچنین سیاست های دکتر محمدرضا آقا میری رییس واحد تهران مرکز و دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران، ادامه فعالیت ها را امیدوارکننده توصیف کرد و گفت با توجه به توان، تجربه ارزشمند و انگیزه بالا و نگاه انسانی، اخلاقی که دکتر آقامیری دارند، در آینده نه چندان دور شاهد اقدامات و تحولات خوبی خواهیم بود.

نصرالهی در ادامه با اشاره به سیاست دانشگاه برای شناسایی چالش های کشور و تلاش برای دادن راهکار و حل آن در حد توان و ماموریت دانشکده گفت: دانشکده علوم ارتباطات نیز با توجه به سابقه، توان، تجربه استادان و کارکنان و ظرفیت دانشجویی بی نظیر خود و همچنین حمایت مسئولان، بزودی تلاش می کند به کانون مباحث رسانه های کشور تبدیل شود و در قالب نشست های تخصصی با حضور استادان این حوزه، چالش های حوزه رسانه را شناسایی و راهکارهای رفع آن را به بحث بگذارد.

وی با اشاره به شرایط کشور، آرایش جدید رسانه های فارسی زبان، تحریم های ظالمانه، استفاده دوگانه از رسانه ها گفت: رسانه ها و تحریم، نقد عمکرد رسانه های ماهواره ای فارسی زبان در ایران، پوشش اخبار تروریستی، فضای مجازی و تحولات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور، اقتصاد مقاومتی و رسانه از جمله موضوعاتی است که از ماه آینده به تدریج در نشست های تخصصی دانشکده، بررسی و بحث می شود.

رییس دانشکده علوم ارتباطات در پاسخ به این پرسش که شما به عنوان چهره شناخته شده رسانه‌ای چه اقداماتی برای مشارکت دانشجویان در دستیابی به این اهداف انجام داده یا انجام خواهید داد گفت: تصمیم های اتخاذ شده تا امروز، بر مبنای طرح موضوعات تخصصی در حیطه فعالیت های مشارکتی و گروهی دانشجویان، اعضای هیات علمی و دیگر کارکنان، اعضا و ارکان دانشکده است. بی تردید، بدون مشارکت و همکاری دانشجویان به عنوان بانشاط و انگیزه ترین رکن این فضای آموزشی و پژوهشی، هیچ برنامه ای محقق نخواهد شد و حتما لازم است از نظر و کمک دانشجویان استفاده شود.

نصرالهی در ادامه افزود: برای استفاده بیشتر از مشارکت دانشجویان، با همه مقاطع و رشته های تحصیلی جلسات متعددی برگزار شده است. همچنین بعد از حدود چهار سال، جلسات شورای دانشکده با حضور و مشارکت همه استادان برگزار شده است تا از نظرات ارزشمند و ظرفیت‌های آنها در اداره دانشکده  به نحو احسن بهره‌گیری شود.

از جمله، اساتیدی در کادر آموزشی دانشکده حضور دارند که خود از اصحاب رسانه هستند. در رده های مدیریت رسانه‌ای انجام وظیفه می‌کنند یا با مراکز مختلف خبری همکاری دارند. این اساتید می‌توانند دانشجویان را با کار عملی درگیر کنند. اعتبار و جایگاه اساتید دانشکده ارتباطات و مطالعات رسانه در حدی است که اگر هم رسانه‌ای تمایل به همکاری در این زمینه نداشته باشد، خود آنان می‌توانند ظرفیتی را به وجود بیاورند که دانشجویان امکان کارآموزی داشته باشند و یا فارغ‌التحصیلان این رشته، جذب بازار کار شوند.

وی پیرامون گلایه دانشجویان مبنی بر این که چند مناسبت از جمله «روز دانشجو» پشت سر گذاشته شده و این مناسبت ها به دلیل نبود تشکل دانشجویی جدی گرفته نشده است، پاسخ داد: دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه حکم مستاجری دارد که تازه در مکان جدید مستقر شده است. به فرصتی احتیاج است تا نظر دانشجویان تامین شود. در حال حاضر، همه درگیر یک سری امور اداری ناشی از مشکلات ساختاری هستند که از قبل وجود داشته و طبیعتا، اولویت، رفع این مشکلات ساختاری است.

وی افزود: در مسیر پیش رو، محدودیت هایی در حوزه اطلاع رسانی وجود دارد که برنامه ریزی برای برطرف کردن آن ها در دستور کار است . سایت دانشکده در محدوده اختیارات روابط عمومی، به روز نبود. آخرین خبر سایت، مربوط به خبر اربعین سال گذشته بود و دوستانی که از بیرون نظاره‌گر سایت هستند، شاید ندانند این امر ناشی از مشکلات ساختاری بوده است و ربطی به دانشکده ندارد.

کانال دانشکده، تنها به اخبار تشکیل یا عدم تشکیل کلاس‌ها محدود شده بود اما الان با مشارکت دانشجویان، مباحث و اخبار تخصصی علوم ارتباطات و رسانه تولید و به اشتراک گذاشته می شود. همچنین صفحه آپارات دانشکده ایجاد و دیدگاه های تخصصی استادان به اشتراک گذاشته شده است.

نصراللهی همچنین به ضرورت ایجاد رشته‌ها و سر فصل‌های جدید اشاره کرد و گفت: متناسب با تحولات ملی و بین المللی و نیاز کشور، طراحی و راه اندازی رشته‌های جدید در حوزه ارتباطات و رسانه در دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه ضروری است. برای مثال، از هر 50 بحران جهان، 40 تای آن در کشور ما اتفاق افتاده یا کشور، مستعد وقوع آن است. بنابراین، ایران در معرض بحران های و  مخاطرات و چالش های مختلفی قرار دارد. از آنجا که هر جا بحران وجود دارد، نقش رسانه در مدیریت آن بسیار ضروری است. پس لازم است در ساختار آموزشی، به این مهم توجه شود. از سوی دیگر، همه می دانیم که در حال حاضر، رسانه غالب و تاثیرگذار، فضای مجازی است. پس ضرورت دارد رشته‌ای مجزا با این عنوان در دانشگاه تعریف شود.

رییس دانشکده علوم ارتباطات، با اشاره به اهمیت پژوهش و تاکید مسئولان دانشگاه از جمله دکتر طهرانچی و دکتر آقامیری در این زمینه گفت: موضوعات پایان نامه های رشته های ارتباطات و مطالعات رسانه باید در ارتباط با مسائل و چالش های رسانه ای اولویت دار و قابل حل کشور باشد؛ نه موضوعاتی که فقط برای رفع تکلیف، تکراری و تشریفاتی انتخاب و دفاع و مدرکی اخذ و  نتایج آن آرشیو شود.

برای رسیدن به این هدف، شورای پژوهی با رای استادان دانشکده انتخاب و تصمیمات خوبی گرفته شده است؛ خوشبختانه، مسیر کار با راهنمایی اساتید و همکاران همراه، خوب طی شده است و نتایج رضایت‌بخش آن را به زودی دیده می شود.

نصراللهی در پاسخ به این پرسش که برای رسیدن به این افق و چشم انداز که با حضور دانشجو میسر می‌شود، برای انگیزه‌دار کردن دانشجویان چه گامی برداشته شده، اظهار داشت: ابتدا باید خودمان آگاه و حساس باشیم تا در مرحله بعد بتوانیم دیگران را حساس و آگاه کنیم. از این رو، اولین گامی که برداشته شده است این که با تمام دانشجویان در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا جلسه تشکیل داده و با آنان پیرامون مباحث جاری مذاکره انجام شده است. در این جلسه، چشم‌انداز و اهداف دانشکده مطرح و ضمن این جلسات، از نقطه نظرات و پیشنهادات دانشجویان استفاده شد.

وی افزود: مشارکت دانشجو، تضمین کننده اهداف عالی مورد نظر در سطح کلان است. اگر دانشجو نباشد، دستیابی به این اهداف، دشوار و حتی غیرممکن است. دانشجویان باید خود را باور داشته باشند و برای تغییر تلاش کنند. باید بکوشند تغییرات را نهادینه کنند. زمانی که مسیر درست تعریف شود، این اتفاق به عنوان یادگاری خوب باقی می ماند.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه افزایش ورودی دانشجویان نسبت به سال گذشته اظهار داشت: اگرچه در سال تحصیلی جاری، در زمینه پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی با کاهش مواجه بوده ایم اما  در مقطع دکترا و کارشناسی ارشد، در برخی رشته‌ها، 30 تا 40 درصد افزایش ورودی داشته‌ایم.

دکتر نصراللهی در پایان بر این موضوع تاکید کرد که در مقطع کارشناسی لازم است. این مهم، مهارت دانشجویان را افزایش می دهد. متاسفانه در این باره قدری کوتاهی وجود داشته است که کاملا قابل پذیرش است. در این راستا، برنامه‌هایی ظراحی شده است. از جمله، کمک اساتید این کاستی را جبران می کند. تلاش بر آن است که برنامه ها  به گونه ای پیش برود که مهارت دانشجویان افزایش یابد. انشاءا...

خواندن 64 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

جدیدترین عناوین

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری عصر اقتصاد بلامانع است. عصر اقتصاد مسئولیت مطالب از سایر منابع را عهده دار نمی باشد. 1395